جشنواره “یکی بود یکی نبود”

گیسو شاکری
هویت بخشیدن به رژیم نسل کش  جمهوری اسلامی با صورتک پر رنگ و لعاب  حفظ هویت فرهنگی و تقویت حس اعتماد به نفس ایرانیان!!!

ما درک و آگاهی جهانی را دست کم گرفته ایم . انگار که ما خود را نمی شناسیم که باید با این جشنواره ها " خود را بشناسیم" !!! ما از درک حال هم "عاجز نیستیم" . خوب می دانیم که با یکی از عوام فریب ترین حکومت های جهان روبروئیم که قرن ها تجربه ی فریب و فریبکاری را پشت سر دارد و اکنون بر سر قدرت و پول برای بقایش برنامه ریزی می کند و به هر ترفندی دست می زند و ما آگاهانه یا نا آگاهانه به آن تن می دهیم.

"یکی بود ، یکی نبود" قصه ی غم انگیز ریاکارانه ای ست که سال هاست زیر پوشش حفظ هویت فرهنگی و تقویت اعتماد به نفس ایرانیان آغاز شده است .
" یکی بود ، یکی نبود " از آن زمانی آغاز شد که نخستین سفرای فرهنگی ایران از طریق وزارت ارشاد و با همکاری هنرمندان داخل و خارج  به عنوان شرکت درجشنواره های موسیقی و فیلم و تاتر راهی فرنگ شدند تا قدرت و فریب فاشیسم اسلامی را برای جهانیان توجیه کنند. این هم نمونه ی دیگرش است علیرغم آنکه برگزاری این جشنواره را بی سابقه نامیده اند. بسیار پر سابقه است و برنامه ای ست کهنه و نخ نما.

اگر براستی " در جستجوی روایت تاریخ د یروز و امروز از طریق ۱۵۰ هنرمند هستید"؟
 حکایتش را از زبان هزاران مادر داغدیده بپرسید که رقص مرگ  حماسه آفرین آرش ها و کاوه ها و مرضیه ها و شهین ها ی خود را بر سردار به تماشا نشسته اند و جسد های جگر گوشه گانشان را در خاوران و دیگر گورستان های بی نام جستجو می کنند و ضجه های شبانگاهی سر می دهند. این ها هستند شاهدان حماسه های تاریخ ما.

" در جستجوی حماسه اید"؟
 حماسه آفرینان راستین دختران و پسران جوانی هستند که هر روزه فریاد اعتراض شان از هر کوی و برزن بر علیه این رژیم نسل کش و برای سرنگونی آن بلند است و سخت ترین شکنجه ها را تحمل می کنند.

 می خواهید " از نگاهی موشکافانه در مینیاتورهای ایرانی  به درون زندگی مردم راهی بیابید"؟
با نگاهی به تاریخ معاصر به زندگی کودکان ، زنان، کارگران ، زحمتکشان
ودر مجموع به نسلی کشته و نسلی سوخته می توانید به درون زندگی مردم به سادگی راه یابید و به فقر، اعتیاد، تن فروشی و بی کاری نگاهی داشته باشید.

می خواهید " سفری همه جانبه به فرهنگ مان در همه ی ابعادش داشته باشید"؟
آثار و همه ی فرهنگ مادی و معنوی مردم این سرزمین در ابعادی گسترده تر از آنچه که فکر می کنید مورد هجوم این آدمخواران قرار گرفته است . از آثار باستانی تا موسیقی و هنر و از همه با ارزش تر و مهم تر جان های آزادیخواه و حافظان راستین فرهنگ مردم.

" به تنوع نظرات با دیده ی احترام و تساهل می نگرید"؟
این درست همان نگاهی است که رژیم حاکم برای کمرنگ کردن مرزها،هدف گرفته است و تبلیغ اش را می کند تا از خود چهره ای مردمی و دمکرات برای مردم جهان به نمایش بگذارد. برای معرفی فرهنگ ایران نیازی به جشن و جشنواره با چنین هزینه ی سرسام آوری نیست. چه ضیافت باشکوهی !!!

فرهنگ امروز مردم ایران بر زمینه ی اعدام های دسته جمعی، فروش دختران، زندان و شکنجه، آویزان کردن انسانها بر چوبه ی های دار، کارگران بیکار، دانشجویان دربند، هنرمندان متعهد منزوی، تبعیدیان و مبارزانی که برای حداقل حقوق انسانی می جنگند را، می توان به سادگی به تماشا نشست.

وجدان خود را با برگزاری و تائید این جشنواره ها آرامش نبخشید. با اجرای این گونه نمایشات فرمایشی فرهنگی  قدرت حاکمه را توجیه وتثبیت و ما و شما را می فریبند.
 
تاریخ امروز ما بر خون نشسته است .
و قصه ی ما هنوز به سر نرسیده.
هشدار! که  داوری نزدیک است .مردم، هنرمندان راستین امروز و تاریخ فردا بی رحمانه بر شما داوری خواهند کرد.

گیسو شاکری
۲۲ مای ۲۰۰۸  استکهلم
www.gissoo.com
www.gissooshakeri.blogfa.com