ملاله ، چهره ای که دنیا را تغییرداد!

ملاله ، چهره ای که دنیا را تغییرداد!

در حاشیه انتخاب ملاله بعنوان یکی از صد چهره موثر سال ۲۰۱۲ از سوی مجله تایمز


مقدمه:

“…ملاله قهرمان ارزشمند و ماندگار جنبشی است که در مرکز مهم عقب افتادگی ناشی از اسلام سیاسی، ندای فردای بهتر، آزاد و برابر را سر داده و از جانش و زندگیش مایه می گذارد تا پرده تاریک و بربریت قرون وسطائی  را بدرد. او را گرامی می داریم. فردا به او متعلق است.”*

” نوشته بالا ، بخش  پایانی مقاله ایست که ۶ ماه قبل در روزنه درج شد. چه اندازه زیباست که این آیندهٔ نزدیک پس از ۶ ماه خبر از سلامتی‌ و موفقیت این دختر جوان میدهد.

از اکتبر ۲۰۱۲. زمانی‌ که دو مرد طالبان سلاح به دست، قصد جان دختری پاکستانی به نام ملاله را داشتند،,۶ ماه می‌گذرد  خوشبختانه آنها موفّق به کشتن او نشدند، بلکه آنگونه که خانم چلسی کلینتون در نوشتهٔ خود در مجلهٔ تایم مینویسد، طالبان موفّق شد که از ملاله سمبلی برای آزادی بسازد! از آنجایی که جریان ملاله این دختر جوان، مرا و همینطور میلیونها انسان دیگر را تحت تاثیر قرار داد، ۶ ماه قبل به همراه سعید صالحی نیا مقاله ای‌ در مورد این دختر جوان ۱۵ ساله نوشتیم. امروز پس از گذشت ۶ ماه، حال جسمی  ملاله خوب است و او دوباره به زندگی‌ که برای خود و کودکان دیگر می‌خواهد، برگشته است.

شهامت جنگیدن برای آزادی انسان و ایستادن در کنار حقیقت از آن دنیای انسان هاست که با گذر زمان به نام این گروه روز به روز افزوده میشود. و دختران جوانی با سن کمی‌ که دارند و در این لیست قرار میگیرند، آفتابی گرم و زیبا به این لیست میتابانند.

انتشار کتاب :”من ملاله هستم”

این روزها ملاله یوسفزای  در حال نوشتن کتابی است از زندگینامه اش بنام “من ملاله هستم” که قرار است در پائیز امسال انتشار یابد.او می گوید، در کتابش از مبارزه طولانیش برای تشویق تحصیل کودکان خواهد نوشت.او می گوید:

“من امیدوارم کتاب من بدست همه مردم دنیا برسد تا بدانند که چقدر برای برخی کودکان سخت است که به تحصبلات دسترسی داشته باشند. داستان زندگی من داستان زندگی ۶۱ ملیون کودک در سراسر جهان است که دسترسی به مدرسه ندارند.”

مایکل پیتچ ، معاون انتشارات لیتل براون (منتشر کننده کتاب ملاله) در مصاحبه ای گفت: “ملاله از همین الان عامل ترغیب ملیونها انسان است در همه دنیا. خواندن داستان شهامت او باعث خواهد شد که قلبهای انسانها گشوده شود و اذهانشان بیدار شود و کودکان بیشتری به تحصیلات دسترسی یابند.”. گفته می شود قرارداد انتشار کتاب ملاله نزدیک به دو ملیون یورو ارزشگذاری شده که معلوم نیست چقدر از این مبلغ به ملاله خواهد رسد.گفته می شود قرار داد انتشار کتاب ملاله درست یک روز بعد از انتشار خبر کشته شدن یک معلم مدرسه در پاکستان بنام شهناز نازلی ۴۱ ساله بسته شد که در ۲۰۰ متری مدرسه اش در استان خیبر توسط طالبان به قتل رسد.

ملاله بعد از عملهای جراحی برای بازسازی جمجمه و گوشش، از ماه فوریه ۲۰۱۳ از بیمارستان مرخص شده و در انگلستان مشغول تحصیل است

متن زیر ترجمه مقاله کوتاهی است که چلسی کلینتن (دختر هیلاری کلینتون) در مورد ملاله در مجله تایمز ، به تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۱۳ نوشته است:

ملاله یوسف زای، سمبل شهامت و اعتقاد راسخ

نوشته ای‌ از چلسی کلینتون

“افرادی که  در مقابل خشونت، شهامت نشان می دهند، تاریخ را می سازند! عده معدودی،در سن ملاله توان تاثیر گذاری در تاریخ را داشته اند. ملاله ۱۵ سال داشت وقتی‌ که دو مرد طالبان سلاح به دست ، به اتوبوس مدرسه در شمال غربی پاکستان حمله بردند و به ملاله و دو دختر دیگر به قصد مرگ شلیک کردند. تلاش آن دو مرد، همانطور که طالبان بعدا اعلام کرد، درس دادن به هر کسی‌ بود که شهامت به پا خواستن برای علم و تحصیلات، آزادی و داشتن آزادی برای تصمیمات فردی را میخواهند، بود، بخصوص دختران و زنان.

ملاله فقط  ۱۱ ساله بود که شروع به نوشتن در سایت اردو زبان بی‌ بی‌ سی‌ کرد، در مورد خواسته‌ها و آمال خود برای دکتر شدن، در مورد ترسش از طالبان و عزم مصمّم او که به طالبان، و یا حتا به ترس خود اجازه نخواهد داد که مانع رسیدن او به ارزوهایش و داشتن علم و تحصیلات لازمه برای رسیدن او (به عنوان یک دختر) به رویاهایش، بشوند.

ملاله امروز آنجایی قرار دارد، که می‌خواست باشد. او می‌خواهد که به مدرسه برگردد. کم مانده بود که طالبان از ملاله ، شهیدی بسازد،  طالبان اما ، موفق شد که از وی یک سمبل (برای آزادی) بسازد. ملاله توانست آگاهی‌  انسانها در سراسر جهان را در ارتباط ۶۱ میلیون کودک که مدرسه نمیروند، بالا ببرد. او  سمبلی شد برای همه زنان و دختران در همه دنیا که زندگی و آزادی می خواهند!

 داستان ملاله ادامه دارد و این تازه فصلی از زندگی اوست که ما شاهد بوده ایم ! “

منابع دیگر:

*سعید و سیمین صالحی نیا زنده باد مالالای ۱۴ ساله، قهرمان ایستادگی در مقابل طالبان! در حاشیه ترور دختری شجاع که یک تنه در مقابل فرقه طالبان ایستاد

http://www.rowzane.com/more-articles/80-saeed-salehi/11446-1391-08-05-17-32-16.html

ملاله یوسف زای

http://en.wikipedia.org/wiki/Malala_Yousafzai

ملاله در حال نوشتن کتابی است  بنام :”من ملاله هستم”

http://news.sky.com/story/1070990/malala-to-write-book-about-taliban-shooting