گوشت خواری یا گیاه خواری؟!(بخش نخست)

این مطلب در سه بخش منتشر خواهد شد: بخش اول در رابطه با تجارت گوشت توسط شرکت های بزرگ اروپایی است که قرار بود به مشتریان خود گوشت گاو ارائه دهند اما به جای آن، گوشت اسب داده اند. علاوه بر این، دارویی که برای پرورش اسب ها استفاده می شود برای انسان خطرناک و سرطان زا است. هم چنین روزنامه گاردین نوشته است ظاهرا واسطه ها در زنجیره فروش گوشت اسب، با شرکت های قاچاق سلاح ارتباط داشتند. بخش دوم این مطلب درباره قتل عام حیوانات در کشورهای مختلف و بخش سوم و آخری آن نیز در رابطه با گیاه خواری است.
با مشاهده DNA اسب در محصولات عرضه شده با عنوان «گوشت گاو»، این خبر تکان دهنده در سراسر اروپا انتشار یافت. ماجرای پخش گوشت اسب در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از آن جا آغاز شد که اواسط ژانویه سال جاری میلادی، سازمان بهداشت غذایی ایرلند محصولات گوشتی مختلف را مورد آزمایش قرار داد و پی برد که گوشت اسب ‌های کشتار شده را با برچسب گوشت گاو در کشور‌های مختلف اروپایی پخش کرده اند.
هم زمان در محصولات غذایی یک شرکت هم که با برچسب «حلال» برای «مسلمانان» اروپا عرضه می شد، آثار گوشت خوک کشف و شناسایی شد. انتشار این خبر‌ها موجب شد تا حکومت های کشور‌های مختلف اروپایی، به انجام آزمایش های دقیق روی محصولات گوشتی عرضه شده در کشورشان را در دستور کار خود قرار دهند.
در واقع با شدت یافتن نارضایتی برخی از مصرف کنندگان، پس از ایرلند، کشور‌های انگلیس، فرانسه و سوئد نیز در ابعاد گسترده‌ ای درگیر این رسوایی و جنایت شرکت های خودشان شدند. نتایج آزمایش های DNA در محصولات گوشتی این کشور‌ها نیز نشان داد که گوشت ‌های توزیع شده با DNA اسب ‌ها مطابقت داشته است.
براساس گزارشات، رد گوشت اسب در محصولات گوشتی فرانسه ابتدا به صادرکننده‌ ای در قبرس رسید. اما در تحقیقات بعدی معلوم شد که صادرکننده قبرسی، این محصولات گوشتی را از تاجری هلندی خریداری کرده بود که بعدا روشن شد وی نیز به نو به خود محصولات خریداری شده را از یک شرکت تولیدکننده در رومانی خریده بود. در این بین نگرانی بیش از همه به ‌خاطر دارو‌هایی است که برای درمان اسب ها مورد استفاده قرار می گیرد و به این ترتیب احتمال می رود که مصرف گوشت اسب برای انسان خطرناک باشد و سرطان زاست!
اما تحقیقات نشان می‌ داد که اسب های ذبح شده در قصابی های رومانی از طریق شرکت های قبرسی، هلندی و فرانسوی به رستوران های زنجیره ای و فروشگاه های محصولات غذایی در انگلیس و فرانسه راه پیدا کرده است. این در حالی است که شرکت های رومانیایی ضمن تایید تولید گوشت اسب و صادر کردن آن، گفته‌ اند گوشت اسب را به جای گوشت گاو به فروش نرسانده ‌اند.
ذبح و خوردن گوشت اسب در رومانی امری معمول است و تنها پرسش این است که چرا گوشت اسب را با برچسب «گوشت گاو» عرضه کرده ‌اند؟ از سوی دیگر، قصابی‌ های رومانیایی نیز در واکنش به اتهامات اخیر ادعا کرده ‌اند که محصولات ‌شان را با برچسب گوشت اسب به اروپا فروخته‌ اند؟
براساس ارزیابی مقامات کشور فرانسه، قاچاق گوشت اسب از چند ماه پیش آغاز شده و برآورد می‌ شود چیزی در حدود ۵۵۰ تا ۷۵۰ تن گوشت اسب به اسم گوشت گاو در این کشور توزیع شده باشد.
این واقعه مردم اروپا را به شدت تکان داده و نگران کرده است. زیرا اروپا، نقطه ای از جهان است که تا حدودی در آن جا، نظم و قانون و کنترل و آزادی های نسبی وجود دارد و موازین انسانی تا حدودی رعایت می گردد و الا در قاره های دیگر جهان، وضع به حدی خراب تر و بدتر است که به هیچ وجه نمی توان بار اروپا، به ویژه کشورهای اسکاندیناوی و اروپای غربی مقایسه کرد.
