هفته معلم

از سوی یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، ۵ اکتبر به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده است. بیش از١٠٠کشور جهان ازجمله ایران، که در ۴ نوامبر سال ١٩۴۶میلادی اساسنامه یونسکو را امضا کرد، عضو این نهاد فرهنگی هستند. در تعدادی از کشورهای دیگر از جمله:”در آلبانی روز معلم ٧ مارس است. در چین مراسم روز معلم از سال ١٩٨۵به بعد در تاریخ ١٠سپتامبر برگزار میشود. در هند روز ۵ سپتامبر، در برزیل ١۵ اکتبر، در ویتنام ٢٠ دسامبر و در افغانستان ۵ اکتبر را به عنوان روز معلم نامگذاری کرده اند.”
بعد از پیروزی قیام توده های مردم ایران در سال ۵٧ و ربودن دست آوردهای قیام توسط حاکمان تازه به قدرت رسیده اسلامی، حکومت اسلامی روز معلم را با سالروز”ترور مطهری کە از آخوندهای مرتجع و نظریەپردازان جمهوری اسلامی بود و در روز ١٢ اردیبهشت ۵٨”کشتە شد بعنوان روز معلم اعلام نمود .اما در سطح جهانی روز معلم مصادف است با ١٣مهر ماه. با دستکاری شیادانه جمهوری اسلامی در روزهای جهانی از جمله روز زن از ٨مارس به روز مرگ “فاطمه” دختر پیامبر مسلمانان و روز معلم به روز ترور مرتجعی همچون “مطهری”، رژیم اگاهانه و عامدانه قصد دارد از سوی این روزها را از اهداف انقلابی و همبستگی جهانی آن تهی و از سوی دیگر رنگ وبوی محلی و مذهبی به آنها بدهد . معلمین در ایران ظاهرآ با دو مراسم در سال مواجه هستند.یکی مراسم جهانی روز معلم و دیگری مراسم دولتی و مذهبی حکومت ، که در عمل هیچکدام را برگزار نمی کنند.
رژیم اسلامی مراسم ١٣مهر را در اوج بی مهری سپری و مراسم روز معلم ساخته و پرداخته ذهن معیوب خود در روز ١٢ اردیبهشت را به بهانه”هفته معلم”در سالن های سر پوشیده به شیوه فرمال و بی ربط به خواست واقعی معلمان برگزار خواهند کرد.
به گزارش خبرنگارفارس”تواناگرمارودی”، یکی از معاونین وزیر آموزش و پرورش رژیم به روز شمار هفته معلم اشاره کرد و گفت:”پنج‌شنبه ١٢ اردیبهشت به عنوان روز:”معلم، ایثار و شهادت”جمعه ١٣ اردیبهشت، روز:”معلم، مدرسه و جامعه منتظر”شنبه ١۴ اردیبهشت روز:”معلم، دانش‌آموز و تحکیم خانواده”یکشنبه ١۵ اردیبهشت روز:”معلم و شهید مطهری است”دوشنبه ١۶ اردیبهشت:”روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت”در این روز از بازنشستگان و پیشکسوتان آموزش و پرورش تجلیل میشود.”سه‌شنبه ١٧ اردیبهشت روز”خدمات متقابل معلم و انقلاب اسلامی”چهارشنبه ١٨اردیبهشت روز”معلم، بصیرت و بیعت با ولایت”است که جمعی از معلمان کشور در این روز با خامنه ای دیدار خواهند کرد.”
برنامه روز شمار”هفته معلم”که کمترین نشانی از خواسته های واقعی معلمان در آن مشاهده نمی شود، ابتدا به ساکن و در اولین روز”هفته معلم”آموزگاران را مترادف و همزاد با”ایثار و شهادت”معرفی میکند، هر چند مقوله ارتجاعی”ایثار و شهادت”از ارزش های اعتقادی شیعیان است، اما هیچگونه ربطی به مبارزات و مطالبات صنفی و آزادیخواهانه معلمان در سطح سراسری و مبارزه جهت تثبیت فرهنگ سکولار و انقلابی ندارد.
