میدان سرباز مریوان و میدان التحریر قاهره!

تحولات و حوادث چند روز اخیر شهر مریوان نقطه قدرتهای متعدی را پشت سر نهاده است. این حرکت عظیم انسانی، اهمیت و جایگاه بسیار فراتر از این دارد که مردی را گرفتند و لباس زنانه بر او پوشاندند نتایج آن به بارنشستن معنا و مفهوم برابری زن و مرد و دفاع از انسان است. ما با یک نقطه عطف تاریخی مواجهیم این کینه و نفرت عمیق مردم علیه نمایندگان خدا بر روی زمین است این آتش زیر خاکستری است که گاهی چنین بیرون می زند. علل و ریشه هایش هم فقط در مریوان یا در کردستان نیست یا منطقه ای نیست. کل جامعه ایران چنین است اما اینبار زنان سرخ پوش مریوان پرچم انسانیت را بلند کردند و این امر مهم را به جامعه بشری اعلام داشتند. هر چند به نظر من خود این انسانهای شریف و آزادیخواه هنوز جایگاه و اهمیت این تحول و این حرکت عظیم انسانی را آنگونه که هست شاید درنیافته باشند.
این اعتراضات برابری طلبانه را انسانهایی به آن شکل داده و جان بخشیدند که از نظراسلام و حکومت اسلامی در ایران به عنوان انسان کامل به حساب نمی آیند و مداوما در حکومت الله مورد تحقیر و توهین و بی حرمتی قرار گرفته و قرار می گیرند، در نتیجه، این یک حرکت عظیم در دل نقطه ای از ایران پس از استقرار نظام اسلامی اتفاق می افتد که به قول خودشان جولانگاه جریانات اسلامی بخاطر نفوذ به کردستان عراق بوده است. ویژگی این حرکتِ انسانی را باید در این دید که دست به ریشه ای ترین مسئله برده است. یعنی دست بردن به دفاع از هویت و کرامت انسانی و زنده کردن آن. این معرفی چهره دیگری ازخصلت و خصوصیات انسانگرایانه جامعه برای برابری و برای باز گرداندن حرمت به انسانها است.
آنچه که امروز در این شهر مطرح است کیفرخواست زنان و مردان برابری طلب است علیه قواعد و قوانینی، که زن را انسان درجه دوم و نیمی از بشریت را ” زن ” به عنوان انسان کامل به رسمیت نمی شناسد. و اساسا در کتابهای آسمانی هیچ جایگاهی برایش قائل نیستند! در نتیجه حرکت انسانی زنان سرخ پوش مریوان مبارزه ای بی نهایت آزادیخواهانه بی نهایت برابری طلبانه و بی نهایت انسانی است که در نفس خود در ایران اگر بی همتا نباشد کم نظیر است. بنظرمن دامنه این حرکت اعتراضی می تواند بر کل منطقه اثر بگذارد.

میدان سرباز مریوان، میدان سرخ قاهره!
سرخ پوشان میدان سرباز مریوان در روز ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ به حکامان اسلامی، به قاضی و قضات ریزو درشت حکومت اسلامی اعلام داشتند که اجازۀ تحقیر و توهین به جایگاه، شأن و حرمت زن را نخواهند داد. اعلام داشتند که نابرابری نا عدالتی دیگر بس است. بی حرمتی دیگر بس است. خواستها و مطالبات میدان سرباز و میدان التحریر یک خواست و یک هدف مشترک است. چون رایجترین حکم شریعه نسبت به زنان به رسمیت نشناختن آنان بعنوان یک انسان کامل است.
زنده باد انسانیت. زنده باد زنان سرخ پوش مریوان.
یکشنبه ۲۱ آوریل ۲۰۱۳