پس از پخش شدن نخستین اخبار و گزارشات در مورد این رسوایی، رد و بدل کردن اتهام بین کشورهای اروپایی آغاز شده است. مقامات فرانسوی، در رابطه با کشف محصولات تقلبی، شرکت هایی در رومانی، قبرس و هلند را متهم کرده اند که بخشی از زنجیره این فاجعه بزرگ بوده اند.
رییس جمهور رومانی، به دنبال حفظ اعتبار تولیدکنندگان کشور خود است و مقامات هلندی اعلام کرده اند که حاضرند مساله را مورد بررسی قرار دهند.
اوون پترسون، وزیر محیط زیست انگلیس در نشست مجلس عوام به نمایندگان قول داده است که از این پس بازرسی ها در بخش های گوناگون چرخه تامین فراورده های گوشتی تشدید شود و از جمله گوشت مورد استفاده در مدارس، بیمارستان ها و زندان ها مورد بررسی قرار گیرد.
فایننشال تایمز، مدعی شده است که برای یک سوم مردم، خوردن گوشت اسب به جای گوشت گاو مساله چندان مهمی نخواهد بود. این مساله به خصوص در مورد فرانسه صادق است، زیرا در حالی که در انگلیس و برخی کشورهای دیگر اروپایی خوردن گوشت اسب تابو است، در فرانسه بعضی قصابی ها گوشت اسب نیز می فروشند.
به نظرم برخی از این رسانه های بورژوازی، آگاهانه و عامدانه اصل مساله را پرده پوشی می کنند. چرا که بحث بر سر توزیع گوشت اسب یا گاو نیست، بلکه بحث اساسی بر سر این است که شرکت های تولیدکننده گوشت اسب کلاهبرداری کرده اند و آن را به جای گوشت گاو و با قیمت گوشت گاو، به مصرف کنندگان فروخته اند. مهم تر از همه، گزارشات پزشکی حاکی از آن است که برای اسب ها نوعی هرمون داده می شود که سرطان زاست از این رو، گوشت اسب باید تحت کنترل ویژه قرار گیرد در حالی که چنین کنترلی بر گوشت گاو وجود ندارد و کنترل آن متفاوت است.
مهم ترین نامی که تاکنون در این رسوایی مطرح شده، نام شرکت سوئدی «فیندوس» است که فروش جهانی آن در سال ۲۰۱۱، به بیش از یک میلیارد پوند و به عبارت دیگر بیش از یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.
پیش بینی می شود که فروش محصولات این شرکت که غذای آماده یخ زده تولید می کند پس از رسوایی اخیر، به شدت کاهش یابد و در مورد توانایی آن برای برگشت به وضعیت پیشین تردید ایجاد شده است.
چرا که شرکت فیندوس، مجبور شده است که برخی از اقلام خود را از فروشگاه های اروپایی پس گرفته است. بنا به بررسی آژانس استاندارد مواد غذایی بریتانیا، مقدار گوشت اسب در لازانیای فیندوس بیش از ۶۰ درصد و در برگرهای تسکو حدود ۲۹ درصد بوده است.
افزون بر فیندوس، شرکت تسکو نیز پذیرفته که بیش از ۶۰ درصد بعضی محصولات آن را گوشت اسب تشکیل می داده است. شرکت مواد غذایی فیندوس، یک محموله از لازانیای آماده را که از یک تولیدکننده در لوکزامبورگ خریداری کرده، ظاهرا از انبارها جمع آوری کرده است. این تولیدکننده خود اخطار داده بود که به جای گوشت گوساله، در لازانیاهای تولید از گوشت اسب استفاده کرده است. این محموله برای شرکت فیندوس در سوئد و بریتانیا تولید شده بود.
شرکت فیندوس در سوئد، آزمایشاتی را بر روی این محصول انجام داده است و اعلام کرده که لازنیای حاوی گوشت اسب، می تواند به مغازه ها نیز رسیده باشد.
بر اساس گزارشات، گوشت های اسب از رومانی پس از دخالت دو واسطه هلندی و قبرسی به شرکت فرانسوی اسپانگرو انتقال داده می شود، در مرحله بعد این کارخانه شرکت کومیژل در لوگزامبورگ است که غذاهای منجمد شده را تهیه کرده و آن ها را روانه سوپرمارکت ها کرده است.
