پتانسیل اعتراضی در جامعه ایران وجود دارد ولی هیچ ظرفی برای سازماندهی اعتراض وجود ندارد

نمی دانم چند سال پیش بود که منصور حکمت به بحث حزب و جامعه پرداخت. او توانست بعد از مدتی این بحث را به طور واقعی در فضای سازماندهی اعتراضات در ایران پیاده کند اما بعد از مرگش این روند به طور کامل متوقف شد. امروز به طور تمام معنی جامعه ایران و شهروندان جامعه ایران مملو از اعتراض به جمهوری اسلامی هستند

۱-اعتراض به گرانی در وجود هر شهروندی در ایران وجود دارد قدرت خرید مردم تقریبا به یک پنجم شش ماه پیش رسیده است دریافتی مردم همان تومانی است که بود ولی پرداخت مردم به یورو و دلار است که پنج برابر گران تر شده است

.۲- اعتراض به قوانین کثیف اسلامی از قبیل خانه گردی برای ماهواره در هر خانواده در ایران مشاهده می شود.حتی تماشای یک سریال ساده تلویزیونی در جمهوری اسلامی جرم است.

.۳- قوانین قرون وسطایی حجاب اسلامی در دانشگاه و خیابان و محل کار امان از زنان و دختران ایرانی بریده است.

۴- شرایط بیماران در جامعه ایران وخیم است نبود دارو تعطیلی اتاق های عمل هزینه های بالای درمانی برخورد غیر انسانی پزشکان و سیستم پزشکی با بیماران که شبیه برخورد شهروندان رومی با برده هایشان به هنگام مریضی بود که به مرگشان رضایت میدادند. شده است. حتی در دوره های جنگی هم شهروندان هیچ کشوری چنین محرومیتی نکشیده اند.

۵-محدودیت اینترنت غوغا می کند جمهوری اسلامی از طرفی اینترنت را محدود میکند سایتها را فیلتر می کند از طرفی دیگر سپاه پاسداران وی پی ان برای دور زدن سایتها می فروشد بعد دوباره همان را فیلتر می کند رفتن به فیسبوک و توئیتر جرم است.

۶-بیکاری بیش از هر دوره ای در تاریخ ایران گردن بیکارا ن ر ا فشار می دهد. و از طرفی کارگران را مجبور میکند که هر شرایطی را برای کار بپذیرند.

۷-مراکز تولیدی بزرگ که نیمه تعطیل شده بودند و کارگران را تعدیل میکردند امروز با بالارفتن قیمت دلار و ناتوانی در رقابت با چین کلا تعطیل میشوند صاحب کارخانه و مرکز تولیدی تاجران چین برو می شوند و خیلی عظیم کارگران و خانواده شان به امان شیطان رها می شوند.
۸-وضعیت زندان ها اسفناک است امار اعدام چند ده برابر شده است. جمهوری اسلامی به هر بهانه ای و به سرعت اعدام میکند زندانیان سیاسی در همین دو ماه گذشته توانسته اند گزارشات وحشتناکی از شکنجه و برخوردهای رژیم به بیرون بفرستند. خانواده های زندانیان سیاسی دستگیر میشوند کتک میخورند و تهدید میشوند.

۹-اعتیاد در جامعه ایران بیداد میکند. مواد مخدر صعنتی از سویی عده زیادی را به دام خود کشیده است از طرفی خانواده ها با معضل درمان و برخورد با شخص معتاد روبرو هستند که خود یک ایپدمی قتل و جنایت و ضرب و شتم در جامعه امروز ایران است هزینه یک گرم مواد مخدر شیشه ۳ هزار تومان است و هزینه درمان معتاد در کلینیک خصوصی شبی ۵۰۰ هزار تومان است. در مراکز معمولی دو تا سه میلیون تومان خرج یک دوره پاکسازی خون شخص معتاد است .

۱۰-سرکوب اقلیت های قومی و مذهبی دویاره اوج گرفته است بهاییان مسیحیان بازداشت میشوند درویشها به زندان می روند سرکوب کردها اذریها و اقوام بلوچ و عرب شدت گرفته است.

از شرق تا غرب از تهران تا بندرعباس و شیراز و رشت و سنندج و تبریز و اصفهان و یزد از کشاورز و کارگر و زن و کودک و بیکار و بازنشسته تا محصل دبیرستانی و دانشجو بغیر از اقلیت مفتخور کسی نیست که به این سیستم قرون وسطایی چپاول و سرکوب و ادمکشی اعتراضی نداشته باشد.
اما داستان چیست که جمهوری اسلامی به سال ۹۲ پا میگذارد؟ مسلما دلایل زیادی برای ۳۵ ساله شدن جمهوری اسلامی از قبیل مماشات دولت های غربی و چین و روسیه وجود دارد.اما نفس اعتراض در جامعه ایران از بین که نرفته چندین برابر شده است مخصوصا در شرایط حاضر.مسلما تحولات حاضر نشان میدهد هیچ حزب سیاسی به معنی کلمه واقعی وجود ندارد که ظرف اعتراضات مردم برای سازماندهی بشود. مثل حزب توده قبل از سال ۳۲ بشود یعنی اعتراض جامعه در ظرف یک حزب بریزد و ان حزب در همه جا لانه کند و قدرت را به چالش بکشد البته حزب توده چنین قصدی نداشت ولی توانست یک حزب همه گیر بشود.اما امروز با این همه ابزار ارتباطی و امکانات بغیر از یک دوره کوتاه که منصور حکمت گامی به این سو با بحث حزب و جامعه برداشت وجود ندارد.بحث من انتقاد به احزاب و سازمانها نیست بلکه جا انداختن و نور انداختن روی بحث حزب و جامعه منصور حکمت است. حزب چپ قدرتمندی باید شکل بگیرد که نماینده کنکرت اعتراضات مردم ایران باشد و این اعتراضات را سازماندهی کند. امروز کار احزاب و سازمانها این شده است که فقط به پخش اخبار بی حقوقی مردم در ایران بپردازند و به همین بسنده کنند و مرکز خبری داشته باشند. این در نفس خود بد نیست ولی اصلا کافی نیست بسنده کردن به اخباری که میبینی در عصر وایبر و فیسبوک و اندروید که ثانیه ای همه اخبار پخش میشود کار همه است حزب سیاسی شاخ غول نمیشکند اگر اخبار پخش کند. مهم ایجاد امکاناتی برای مبارزه با جمهوری اسلامی است. چطور میشود سپاه را خلع سلاح کرد؟ چطور میشود تهران را فلج کرد چگونه باید کارگران را تشویق به اعتصاب کرد؟ چطور میشود کمر اطلاعات را خرد کرد؟ چطور میشود قیام را براساس این همه اعتراض سازمان داد؟ چطور میشود آزیته کرد مردم را تهییج کرد کوچه و محل را به کنترل خود در بیاورند؟ چطور میشود طناب دار خامنه ای و اخوندها و همکاران این رژیم را در وسط امجدیه برپا کرد؟ اینها وظایف و مشغله فکری انقلابی های لنینی است جامعه ایران ده برابر روسیه ۱۹۱۷ مستعد انقلاب است هزار بار شرایط از انقلاب ۵۷ اماده تراست. اینکه شرایط انقلابی اماده نیست حرف مفت است. سازمان وسیع انقلابی برای سرنگونی جمهوری اسلامی باید شکل بگیرد وقتی نمانده است بسیار هم دیکر شده است باید کار اخوند و سپاهی را در این مملکت تمام کرد.بحث حزب و جامعه منصور حکمت کلید حل مسئله است.

رضا ایرانی