جنبش آزادیخواهانه زنان و بالماسکه قومی

گرداندن یک مرد با لباس زنانه توسط مزدوران رژیم اسلامی در مریوان، موجب شد تعدادی از زنان مبارز شهر مریوان در پاسخ به این بی حرمتی، با پوشیدن لباس قرمز در خیابان دست به تجمع و اعتراض بزنند. 
در برابراین واقعه دو جنبش اجتماعی جامعه کردستان دو پاسخ متفاوت سیاسی از خود بیرون دادند. پاسخ اول همان پاسخ جنبش زنان سرخ پوش مریوان بود که در بیانیه خود و با حمل بنر و پلاکارد، یک موضع رادیکال اتخاذ کردند و گفتند:” یک جامعه بشری تنها …زمانی می تواند جامعه انسانی باشد که مفاهیم زنانگی ومردانگی را پشت سر گذاشته باشد و تعالیم اخلاقی اش را از انسانیت اجتماعی و بر اساس روابط یکسان وعاری از تبعیض گرفته باشد. ارزشها را در مدنیت محض و بر پایه حقوق برابر دیده باشد نه بربریت توهم محور. در یک جامعه انسانی دو واژه زن و مرد تنها صورت ظاهر دو جنس بشری را توصیف می کنند و هر گونه تعریفی از زنانگی _ مردانگی تلاشی جهت اعمال غیر متمدنانه قدرت است”. این موضع پیشرو جنبش آزادیخواهی زنان در شهر مریوان بود که بی حرمتی قدراه بندان اسلامی را با زنده باد انسانیت و اعلام انزجار از تبعیض جنسی، پاسخ داد.
در مقابل نیروهای ناسیونالیست و قومگرا کردستان تلاش نمودند با کشیدن خط تاکید به زیر لباس کردی و زن کرد، صورت مسله را عوض و به ان رنگ قومی بزنند. یک بالماسکه کامل در مدیدای اجتماعی براه انداختند. بسیارشان فراموش نکردند که حتما روسری هم به سر داشته باشند تا جای “شکی” باقی نماند که دعوا بر سر لباس کردی است. در یکسال اخیر این جریانات در تقابل با جنبش آزادیخواهانه زنان در کردستان تلاش کردند تصویر دیگری از جامعه کردستان به بیرون منعکس نمایند. در مقالات و مطالب متعددی اعلام کردند که یکی از مسائل اصلی کردستان قتلهای ناموسی و بکارت زنان است. میخواستند تابلوی عقبماندگی و سنت را به گردن جامعه کردستان اویزان کنند. هر چند که نسل جوان در این جامعه برای این چرندیات تره هم خرد نمیکند، اما باید یک مقابله جدی سیاسی در این عرصه با جریانات قومی و ناسیونالیست صورت گیرد.
در جریان تحولات سال ۸۸ هم پوشیدن لباس زنانه توسط مجید توکلی برای فرار از محاصره نیروهای امنیتی رژیم اسلامی، زمینه ای شد تا مردان مسلم “مقیم خارج” برای لانسه کردن حجاب اسلامی، جنبش مردان محجبه را راه بیندازند. دو ماه قبل از این دختران جوان در تهران سیم بوکسل آدمخواران اسلامی را بجان خریدند اما در خیابان حجاب از سر گرفتند. مردان محجب اسلامی کار کاملا قابل فهم مجید توکلی را دستمایه یک جنبش ارتجاعی کردند تا بگویند مردم به خیابان امده با حجاب مشکلی ندارند. شیرین عبادی هم با دیدن مردان محجب اسلامی به هیجان آمد و گفت والله این خوب جنبشی است. بالماسکه لباس کردی از جنس همین جنبش است.