اول ماه مه یکی از خواستهای برحقمان را بقبولانیم.

روز جهانی کار گر را هر سال اول ماه مه گرامی می داریم این روز در اکثر نقاط دنیا توسط کارگران و دیگر اقشارروشن فکر و دستمزد بگیر جامعه با پشتیبانی یا همراهی کمونیستها به اشکا ل گوناگون برگذار می شود . این روز آنقدر برای نظام سرمایه دردسرساز است که نمی خواهند نامی از آن ببرند به همین دلیل در خیلی از نقاط دنیا این روز در اثر بی اطلاعی و بی تشکلی وضعف آگاهی طبقاتی کارگران برگذارنمی شود. باید در این راه کوشید و این روز را عملا جهانی کرد و عملا هر سال یکی از خواستهای بر حق و اساسی مربوط به زندگی مان را به نظام سر مایه دارى بقبولانیم . 
نظام سرمایه داری در همه کشورهای دنیا حاکم است تا وضع تشکل پذیری و آگاهی طبقه کارگر در جهان به همین شکل باشد که هست نظم سرمایه داران کماکان حاکم است.
وظیفه فعالین کارگری و کمونیستها در این شرایط چیست آیا صرف برگذاری مراسمهای گرامی داشت روز اول ماه مه رسالت ما می باشد ؟

آیا نمی شود از همین امروز تا برگذاری مراسم گرامی داشت اول ماه مه سال آینده در هر محیط کوچک وبزرگ کارگری ومراکز تولید و زحمت و کارمان برای طرح قطع نامه ای قاطع و روشن با یک یا چند خواست و مطالبه اساسی که در زندگی ما مهم هستند مثلا (بالا رفتن دستمزدها براساس رشد تورم) تلاش کرد ؟ این شدنی است اما تلاش جدی می خواهد، صرف شعار دادن و اجرای برنامه ها کار به جای نمی رسد باید تلاش کرد، ابتدا خود را به آگاهی لازم در جهت شناخت تناقضات طبقاتی مصلح کرد تا بتوان به جامعه امید داد امید رهایی از رنج و کار و محرومیت ، امید به برگذاری مجامع عمومی در کلیه مراکز کار ،امید به برگزاری مراسم اول ماه مه با جمعیت میلیونی درهمه شهرها که به وسیله آن بسادگی هر قانون ضدانسانی را لغو کرد.قوانین انسانی را به حاکمان تحمیل کرد .بلاخره برای کسب قدرت سیاسی و کنار زدن نظم سرمایه داری زمینه ها را آماده کرد.

در ایران قبل از انقلاب ۱۳۵۷ اول ماه مه در شکل علنی مجاز نبود و برگذار نمیشد البته خواها ن جدی هم نداشته است . اگر به تاریخ مراجعه کنید تلاشهای محدودی در دوره های گوناگون بطور سطحی انجا گرفته است. اگر ایده های هم بوده باشد در سطح بسیار محدود در محافل کارگری یا محافل روشنفکران کمونیست بر گذار شده است.
اما امروز درایران تحت حاکمیت نظام سرمایه داری اسلامی برگزاری و گرامی داشت اول ماه مه در نتیجه اعتراضات وسیع کارگران و دیگر اقشار روشنفکری که منجر به سرنگونی حاکمیت شاهنشاهی شد دربرخی از شهرها به سنتی بر علیه نظم سرمایه تبدیل شده است . بنا به درک وآگاهی کارگران و فعالین ونقش وتوان کمونیستها در برخی از شهرها هر ساله برنامه های نیمه علنی انجام می گیرد . برنامه هایی نیز به شکل غیرعلنی درمحافل کارگران پیشرو و فعالین کمونیست در کوههای دماوند . آبیدر.و…….انجام می گیرد.
همزمان حکومت اسلامی به وسیله عناصر مزدور خودی هر سال برنامه هایى در روز اول ماه مه انجام می دهد واز رسانه هایش برای عوام فریبی اعلام می کند که مراسم اسلامی اول ماه مه توسط کارگران مسلمانان انجام گرفته است.
متاسفانه در محیطهای اصلی کارگری مانند شرکت نفت ، ذوب آ‌‌هن اصفهان ، کارگران کوره پز خانه و خیلی از مراکز پرقدرت کارگری مراسم های گرامیداشت اول ماه مه که از درون مجامع کارگری شکل گرفته باشد یا انجام نمی گیرد یا اگر گرفته می شود باز در سطح بسیار محدود و محافال می باشد. حکومت اسلامی سرمایه داران هر ساله مانع هایی بر سرراه برگزاری اول ماه مه بوجود می آورد مثلا چند روز قبل از مراسمها فعالین کارگری را دستگیر و روانه باز داشتگاها می کنند .(این شرایط بیشتر در شهرهای به خصوصى مانند سنندج ،تهران ، کامیاران ، سقز و..هر سال تکرار می شود)
در ایران تحت حاکمیت سرمایه داران اسلامی اعتراضات زیاد است چون تناقضات طبقاتی زیاد است .اعتراضات زیاد است چون آزادیهای سیاسی اجتماعی نقض می شود . اما این اعتراضات هنوز ازدرک و آگاهی طبقاتی برای تغییر نظام (انقلاب اجتماعی )برای برقرای سیستمی که بتواند رفاه و امنیت را تضمین کند بر خوردار نیست .
به امید اینکه طبقه کارگر ایران بتواند با آگاهی کامل برای تغییر در جامعه تلاش بیشتری کند .
در دوره های گوناگون جنبشهای اصلاحات به رهبری بخشی از حاکمیت (خاتمی ،رفسنجانی، موسوی، کهروبی) عوام فریبی کردند . جنبش دوم خرداد. جنبش سبزهها واخیرا جنبش فتنه به رهبری احمدی نژاد.توانسته اند از اوضاع سود جویند تا حاکمیت ضدانسانی شان را نگه دارند .اول ماه مه می تواند ابزاری برای امید دادن به تغییرات اساسى در جامعه و بر ملا کردن عوام فریبی جنبشهای گوناگون درحاکمیت باشد .

روز جهانی کارگر در سطح جهانی نیز با سابقه ۱۲۷ سال مبارزه پر تنش میان کارگران و پلیس نظم سرمایه هنوز از آنچنان قدرتی برخردار نیست که خواستهای اساسی خود را تحمیل و یا کل سیستم را تغییر دهد . هنوز دراکثر کشورها مراسمهاى اول مه در سطح محدود برگذار می شود ،باید این روز را به روزی کاملا دنیایی برعلیه کلیت نظام سرمایه دارى تبدیل کرد .
گرامی باد روز اول ماه مه روز جهانی کارگران . توفیق پیرخضری استکهلم۲۰۱۳،۰۵،۲۶