دوسال جنگ ارتجاعی در سوریه، یک فاجعه بزرگ انسانی بار آورده است

دو سال است جنگ داخلی سوریه بین نیروی فوق ارتجاعی که کمترین ارزشی برای انسان قایل نیستند، ازمردم قربانی میگیرد. مردمی که شهر، خانه و مدرسه شان را روی سرشان خراب کرده اند و بیش از هفتاد هزار نفر از آنها را به خون کشیده اند و چند ده هزار زخمی و میلیون ها نفر بی خانه و کاشانه آواره اردوگاه های مرزی و یا کشورهای همجوار شده اند. هر روز اجساد زنان، کودکان و مردمان بیگناهی که هیچ دخالتی در این جنگ نداشته اند، خیابان های شهرهای سوریه را می پوشانند. شهرهای که زمانی محل سکونت و زندگی انسانهای زیادی بودند، امروز بیشترین قسمت آنها به تلی از خاکستر تبدیل شده است، که بیشتر به مراکز نظامی و جنگی شبیه هستند تا محل سکونت شهروندان سوریه، در این شهرها تنها صدای سفیر گلوله نیروی های فوق ارتجاعی که از هر طرف بمب و خمپاره رو سر همدیگر و بقیه مردمی که هنوز شهر را ترک نکرده اند میریزند، بگوش میرسد. مردم این کشور طی این دو سال هستی خود را از دست داده است. آنچنان که از تصاویر قابل مشاهده است، به غیر از دود و ویرانی ناشی از بمب و توپ و خمپاره هیچ موجود زنده ای به چشم نمیخورد. مدتی است که هر دو سوی این جنگ برای مقاصد ضد بشری خود استفاده جنگی از کودکان را نیز به سایر جنایت خود اضافه کرده اند. کودکان و نوجوانانی که هنوز خود را پیدا نکرده اند، بجای لذت از زندگی آموزش نظامی می بینند تا به گوشت دم توپ دو نیروی ارتجاعی تبدیل شوند.
دولت های غرب و امریکا با ادعا و ظاهر چند مثقالی حقوق بشریشان که معلوم شد این هم پوچ است، نه تنها اعتراضی به این مسئله ندارند، بلکه یک پای اصلی ادامه پیدا کردن این جنایت و این فاجعه بزرگ انسانی هستند، و کشورهای مرتجع عربستان، بحرین و ترکیه در رکاب امریکا و ناتو با تقویت مخالفین دولت سوریه در صدد محکم کردن جا پای خود در خاورمیانه هستند و در این راه از هیچ کمکی به مخالفان مرتجع اسد دریغ نکرده اند. روسیه و چین همراه با ایران و حزب الئه، منافعشان در این است که دولت ارتجاعی سوریه را حمایت و تقویت نمایند. بلوک بندی ارتجاعی که حول سوریه جهت ایجاد بالانس در تجدید تقسیم خاورمیانه شکل گرفته است، این کشور را به قتلگاه مردمانی تبدیل کرده که هیچ دخالتی در این جنگ کثیف ندارند. اینها چهارچوب مدنی جامعه سوریه را برخلاف میل و اراده مردم و در متن عجز و استیصال عمومی، تخریب کرده اند و با قدرت بیش از سابق دارند به این عمل ضد انسانی و جنایتکارانه ادامه میدهند. این وضعیت و طولانی شدن جنگ میتواند سوریه را به لبنان سابق تبدیل کند و زندگی یک نسل را تباه نماید.
طولانی شدن جنگ داخلی در سوریه نتیجه کشمکش های وسیعتری بین قدرتهای جهانی و آرایشی آنها بر سر تحولات مورد نظرشان در خاورمیانه است. اینها برسر مبانی سیاسی و ساختار حکومت آینده سوریه که منافعشان را تامین نماید، جنگی را به این کشور تحمیل کردند که هر روز دامنه آن گسترش بیشتری بخود میگیرد، طوری که تنها در ماه مارس که خونین ترین ماه از آغاز درگیری تا کنون بوده، بیش از ۶۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند، که از این تعداد ۶۰۰ نفرشان زن و کودک بوده اند. برای قدرت های جهانی و سایر دولت های در گیر در این جنگ، تخریب جامعه مدنی سوریه اهمیتی ندارد و مهم نیست چند ده هزار نفر دیگر به قربانیان اهدف ارتجاعی و ضد انسانی آنها تبدیل میشوند و چند میلیون دیگر آواره و بی خانمان، بلکه مهم موفقیت نسبی یکی بر دیگری در این جنگ ارتجاعی و تعین تکلیف با هم به عنوان دولتهای مرتجع منطقه و نیروهای تروریست اسلامی درگیر و از جمله تصفیه حساب فی مابین دولتهای امپریالیستی و زورگو در جهان و منطقه با همدیگر است. مردم بی دفاع سوریه قربانیان اهداف ضد انسان طرفین درگیرهستند.