ویکتور پونتا، نخست وزیر رومانی از این که کشورش مسئول اصلی این رسوایی خوانده شود خشمگین است. وی در واکنش به این اتهام می گوید: «این تمایل وجود دارد که تمام مسئولیت ها متوجه عضو جدید اتحادیه اروپا شود که تصویر زیاد خوبی نیز از خود نشان نداده است. این مرا عصبانی می کند.»
کارخانه کومیژل فرانسوی، گوشت های تهیه شده و بسته بندی شده را به شانزده کشور صادر کرده است. با این وجود در حال حاضر کشورهای فرانسه، بلژیک، سوئد و بریتانیا این محصولات را از بازار خود خارج کرده اند.
در این رابطه شرکت بین المللی برداشت و فرآوری مواد غذایی فیندوس که گوشت های اسب در بسته بندی های آن یافت شده است، شرکت فرانسوی کومیژل منبع تهیه کننده این گوشت ها را زیر سئوال می برد.
این در حالی ست که به گزارش اکوت، بخش خبری رادیو سوئد، لازانیای تقلبی ماه ها در سوئد به فروش رفته و حتا در مدارس نیز از آن استفاده شده است.
از سوی دیگر، تاکنون انگشت اتهام به سوی شرکت های لهستانی نشانه رفته بود که به اروپای غربی گوشت وارد می کنند. اما شرکت فرانسوی «کومیژل» روز جمعه گذشته ادعا کرد که منبع گوشت، رومانی است.
رومانی، یکی از کشورهایی است که کشتارگاه هایش از طرف شرکت های غذایی فرانسوی به فروش گوشت اسب به جای گوشت گاو متهم شده اند. اتهامی که رومانی آن را رد می کند. مدیر شرکت کارمولیپ که شرکت صادرات گوشت است می گوید: «در سال گذشته میلادی شرکت کارمولیپ سه محموله از گوشت اسب را به وزن شصت تن به هلند صادر کرد. این گوشت ها به عنوان گوشت اسب فروخته شدند و با قیمتی به فروش رسیدند که گوشت اسب فروخته می شود. همه اسناد و مدارک رد و بدل شده هم حاکی از این بود که این گوشت ها، گوشت اسب هستند.»
در واقع غذایی که قرار بوده از گوشت گاو باشد، حاوی مقداری گوشت اسب هم بوده است. این خبر در بسیاری از رسانه های اروپا، انعکاس یافته است.
آزمایش آژانس استاندارد مواد غذایی بریتانیا ثابت کرده که در ترکیب لازانیای شرکت فیندوس، مقداری گوشت اسب هم بوده، بدون این که در برچسب غذا اشاره ‌ای به این مورد شده باشد. این غذاهای منجمد در فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای بسیاری به فروش رفته ‌اند.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، برای این که صاحبان شرکت های تولیدکننده مواد غذایی را نرنجاند، مساله را چنین توجیه کرده است: «هیچ دلیلی وجود ندارد که همه غذاهای منجمد مغازه ها را آلوده یا زیان بار بدانیم. مساله‌ ای که بروز کرده، درباره سالم بودن یا نبودن غذا نیست، بلکه در مورد برچسب های روی غذا، عرضه آن ها و نبود اطلاعات دقیق است و این که به نیاز‌های مشتری ها توجه کافی نشده.»
در حالی کامرون، چنین ادعایی را مطرح می کند که در بریتانیا، مسئولان بهداشتی، عموم را از مصرف این محصول به دلیل خطر وجود یک داروی مخصوص اسب ها، که برای انسان ها سرطان آور است، برحذر داشته اند.
«اوون پاترسون»، وزیر محیط زیست بریتانیا گفت: «به من احساس بسیار بدی دست داد که ما در حال نگریستن به توطئه ‌ای بزرگ و در ابعاد جنایتی بین المللی هستیم. آری، حجم بسیار زیادی از انواع کالا‌ها در جهان در حال جا به جایی است و گمان می ‌رود که در برخی نقاط، یک کالای درست، جایگزین چیزی دیگر شده باشد.»
یا میشل بارنیه، کمیسربازار داخلی و خدمات اتحادیه اروپا می گوید: «تا جایی که من می دانم بحث غیربهداشتی بودن این محصولات مطرح نیست. بنابراین، از رسوایی بهداشتی صحت نکنیم اما به هر حال یک رسوایی است و دستگاه قضایی باید با کسانی که این عمل را مرتکب شده یا اشتباه کرده اند و یا تقلب کرده اند با جدیت برخورد کند.»
