“پاسخی کوتاه به سعید صالحی نیا در رابطه با مقاله اخیرم تحت عنوان: اهمیت شیوه برخوردهای ما در پیشبرد اهداف مشترک”

هدف از نوشتن این مقاله کوتاه رفع ابهامی می باشد که متاسفانه از متن مقاله قبلی من برای رفیق صالحی نیا بوجود آمده است.

البته فکر نمی کردم که لازم به توضیح بیشتر باشد، زیرا من در همان مقاله نیز با جای دادن عبارتی به نقل از تورج امیری، اشاره بر این امر کرده بودم که “ایشان نه به حزب کمونیست کارگری و نه به جریان فرود فولادوند وابسته نمی باشد، اما به اهداف سوسیالیستی باور دارد و خواستار تشکیل یک جامعه بدون طبقه است.”

بهرحال پس از خواندن مقاله سعید صالحی نیا، و لقب “کدخدا” که ایشان به من اعطا کرده اند (!) به این نتیجه رسیدم که روشنتر کردن این موضوع لازم است.

ببینید، من در جریان تمام بحثهای شما در طول دو ماه اخیر نبوده ام، و متاسفانه متون کامنتهای شما را هم، بدلیلی که خود می دانید؛ فقط توانستم حدس بزنم. از عبارات ناشایست و فحاشیهای ایشان هم من نه در فیسبوک و نه در مقاله ام دفاع نکرده ام، و مثل شما و بسیاری از دوستان دیگر هم بر این باورم که این شیوه برخوردهای غیر انسانی مخصوص شاهدوستها و سلطنت طلبهاست، و نه کمونیستهای انساندوست.

اما بجز از اعتراف اخیر ایشان، که مکرر هم مطرح کرده: “سلطنت طلب و طرفدار فولادوند نیست، بلکه یک هوادار چپ و سوسیالیست هست که در دهه شصت هم مدتی را در زندانهای جمهوری اسلامی سپری کرده..” و هم اینکه “با عقاید فولادوند تنها از زاویه روشنگری که درباره مذهب و تاریخ آن در ایران کرده، دفاع می کند و نه از سیستم شاهنشاهی آن..”؛ شما کافیست سری به صفحه فیسبوک او هم بزنید و در قسمت توضیحات بخوانید که بروشنی کمونیست بودن خودش را برای همه نوشته و اعلام کرده. من در اینجا بخشی از این توضیحات او را برای ملاحظه خوانندگان می آورم:

“اینجانب یک آتئیست و کمونیست و هواخواه برپایی یک نظام سوسیالیستی مبتنی بر سکولاریسم و آزادی و برابری هستم . در عین حال شخصاً به هیچ مقوله مقدسی بجز انسانیت و ارزش نهادن به وجود یکایک انسانهای این جهان ، فارغ از نوع اندیشه ، نژاد ، رنگ ، پوست ، قومیت ، فرهنگ ، و برتری هر یک از اینها بر دیگری باور نداشته و ندارم ، و نخواهم داشت. 
بلکه بنده بعنوان یک آزادیخواه مبارز کمونیست چپ مستقل و منفرد ، به آزادیهای بی قید و شرط سیاسی و اجتماعی آینده مردمم میاندیشم و در اینراه در حد ادراک و آگاهیهای نسبی خودم از مسائل و درد و رنج گرفتاریهای مردممان تلاش کرده و میکنم ، تا بتوانم از حجم چنین درد و رنج و فلاکتی را بکاهم ، و یک گام کوچک خود و مردم رنجیده و شریف کشور و همچنین کارگران و زحمتکشان داغدیده محروم را ، که مولد ثروت و تولید در جامعه میباشند را به سوسیالیسم و برابری و مساوات و عدالت اجتماعی و آزادی در جامعه نزدیکتر نمایم.”

خوانندگان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایشان می توانند به لینک صفحه فیسبوک او که در پائین ضمیمه کرده ام رجوع کنند.

پس ملاحظه می کنید، وقتی من به اهداف مشترک اشاره کردم، منظورم بهیچوجه داشتن اهداف مشترک با جریانهای راست، از جمله فولادوند نبوده و نیست. ایشان خودش را یک سوسیالیست معرفی می کند، اطلاعات منهم درباره او بیشتر از همین اطلاعات آشکار و علنی نیست. درباره اینهم که شما او را بهتر می شناسید، یا راجع به خط واقعی او طی هفته های متوالی که گفتگوهایی داشته اید نتیجه گیری دیگری کرده اید؛ من نمی توانم نظری بدهم چون در جریان متن آن گفتگوها نبوده ام.

من همچنین و همانطور که سایر دوستان نیز اطلاع دارند، در بیش از یک کامنت خطاب به تورج امیری در فیسبوک اشاره کردم شیوه او با شیوه کمونیستها مطابقت نمی کند: “.. جملاتی که شما بکار برده اید اصلا با یک سیاسی چپ سازگار نیستند..” در همانجا اشاره کرده بودم که برخوردهای شما تا بحال بمراتب ملایم تر از برخوردهای ایشان بوده اند: “.. من از تندی برخوردهای صالحی نیا بااطلاعم، اما در هیچ کجا ندیده ام که او در مقابل مخاطبش از اصطلاحاتی که شما نسبت به او استفاده کرده اید، و متاسفانه هنوز هم می کنید؛ استفاده کرده باشد.”

پس مشاهده می کنید که علیرغم برداشت شما، هدف من کناره گرفتن و حفظ کردن خودم از معرض قرار گرفتن در برابر چنین تند زبانی هایی نیست، بلکه همیشه سعی من بر این بوده است که مسائل را فراتر از زاویه ای که خودم در آن قرار می گیرم بررسی کنم، و دیرتر درباره دیگران نتیجه گیری و قضاوت کنم.

دوستان را نیز همواره به برخوردهای منطقی تر و همه جانبه تر با هم دعوت کرده ام؛ چون با این روش ایجاد برخوردهای نامطلوب هم خودبخود یا پیشگیری می شود، و یا احتمال آن بسیار کمتر می گردد.

بنظر من برای اینکه صحبتهای فرد مورد توجه دقیق و بیطرفانه مخاطبش قرار بگیرد، تنها کافی نیست که “مضمون” گفته او صحیح و مبتنی بر منطق باشد؛ بلکه لازم است روشی را هم که در بیان کردن پیام خود بکار می گیرد مد نظر قرار دهد، و در حین ادامه گفتگوی خود با طرفش؛ مدام هم مضمون و هم تاثیر گفتار خود را بر وی بازبینی نماید.

منابع دیگر:

“اهمیت شیوه برخوردهای ما در پیشبرد اهداف مشترک انسانی” – زهره مهرجو:

http://www.azadi-b.com/G/2013/06/post_410.html

“معضل کدخدا منشی بین فولادوندیزم و کمونیزم کارگری! سخنی با مخاطبان زهره مهرجو” – سعید صالحی نیا:

http://www.azadi-b.com/G/2013/06/post_416.html

لینک فیسبوک تورج امیری:

https://www.facebook.com/touradj.amiri