سوریه میدان تعیین تکلیف قدرت های مرتجع جهانی بر سر آرایش خاورمیانه

بیش از دو سال از قیچی شدن مبارزات مردم علیه حکومت اسد توسط ارتجاع محلی و بین المللی میگذرد. شیفت یافتن مبارزات مردم سوریه با مهندسی غرب به جنگ داخلی، خطر سرنگونی انقلابی حکومت اسد را حاشیه ای کرد و نگرانی قدرت های جهانی و دولت های مرتجع منطقه را از این بابت برطرف نمود. جنگی ارتجاعی که بعد از آن به مردم تحمیل شد تاکنون کشتار، ویرانی، سیاهی و تباهی غیر قابل توصیفی را به مردم تحمیل نموده است. حکومت جنایتکار سوریه و مخالفان مرتجع دولت برای دست بالا پیدا کردن بر همدیگر هر روز به ابعاد جنایت خود میافزایند. جنگ قصیر که صدها کشته بر سنگفرش خیابانهای بر جای گذاشت و شهر را به مخروبه ای تبدیل نمود، که قابل شناسایی نیست و متعاقب آن کشته شدن ۶۰ نفر از ساکنان یک روستا در شرق سوریه که گویا طرفدار حکومت سوریه بودند، توسط مخالفان اسد نمونه کوچکی از این بیرحمی و جنایت جنگی است.
سوریه در شرایط فعلی اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که به محور تعیین تکلیف قدرت های جهانی در خاورمیانه تبدیل شده است. سوریه از متحدین و هم پیمانان قدیمی روسیه است و رابطه نزدیکی هم با چین دارد و پایگاه مهمی برای این دو کشور و بویژه روسیه جهت دخالت و ایجاد بالانس قدرت در آینده خاورمیانه محسوب میشود، فراتر از این، سوریه هم پیمان استراتژیک ایران نیز میباشد و این اهمیت سوریه را در معادلات منطقه ای، برای این دو قدرت جهانی دو چندان کرده است، هر نوع موفقیت غرب در سوریه معادلات منطقه را تماما تغییر خواهد داد و روسیه، و ایران را از تنها دولت قابل اتکایشان محروم مینماید. چین نیز در معادلات جهانی و توازن قوای منطقه، تسلط امریکا و غرب را به سود خود نمیداند. این واقعیت سرنوشت سوریه و تحولات در این کشور را برای روسیه که دارای منافع سیاسی و اقتصادی کلانی نیز در آنجا است و ایران که سوریه محور و پل ارتباطی مهمی در منطقه برایش محسوب میشود، از اهمیت برخوردار نموده است، در نتیجه مقاومت در مقابل امریکا و غرب بر سر مسئله سوریه برای این کشورها حیاتی و جدی است.
طولانی شدن این جنگ ناشی از توازن قوای نظامی بین اسد و مخالفانش نیست هر چند این نیز بی تاثیر نیست، بلکه در اساس ناشی از معادلات بین المللی و دخالت بلوک بندی های جهانی و منطقه ای در آن است. نتیجه کشمکش های وسیعتری بین قدرت های مرتجع جهانی و منطقه ای و آرایشی آنها بر سر تحولات مورد نظرشان در خاورمیانه است. در جنگ اخیر نیز افزایش ارسال تسلیحات توسط روسیه به دولت سوریه و دخالت علنی و شرکت مستقیم ۴۰۰۰ نفراز نیروهای نظامی حزب الله لبنان در جنگ قصیر، موقعیت برتری را برای اسد و دولتش فراهم نمود و این امکان را بوجود آورد که این جنگ ارتجاعی و ویرانگر که صدها کشته بر جای گذاشت وبه آواره شدن کلیه ساکنان این شهر منجر شد، مجددا به کنترول خود در آورند. این پیشروی اگر موقت هم باشد، با توجه به موقعیت فعلی ترکیه که بیش از دو هفته است با اعتراضات گسترده و هر روزه مردم روبرو است و موجبات کا‌هش اعتبارش را به عنوان الگوی غرب جهت کنترل منطقه فراهم نموده است، توازن قوا را موقتا به سود روسیه، ایران، سوریه و حزب الله تغییرداده است. این وضعیت فرانسه و انگلستان و اسرائیل را نگران کرده و وزیر امور خارجه انگلیس را راهی امریکا کرده تا بر سر اوضاع سوریه به گفتگو بنشیند و موشه یاعلون، وزیر دفاع اسرائیل نیز برای گفتگو با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، بر سر رویدادهای سوریه و نگرانی اسرائیل از فروش موشک های پیشرفته اس ۳۰۰ روسی عازم واشنگتن نموده است. همچنین فرانسه و انگلیس در صدد هستند با لغو قانون منع ارسال اسلحه به سوریه توسط اتحادیه اروپا، کمک های تسلیحاتی به سوی مخالفین اسد سرازیر نمایند و تناسب را به سود خود تغییر دهند. حاصل آن گسترش دامنه و ابعاد این جنگ کثیف و تحمیل تباهی بیشتری به مردم سوریه است.
دو سال و نیم قبل دولت های مرتجع جهانی برای تسلط بر خاورمیانه مسیر دیگری را جهت متوقف کردن مبارزات مردم، پیش روی آنها قرار دادند و اقدام به مسلح کردن نیروهای مرتجع مخالف اسد کردند و با حمایت مالی و تسلیحاتی و تقویت آنها، تنور این جنگ ارتجاعی را تا امروز گرم نگاه داشته اند، و جنگی را به مردم تحمیل کردند که تا کنون بیش از نود هزار کشته بر جای گذاشته و یک و نیم میلیون نفر را آواره کشورهای همجوار کرده است. از آن تاریخ تا امروز، جنگ و جنایت با دخالت و مهندسی قدرت های جهانی، منجر به از همپاشی کامل شیرازه جامعه مدنی سوریه شده و شونیسم ملی، قوم پرستی، تعصب کور مذهبی و تروریسم را در ابعاد کلانی تقویت نموده است. فجایع غیر قابل توصیف این جنگ برای مردم بیکناه و غیر نظامی سوریه، نشان دهنده آن است که ادعای چند مثقالی حقوق بشری دولت های غربی که گوش فلک را نیز کر کرده، نه تنها پوچ است، بلکه خودشان هم جزو مجرمین سناریوی هستند که نسخه آنرا بر‌ای مردم سوریه پیچیدند.
روند پیچیده تحولات سوریه، تعیین تکلیف نهای در منطقه را حاد و خطرناگ کرده است. با گذشت زمان طولانی هنوز جنگ دو نیروی ارتجاعی به قوت سابق ادامه دارد و جنایت و کشتار مردم ابعاد فاجعه باری بخود گرفته است. خانه خرابی، آوارگی و کشتار امروز در جنگ تحملی، نشان از آینده تاریکی است که در انتظار مردم سوریه است. برای جلو گیری از گسترش بیشتر این فاجعه و پایان دادن به سناریو سیاهی که میتواند چندین سال ادامه یابد و جامعه سوریه را به تبا‌هی بیشتری سوق دهد، باید این جنگ را متوقف کرد. راه برون رفت از این شرایط، کوتاه شدن دست کلیه نیروهای مرتجع محلی، منطقه ای و جهانی از زندگی مردم شریف سوریه و سرنگونی اسد و دولت سوریه توسط مردم انقلابی است.
.
۱۳/۰۶/۲۰۱۳