یک خریدار در یکی از فروشگاه های بروکسل، به درستی به رسانه ها گفته است: «نمی دانیم چه می خوریم… با مصرف کننده بازی می کنند… هر چیزی را بدون آن که بدانیم بهمان می دهند…» به گفته یک مصرف کننده دیگر: «باید از تولیدکنندگان عمده غذا مواخذه کرد، ولی سیاست مداران به هرحال اهمیت نمی دهند.»
اظهارنظرهای این گونه، به سادگی نشان می دهد که شرکت های تولیدکننده مواد غذایی نه به فکر مردم و تولید مواد غذایی سالم، بلکه به فکر آن هستند که با چه ترکیبات شیمایی و دارویی و غیره غذاها را خوشمزه به بازار ارائه دهند تا مشتریان بیش تری را نسبت به کالاهای خود جلب کنند و سود بیش تری ببرند؛ بدون این که به عوارض و عواقب انسانی آن اهمیتی بدهند.
اکنون مساله عرضه گوشت اسب به جای گوشت گاو، در افکار عمومی مردم اروپا به حدی نگران کننده بوده است که وزیران کشاورزی اتحادیه اروپا در بروکسل نیز مجبور شده اند آن را در محور گفتگوهای خود قرار دهد.
به گزارش یورونیوز، سایمون کاونی، وزیر کشاورزی ایرلند، گفته است: «این مشکل شامل حال همه کشورهای اتحادیه اروپا می شود. البته، مسئولیت اصلی اعمال قواعد برچسب زدن بر مواد غذایی و مراعات منافع مصرف کنندگان مواد غذایی، با یکایک کشورهای عضو است. اما کمیسیون اروپا در این میان نقش هماهنگ کننده را دارد.»
کمیسر اتحادیه اروپا، در امور بهداشتی گفت همه کشورهایی که این فرآورده های گوشتی از طریق آن ها رد شده تا به مقصد برسد، مظنون به دست کاری ترکیب فرآورده های نهایی هستند.
تجارت مواد غذایی، تجارتی بسیار پر رونق است که به تولیدکنندگان عمده آن وزن اقتصادی و در نتیجه قدرت بسیاری می دهد. به همین دلیل، تحقیقات در مورد ورود گوشت اسب به جای گوشت گاو به بازارهای اروپایی از وجود شبکه‌ های سازمان یافته انتقال محصولات گوناگون با قیمت پایین خبر می دهد.
برای نمونه، روز یک شنبه گذشته «بنوئیت هامون»، وزیر امور مصرف کنندگان فرانسه، به روزنامه «جورنال دو دیمانش»، گفت: «ارزیابی ما این است که ۳۰۰ هزار یورو سود از طریق این اقدام متقلبانه تحصیل شده است، یعنی این قضیه از چند ماه پیش شروع شده است. ظاهرا از ماه آگوست این اقدام انجام می شده است.»
دولت های اتحادیه اروپا، در حال حاضر با برنامه تست دی.ان.آ روی محصولات گوشت گاو برای ارزیابی ابعاد رسوایی فروش گوشت اسب به جای گوشت گاو در این بلوک موافقت کرده اند.
رسوایی توزیع گوشت اسب در اروپا، دست‌ کم ۱۲ کشور عضو این اتحادیه را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو، در حال حاضر قرار است کارشناسان از هر ۲۷ کشور عضو این اتحادیه آزمایش های دقیق و ضروری را در مورد DNA مواد گوشتی در اروپا به مرحله اجرا در آورند. اگرچه هنوز ابعاد این رسوایی تازه در صنعت مواد پروتئینی اروپا به‌ طور کامل روشن نیست، اما منتقدان از نقش شبکه ‌ای سازمان یافته در پرونده توزیع گوشت اسب سخن می‌ گویند. بنابر اظهارات برخی مقامات اروپایی، «مافیا» با فریب مصرف ‌کنندگان برای به دست آوردن پول بیش تر در این امر نقش اصلی را برعهده داشته است. ژوزه بووه، نماینده سبز‌ها در پارلمان اروپا گفته است مافیا تلاش دارد تا بر سر مصرف‌ کنندگان کلاه بگذارد و از این طریق ثروت هنگفتی به جیب بزند. وی عرضه گوشت اسب به جای گوشت گاو را تقلبی به معنای واقعی سازماندهی شده توصیف کرده است. وزیر محیط زیست انگلستان نیز اظهار داشت: «انتظار داریم در صورتی که جرمی در این مورد صورت گرفته باشد، پلیس براساس قوانین جنایی اقدام کند.»