در دومین روز از”هفته معلم”ارتباط معلم و مدرسه مترادف است با”جامعه منتظر”. این جامعه وقتی متحقق خواهد شد که به گفته آخوندهای مرتجح و مراجع تقلید رژیم اسلامی”همزمان با ظهور مهدی موعود، که جهان پر از ظلم و جور شده باشد، جهان پر از عدل و داد خواهد شد”!؟ این”ظهور”چه ربطی به سالروز معلم دارد؟ مگر وضعیتی بدتر از وضع موجود را میتوان برای معلمین دربند، اخراجی و تبعیدی را در شرایط دشوار اقتصادی و استبداد سیاسی کنونی در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی را تصور کرد؟
معلمان آزادیخواه و انقلابی منتظر وعده و وعید های پوچ، بی اساس و تفرقه افکنانه حکومت اسلامی نخواهند ماند. آنان میتوانند و لازم است برای تحقق خواستها و مطالبات صنفی و انسانی خود و فرزندانشان مبارزه کنند. هرگونه تغییر بنیادی در ایران تحت حاکمیت رژیم سرمایه داری نه با ظهور “مهدی”و وعدە و وعیدهای فریب و دروغ ،بلکه در یک همبستگی طبقاتی و متحدانه در صفوف کارگران، معلمان انقلابی، دانش آموزان و اقشار تهیدست جامعه متحقق و امکان پذیر خواهد شد.
سیاست گزاران حکومت اسلامی در سومین روز ازهفته معلم”تأکید بر شعار تحکیم خانواده،دانش آموز و معلم” را بر جسته کردند! تحکیم به چه معنا؟ قطع حقوق و باطل نمودن دفترچه های درمانی اعضای خانواده های معلمان زندانی که مدت ها است به اجرا در آمده است؟ این جریمه غیر انسانی در حالی است که هنوز”جرم”معلمان در بند، مشخص نشده است؟ این عمل غیر انسانی در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی یعنی”تحکیم وحدت، مژده ظهور مهدی و جامعه منتظر”؟
چهارمین روزهفته معلم”روزمعلم و مطهری”نامگذاری شده است. روز دوازدهم اردیبهشت، روز معلم و آغاز هفته معلم نامگذاری شده است. تأریخچه این روز به پیش از انقلاب سال ۵٧ و آغاز حاکمیت رژیم اسلامی در سال۵٨ ارتباط دارد. تاریخچه روز معلم در ایران و در زمان استبداد سلطنتی مصادف بود با کشته شدن یک معلم به اسم “ابوالحسن خانعلی” در تجمع اعتراضی معلمان در میدان بهارستان توسط نیروهای سرکوبگر رژیم پهلوی. ١٨ سال بعد از این واقعه در روز ١٢ اردیبهشت ۵٨ مطهری کشته شد و از این تأریخ به بعد روز معلم در ایران به این روز تغییر نام یافت. در روز شانزدهم از”هفته معلم”قرار است از پیشکسوتان و باز نشستگان تجلیل شود! به نوشتەای از خبرگزاری مهر وابسته به سپاه پاسدارن توجه نمائید که تجلیل از بازنشستگان در ایران تحت حاکمیت اسلامی را چگونه به یک طنز تبدیل کردە است؟
به گفته رئیس “کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی استان کرمانشاه” طبق قرارداد منعقده با بیمه”دی”در صورتی که هر یک از بازنشستگان در هر نقطه از کشور نیاز به ارائه خدمات درمانی داشته باشد، هنگامی که آن مرکز با بیمه تکمیلی”دی”طرف قرارداد باشد در ابتدا نباید هزینه ای پرداخت کند و با ارائه فاکتور، هزینه های پرداختی خود را باید از بیمه”دی”دریافت کند، اما بیمه مذکور صورت حسابهایی را که مربوط به ارائه خدمات درمانی بیمارستانها به بازنشستگان است، پرداخت نمی کنند و بدین ترتیب بازنشستگان از دریافت خدمات درمانی محروم مانده اند.”
این محرومیت به زعم مأمورین و دست اندر کاران رژیم در هفته معلم”یعنی”تجلیل از بازنشستگان و پیشکسوتان”!؟
در برنامه”هفته معلم”سه‌شنبه ١٧ اردیبهشت روز”خدمات متقابل معلم و انقلاب اسلامی”نام گذاری شده است. اخیرآ معلمان مبارز و آزادیخواه ساکن استان همدان در بیانیه کانون صنفی معلمان همدان به مناسبت روز معلم ( ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ) جوابی منطقی به این خدمات متقابل رژیم به معلم داده اند.
