روحانی برای حفظ نظام آمده است / مصاحبه روزنامه اومانیته با آذر ماجدی

روحانی برای حفظ نظام آمده است

مصاحبه روزنامه اومانیته با آذر ماجدی*

 اومانیته: حسن روحانی، رییس جمهور جدید به عنوان یک شخصیت میانه رو معرفی می شود. آیا شما موافقید؟

 

آذر ماجدی: در چارچوب رژیم اسلامی، معانی مفاهیم تغییر کرده است. “اصلاح طلب” یا “میانه رو” همان معنی را ندارد که در فرهنگ مفاهیم سیاسی بکار برده می شود. فراموش نکنید که انتخابات در جمهوری اسلامی چیزی جز یک مضحکه نیست؛ زیرا نامزدهای ریاست جمهوری از فیلتر رژیم اسلامی عبور می کنند. مبالغه نیست اگر بگوییم که ۹۹ ممیز ۹۹ درصد از مردم ایران از نظر رژیم صلاحیت کاندید شدن را ندارند: تمام زنان به دلیل جنسیت شان، مردانی که پیرو دین یا مذهب دیگری به جز تشیع هستند بطور اتوماتیک حذف شده اند. و در بین مردانی که پیرو مذهب تشیع هستند، تنها معدود کسانی که به طور کامل طرفدار حکومت  و در میان رهبری آن بوده باشند، اجازه کاندید شدن دارند. پس از این مرحله اولیه حذف، کاندیداها توسط نهادی که از آخوندهای سالخورده و نزدیک به خامنه ای تشکیل شده گزینش می شوند. در این انتخابات، حتی کاندیداتوری رفسنجانی که یکی از اعضای رهبری رژیم اسلامی و درعین حال از بنیانگذاران آن است، رد شد. به همین دلیل است که توصیف یک نامزد به عنوان “میانه رو” یا “اصلاح طلب” تنها به یک شوخی شبیه است.

تمام این نامزدها متعهد به نظام اسلامی و قوانین آن هستند و برای حفظ آن تلاش می کنند. خاتمی که مدت هشت سال در پست رئیس جمهور قرار داشت و اولین رئیس جمهوری بود که برچسب باصطلاح “اصلاح طلب” و “میانه رو” را یدک می کشید، عملاً هیچ تغییری به لحاظ سیاسی، ایدئولوژیکی یا فرهنگی در رژیم ایجاد نکرد. درعین حال، هم او بود که دستور سرکوب وحشیانه دانشجویان تهران را صادر کرد. در زمان ریاست جمهوری او، تغییری در محدودیت حقوق مدنی، سیاسی یا فردی انجام نګرفت. در بهترین حالت روحانی مثل خاتمی است.

 اومانیته: مردمی که در سال ۲۰۰۹ به خیابانها آمدند، چه انتظاری از روحانی می توانند داشته باشند؟

 

آذر ماجدی: هیچ. مردم ایران به دنبال آزادی و رفاه اند و با تبعیض مخالف اند. جنبش های اجتماعی مهم و پرنفوذی در ایران وجود دارند که برای تغییر مبارزه می کنند. بی شک جنبش آزادی زن در ایران قویترین جنبش از نوع خود در جهان است. از زمانی که رژیم اسلامی در سال ۱۹۷۹ بقدرت رسید، زنان علیه قوانین ضد زن و تبعیض آمیز آن مبارزه کرده اند. درحقیقت، اولین تظاهرات توده ای توسط زنان علیه حجاب اسلامی و بخاطر تساوی حقوق انجام شد. رویارویی حکومت و زنان یک پدیده دائمی در جامعه است. جنبش کارگری نیز پویا و فعال است. جوانان عمیقا مخالف یک حکومت مذهبی و محدودیت های آن علیه لائیسیته هستند. مردم خواهان تغییر اند و نه بزک هایی که ممکن است توسط اصلاح طلبان حکومتی ارائه شود.

 

اومانیته: پس حسن روحانی قادر به انجام هیچ تغییری نیست؟

 

آذر ماجدی: او نه تنها قادر به انجام هیچ تغییری نیست، بلکه خواهان انجام آن هم نیست، زیرا هرگونه تغییر واقعی به معنی نابودی رژیم است. حال آنکه روحانی بخش تفکیک ناپذیر رژیم اسلامی است و صعود خود را مدیون آن است. از این حیث، انجام تغییر نقض غرض و بمعنای افتادن از قدرت است. روزی که مردم ایران بتوانند حکومت را سرنگون کنند، روحانی روی صندلی متهمان جنایت علیه بشریت خواهد نشست.

در اینجا باید یاد هزاران نفری که جان خود را در مبارزه با این نظام و بخاطر آزادی و برابری از دست داده اند، گرامی بداریم: کمونیست ها، چپی ها و مخالفان… کسانی که از ۳۲ سال پیش زندانی، شکنجه یا اعدام شدند. تمامی کسانی که بزور ۱۳ و ۱۴ ساله بودند. صد هزار نفر طی یک دهه (دهه ۶۰) اعدام شدند و حسن روحانی با این جنایت ها بیگانه نیست.

منبع: اومانیته، ۱۷ ژوئن

*اومانیته نشریه حزب کمونیست فرانسه است که بدنبال درآمدن نام روحانی از صندوق با آذر ماجدی، که او را “رهبر حزب اتحاد کمونیسم کارگری” (اذر ماجدی در حال حاضر عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری- حکمتیست است.) و رئیس سازمان آزادی زن معرفی نموده است، در این مورد گفتگویی ترتیب داده است. این مصاحبه تلخیص صحبت های آذر ماجدی است.

** روز آنلاین و سایت پیک ایران این مصاحبه را ترجمه و منتشر نموده اند. لازم به ذکر است که این ترجمه آذر ماجدی است و بعضا با ترجمه این دو سایت متفاوت است.

لینک اومانیته

http://www.humanite.fr/monde/iran-rohani-ete-designe-pour-preserver-le-regime-i-543943