آموزش رایگان، خواست دانشجویان رادیکال در کبک

درست اندکی پس از آنکه رئیس دولت ایالتی کبک در پایان کنفرانس دو روزه آموزش عالی با اطمینان اعلام کرد “دوره ناآرامی ها در کبک به سر رسیده”، صف پیکارجوی دهها هزار دانشجوی کبکی که با پلیس درگیر شده بودند، شهادت به چیز دیگری می داد: اینکه نا آرامی و مبارزه برای آموزش رایگان تازه شروع شده است. 
دور جدید مبارزات پرشکوه دانشجویان کبک سه شنبه ۲۶ فوریه، بدنبال اعلام افزایش ۳ در صدی شهریه دانشجویی توسط دولت تازه به قدرت رسیده ناسیونالیست کبک از حزب جدائی طلب کبکوا آغاز شد. سال گذشته در اواسط فوریه بود که دانشجویان کبک در برابر مصوبه دولت ایالتی لیبرال مبنی بر افزایش ۱۶۲۵ دلاری شهریه طی ۵ سال بعدی با قدرت ایستادند و با جلب همدردی مردم قادر شدند تا با در آمیختن خواست های صنفی خود با خواست ها و مطالبات اقشار دیگر، جنبش خود را به یک جنبش اجتماعی پر قدرت تبدیل نموده، دولت ایالتی را علیرغم سرسختی بی نظیری که از خود نشان میداد، بطور خفت باری به عقب رانده، حتی موجب شکست آن در انتخابات بعدی بشوند. اکنون هر چند دولت کنونی به رهبری خانم پولین ماروا با افزایش ۷۰ دلاری در سال، چیزی معادل یک پنجم افزایش مورد درخواست دولت قبلی، موافقت کرده است، با اینحال، این درجه از افزایش سالیانه شهریه نیز مورد موافقت دانشجویان قرار نگرفته. دانشجویان کبک که در سال گذشته با رادیکالیسم، مقاومت و مبارزه پیگیرانه در راه تحقق خواست های خود توانستند طی مبارزات پرشکوه خود دولت لیبرال را به عقب بنشانند، انتظار می رود که با درس گیری از تجربه گذشته، اینبار، حتی پیگیرانه تر از پیش به مبارزه در راه خواست های خود بپردازند. هم اکنون، حتی مارتین دو ژاردین، رهبر پر جمعیت ترین فدراسیون دانشجویی کبک که در کنفرانس دو روزه اموزش عالی شرکت کرده بود، افزایش ۷۰ دلاری دولت را که رقمی بسیار کمتر از افزایش دولت قبلی می باشد با قاطعیت رد نموده، آنرا غیر قابل قبول اعلام کرده است.
تظاهرات روز سه شنبه ۲۶ فوریه که بدنبال اعلام یک اعتصاب عمومی دانشجویی به دعوت ای. آ. اس. ای، رادیکالترین سازمان دانشجوئی کبک، برپا و در آن دهها هزار نفر شرکت کرده بودند، منجر به زد و خورد های سخت با پلیس و دستگیری ۱۳ تن از دانشجویان و مجروح شدن چندین پلیس شد. در این تظاهرات غیر قانونی که در آن دانشجویان اقدام به بستن خیابان ها و تغییر مسیر اتوبوس ها نمودند، حتی در آن بگفته پلیس دو تن که کوکتل مولوتف در دست داشته اند، دستگیر شده اند. امید می رود در دور جدید مبارزات دانشجویی در سال تحصیلی جدید نیز، دانشجویان کبک، همچون سال گذشته، حتی با پیگیری و رادیکالیسم بیشتری خواست های خود را دنبال نمایند. بخصوص که بحران اقتصاد جهانی که کانادا و کبک نیز، هر چند بدرجات کمتر، ولی بهیچوجه از آن بی نصیب نمانده اند، به فراهم آوردن زمینه برای تبدیل این جنبش به یک جنبش همگانی و برخورداری دانشجویان از حمایت توده ای کمک خواهد کرد. جرمی ببادوین سخنگوی آ. اس. اس. ای در تظاهرات روز سه شنبه اعلام کرد:
“ما دست از بسیج توده ای بر نخواهیم داشت، ما دست از تظاهرات بر نخواهیم داشت، ما به عملیات خود ادامه خواهیم داد… ما دوباره به خیابانها باز خواهیم گشت…”
این اتحادیه رادیکال که بگفته سخنگویش موافقت ۵۰ هزار دانشجو را برای اعتصاب یکروزه سه شنبه پشت سر خود داشت، نه تنها شرکت در کنفرانس دولتی آموزش عالی برای حل مسئله شهریه را بایکوت کرده بود، همچنین خواستار نه کاهش شهریه، بلکه قطع کامل آن و آموزش رایگان شده است.