سوریه برای چین و بویژه روسیه از اهمیت برخوردار است و تغییر در ساختار سیاسی حکومتی از سوی امریکا و غرب بدون توافق این دو کشور به وخامت بیشتر اوضاع در منطقه خاورمیانه میانجامد و بارها اعلام کرده اند که این روند برایشان غیر قابل قبول است و در مقابل دولت جنایتکار اسد را تقویت کرده اند. بعید بنظر میرسد که چین و بویژه روسیه بسادگی دست از حمایت اسد و دولت سوریه بردارند، سوریه از دوستان نزدیک جمهوری اسلامی نیز میباشد و برایش حکم یک پایگاه و یک حلقه ارتباطی بسیار مهم در منطقه را دارد و تا کنون از حمایت و تقویت بیدریغ سیاسی و نظامی ایران برخوردار بوده است، در واقع سرنوشت سوریه با آیند ایران در منطقه خاورمیانه عجین شده است، و تا جای که مقدور باشد پشت اسد و دولت سوریه را خالی نخواهد کرد و تا زمانیکه این دو قدرت بزرگ در رابطه با سوریه در مقابل طرح امریکا ایستادگی و مقاومت از خود نشان دهند، پشتش را آس میبیند و به حمایت خود از سوریه ادامه خواهد داد. هر نوع موفقیت غرب در سوریه، معادلات منطقه را تغییر خواهد داد و بلوک روسیه، چین و ایران را از تنها دولت قابل اتکایشان محروم مینماید و این ضربه سنگینی در خاورمیانه به آنها وارد میسازد. در نتیجه مقاومت در مقابل امریکا و غرب بر سر مسئله سوریه برای روسیه و چین و ایران جدی است.
انتقاد روسیه از دخالت های روز افزون امریکا بالا گرفته و در این رابطه حمایت های روسیه از اسد و دولت سوریه و همچنین فروش و ارسال اسلحه برای ارتش سوریه طی دو ماه گذشته افزایش یافته است. امریکا نیز با هدف تقویت بیشتر مخالفین دولت سوریه از چند ماه قبل آموزش نظامی آنها را در اردن شروع نموده و در حال حاضر ۳۰۰۰ نفر دارند آموزش می بینند. غرب نیز در صدد است هر مانعی را از سر راه ارسال اسلحه برای نیروهای مخالف دولت اسد بردارد و اسلحه بیشتر جهت تقویت آنها و گرم نگاه داشتن بیشتر تنور جنگ داخلی ارسال نماید. دخالت های بیشتر بلوک بندیهای جهانی و منطقه ای طی دو ماه گذشته باعث نابودی بیشتر بافت اجتماعی سوریه و افزایش کشتار و خون ریزی شده است. این شرایط اسفبار تصویر وضعیتی است که مردم سوریه دو سال است با آن روبرو هستند.
این فجایع نتیجه قیچی کردن جنبش اعتراضی مردم برای سرنگونی دولت سوریه و مسلح کردن نیروهای ارتجاعی توسط حامیان امریکا و غرب در دو سال قبل است، امروز اوضاع سوریه بجایی رسیده که مردم هیچ آینده ای در مقابل خود نمی بینند. گویی سناریوی سیاه در دوره ای که ما در آن زندگی میکنیم، پایانی ندارد و هر بار قدرت های جهانی سرمایه یکی را از قرعه بیرون میکشند تا از این طرق دیگران را مطیع خود نمایند و این بار بنا به شرایط خاورمیانه این سناریو به مردم سوریه تحمیل شده است.
مردم سوریه نیازمند حمایت افکار عمومی مردمان جهان هستند و برای جلو گیری از گسترش بیشتر فاجعه در سوریه و پایان دادن به سناریو سیاهی که میتواند چندین سال ادامه یابد و جامعه سوریه را بیش از این هم ویران نماید و به خاک و خون بنشاند، به صدای انسانیت، به حمایت کمونیست ها و آزادیخواهان و به اعتراض مردم جهان علیه بربریتی که قدرت های جهان متمدن برای منافع کثیف شان به آن متوسل شده اند، نیاز دارند. جنگ جنایتکارانه تحمیل شده امروز در سوریه سر سوزنی به آزادی و منافع مردم نه تنها هیچ ربطی ندارد که درست در جهت تخریب جامعه و خواست آزادی و امید به قدرت اعتراض اجتماعی علیه همه نیروهای هار و ارتجاعی و طرفهای درگیر در این سناریو سیاه میباشد. نیروها ومردم آزادیخواه جهان میتوانند با اعتراض علیه همه جریانات و دولتهای درگیر به این جنایت هولناگ پایان دهند و اجازه ندهند چنین نسخه ضد انسانی و سناریو سیاهی ای در هیچ جای دنیا امکان باز تولید و تکرار داشته باشد.
http://hekmatist.org/index.php
۰۴/o4/2013