گزارش برگزاری تظاهرات با شکوه در دفاع از حقوق پناهندگی در گوتنبرگ ـ سوئد

Asylrörelsen 2008

روز شنبه دهم ماه مه به فراخوان جنبش پناهندگی سال ۲۰۰۸ تظاهرات بزرگ و با شکوهی در شهر گوتنبرگ بر علیه سیاستهاى ضد پناهندگى اداره مهاجرت سوئد و مشخصا اخراج  پناهجویان فرارى از عراق، افغانستان  و ایران برگذار گردید.

در این تظاهرات بیش از پانصد نفر متشکل از چندین نهاد و سازمان دفاع از حقوق پناهندگی از جمله نهادهای سوئدی، افغانستانی، عراقی، ایرانی شرکت کردند. محل تجمع و آغاز تظاهرات در میدان Götaplatsen بود و ساعت دو بیست دقیقه راهپیمایی به طرف Stora Teater  شروع شد. تظاهرکنندگان در مسیر طولانى و در طى پر رفت وآمدترین خیابان یوتبوری با در دست داشتن باندرولها، پلاکاردها و همصدا با تکرار شعارهایی بر علیه قوانین ضد پناهندگی دولت و اداره مهاجرت سوئد، خواستار حق اقامت و لغو فورى اخراج پناهجویان بودند.

محل تجمع دوم این حرکت اعتراضی Stora Teater بود. سخنرانان این اجتماع چهار نفر از نمایندگان جریانات، سازمانهای متشکل در جنبش پناهندگی ۲۰۰۸ بود. آقای یوهان زندیان از حزب چپ مجری برنامه به همه حاضرین شرکت کننده خوش آمد گویی گفت. سخنران اول آقای Steffan به نمایندگی از جنبش پناهندگی Asylrörelsen 2008 بود، خانم فرشته ضیایی از اتحادیه سراسری پناهندگان افغانستان که به زبان سوئدی و فارسی سخنرانی کرد. توفیق محمدی از سوی سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز سخنرانی به زبان سوئدی داشت. وى به اوضاع سیاسی اجتماعی ایران و مبارزات مردم وجنبش زنان، کارگران، دانشجویان، جوانان و سرکوب اختناق و زندان شکنجه زندانی بزرگ وسیع برای هفتادو پنج میلیون ایرانی بدست رژیم حاکم سرکوبگر اسلامى در ایران پرداخت. او گفت: آیا  بیست و نه سال بربریت، ظلم نابرابری، بیست و نه سال ترور و تقویت تروریسم، بیست و نه سال آپارتاید جنسی، بیست و نه سال محکومیت رژیم جمهوری اسلامی از طرف نهادهای مجامع بین اللملی و حقوق بشری، نهادهای حقوق انسانی، آیا همه این واقعیات براى دولت سوئد کافى نیست که ایران را به عنوان یک کشور ناآمن به رسمیت بشناسد؟! توفیق محمدى  در بخش دوم به اوضاع وضعیت پناهندگان افغانستانی، عراقی، ایرانی  پرداخت و اشاره کرد که هم اکنون پرونده ۱۰۰۰ پناهجوی عراقی در دست پلیس برای اخراج که در میان آنها کودکان، سالمندان، خانوادها و کسانی که مریضی سخت دارند و پناهجوایانی که سالهای طولانی در بلاتکلیفی بسر میبرند. او با تاکید بر دستاوردهاى چند ماه اخیر در اعتراضات گسترده علیه حکم اخراجها و ایستادگى مستقیم در مقابل پلیس   اشاره کرد که ما هیچ آلترناتیو دیگری بجز اعتراض، مبارزه، اتحاد، مقاومت بر علیه برگرداندن به جهنم، نکبت نداریم و همبستگى و روحیه مبارزاتى فعلى و همکارى سراسرى در قالب شبکه پناهندگى امکان قابل اتکا و امید بخشى را براى همگى ما بوجود آورده است. 

ما سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز برای گسترش، تقویت وحمایت این اعتراضات وهمراهی و همسرنوشتی با این شبکه همه سازمانها، جریانات انساندوست، مردم ازادیخواه را دعوت به همراهى و مشارکت مینمایم.

سخنران چهارم به زبان انگلیسی بود که پیام دبیر اول فدراسیون سراسری پناهندگان عراقی دشتی جمال برای این تظاهرات ارسال کرده بود توسط رضا ساعی خوانده شد.

انعکاس و بازتاب این تظاهرات در سطح شهر گوتنبرگ  وسیع و چشمگیر بود. رسانهای فارسی و کردی زبان این اکسیون را تحت پوشش خود قرار دادند.  رادیوی فارسی زبان و سراسری پژواک سوئد با توفیق محمدی یکی از اعضای هیئت مدیره جنبش پناهندگی ۲۰۰۸ گفتگویى را پخش نمود.

تضاهرات و اکسیون اعتراضی بعد از دو ساعت با موفقیت به پایان رسید.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز واحد گوتنبرگ ـ سوئد

توفیق محمدی         ۰۷۳۷۶۷۱۴۲۸ 

سیزدهم مه ٢٠٠٨