جناب وزیر! روزگاری در خانه ملت، خود را مدافع حقوق فرهنگیان دانسته و با ذکر سوگند به اسماء جلاله( وا… باا… و تاا..)اعلام کردید:”ما نمایندگان مجلس اگر بخواهیم میتوانیم وضعیت معیشت معلمان را اصلاح کنیم. یا در جمع فرهنگیان با کنار هم قرار دادن فیش حقوقی کارمندان شرکت گاز و فیش حقوقی معلمان، به طور مستند تبعیض را نشان دادید.” و یادر جلسه ای در مجلس شورای اسلامی، به نمایندگان فرهنگیان معترض گفتید:”چندبار، جلوی مجلس آمدید؛ یکبار هم برای نشان دادن اعتراضِ خود، مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش بروید.”حال که چند سالی است بر مسند وزارت نشسته اید، چه قدم موثری برای رفع تبعیض و احقاق حقوق پایمال شده فرهنگیان برداشته اید؟ اتفاقاتی چون سوختن دانش آموزان دختر در آذربایجان، کشته شدن دانش آموزان در اردوی راهیان نور و … از جمله حوادثی است که ممکن است در دوره وزارت هر وزیری اتفاق بیفتد ولی پاسخ های غیرمنطقی شما، بیانگر نگاهتان به این قبیل مسایل است.”
در آخرین روز، ١٨اردیبهشت از”هفته معلم”خامنه ای در جلسه ای خطاب به تعدادی از معلمان گفت:”همواره باید با چشمی بینا، بر محتوای کتاب‌های درسی نظارت کرد تا به تناسب نیازها و پیشرفت‌ها و جنسیت دانش‌آموزان، معارف الهی و اسلامی و مدنی و تمدن‌ساز و انسان‌ساز در آن‌ها گنجانده و برخی موارد غیرمناسب، اصلاح شود.”
خامنه ای مجددآ با یادآوری تفکیک بر مبنای جنسیت و تاکید برخط قرمز جدایی جنسی، ضمن پند و اندرز دادن همیشگی خود تأکیدکردکه “تدریس کتب درسی وقتی در مدارس مجاز ا ست که به تناسب جنسیت در محتوای کتب درسی توجه شود و برخی موارد نامناسب اصلاح شود”.
سیاست ارتجاعی رژیم اسلامی برای تغییر بزرگداشت روز معلم، قرابت و نسبت دادن آن به افکار ارتجاعی مطهری در سالروز ترور او، توسل به زور و ارعاب به منظور فریب افکار عمومی، ایجاد فضای خفقان در مراکز آموزشی و تفکیک بر مبنای جنسیت در مراکز آموزشی، تلاشی است نافرجام جهت به حاشیه راندن هر چه بیشتر معلمان مبارز و انقلابی که خوشبختانه با هوشیاری، فداکاری، آگاهی و از خود گذشتگی آن تعداد از معلمانی که تا کنون مرعوب سیاست های ارتجاعی آموزش و پرورش رژیم نشده اند موفقیت چندانی کسب نکرده است. این تعدادی از معلمان مبارز، اخراج، تبعید، زندان، اعدام و تعلیق از شغل معلمی را به ماندن در مراکز آموزشی ترجیح دادند.
معلمان سکولار و انقلابی علی رغم فشار اقتصادی کمر شکن و تبعیض آمیز ،علی رغم استبداد سیاسی نهادینه شده، درمدرسه و مراکز آموزشی و در سطح جامعه به الگویی از فداکاری و مقاومت در تقابل با سیاست های به غایت ارتجاعی رژیم اسلامی تبدیل شده و موفق به کسب موقعیت سیاسی – اجتماعی خاصی در صفوف دیگر معلمین ، خانواده دانش آموزان، کارگران و توده مردم معترض و ناراضی به تمامیت رژیم اسلامی شده اند.
کسب اتوریته معنوی خارج از مدارس و مراکز آموزشی توسط این تعداد از معلمین پیشرو در جامعه تحت حاکمیت رژیم اسلامی جوابی انقلابی به فضای خفقان و دیکتاتوری موجود در مدارس و مراکز آموزشی در فضای کنونی ایران است.
کاربرد این اتوریته معنوی در جامعه ما از کانال مبارزات قانونی و علنی در تشکل های واقعی و مستقل معلمان و دانش آموزان در ارتباط با سایر تشکل های مستقل کارگری،دانش آموزی و دانشجویی و …. در شرایط کنونی پشتوانەای است برای ایجاد آموزش و پرورش سکولار و انقلابی در تقابل با آموزش و پرورشِ ارتجاعی و مذهبی که رژیم اسلامی حامی و اشاعه دهنده آن بوده و میباشد.
جمعه ٢٠ اردیبهشت١٣٩٢