دویچه وله روز چهارشنبه ۱۳ فوریه ۲۰۱۳ – ۲۵ بهمن ۱۳۹۱، خبر داد که ایلزه آیگنر، وزیر حفاظت از مصرف‌ کننده در آلمان، این رسوایی را به عنوان «مورد تاکنون بی‌ مانندی از فریب مصرف ‌کننده» محکوم کرد و گفت این ظن تقویت می ‌شود که در پشت این ماجرا «تقلبی بی‌ مانند با انرژی تبه کارانه‌ زیاد» نهفته است.
هم چنین به گزارش کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، «آ.ار.د» پس از ورود مواد پروتئینی تولید شده از گوشت اسب به جای گوشت گاو در ایالت «نوردراین وستفالن» معلوم شد که در دو ایالت «بادن وورتمبرگ» و «براندنبورگ» نیز محصولاتی از این دست عرضه شده است. این گزارش با اعلام این که این رسوایی، سایر محصولات عرضه کنندگان مواد غذایی را در مظان اتهام به سوء استفاده قرار داده است.
به گزارش روزنامه‌ فرانسوی «له پاریزین»، شرکت فرانسوی‌ Spanghero که در کانون این رسوایی در فرانسه قرار دارد، در اوایل ماه ژانویه‌‌ی امسال ۴۲ تن گوشت اسب از یک تاجر واسط قبرسی خریداری کرده است.
این روزنامه صورت ‌حساب خرید را منتشر کرده است. شرکت فرانسوی تاکنون ادعا کرده بود که هیچ معامله ‌ای با گوشت اسب نداشته است. این شرکت گزارش روزنامه‌ یادشده را تکذیب کرده است.
روزنامه‌ فرانسوی در گزارش خود، هم چنین نوشته است که موفق شده سه صورت‌ حساب مقامات رومانی را رویت کند که ظن این ماجرا را متوجه شرکت Spanghero در جنوب غربی فرانسه و نیز واسط قبرسی این معامله به نام شرکت Draap می‌ کند. طبق این صورت حساب‌ ها، شرکت نام برده‌ فرانسوی ۴۲ تن گوشت اسب در ماه ژانویه دریافت کرده است.
در این میان رسانه ‌های دیگری گزارش داده‌ اند که «جان فازن» رییس شرکت قبرسی Draap در ماه ژانویه به یک سال حبس محکوم شده است. دلیل محکومیت او این بوده که گوشت اسب‌ های آمریکایی‌ را به جای گوشت «حلال» گاو می ‌فروخته است. روزنامه بریتانیایی «فایننشیال تایمز» از قول رسانه‌ های هلندی گزارش می‌ دهد که این گوشت در فرانسه به فروش رسیده است.
به موازات آن دیوید هیث، وزیر کشاورزی بریتانیا اعلام کرد که در گوشت اسبی که از بریتانیا به فرانسه صادر شده آثار داروی آرام بخش «فنیل‌بوتازون» کشف شده که برای انسان زیانمند است.
هیث، روز پنج شنبه گذشته در لندن گفت که در آزمایش‌ هایی که روی گوشت اسب صادراتی از بریتانیا به فرانسه انجام گرفته، در هشت مورد این دارو اثبات شده است. گمان می ‌رود که گوشت اسب ‌هایی که کشتار شده ‌اند، وارد چرخه تولید مواد غذایی در فرانسه شده است. به گفته‌ هیث، مقامات حفاظت از مواد غذایی در بریتانیا و فرانسه هم اکنون تنگاتنگ مشغول همکاری هستند تا ابعاد این ماجرا را روشن کنند.
داروی «فنیل‌بوتازون» به عنوان آرام بخش و ضددرد برای اسب‌ ها تجویز می‌ شود، ولی گوشت حیواناتی که از این دارو برای آن ها استفاده شده، نباید وارد چرخه‌ تولید مواد غذایی شود. از این دارو در موارد استثنایی نیز برای درمان بیماری ‌روماتیسم در انسان استفاده می‌ شود. یکی از عوارض جانبی آن در انسان می‌ تواند خونریزی معده و روده باشد.
بر اساس گزارشی که مقامات فرانسه منتشر کردند یک شرکت فرانسوی در رسوایی مربوط به فروش گوشت اسب در اروپا مقصر است.
کمیسیون اتحادیه اروپا در یک دستور کار سه ماهه از طریق آزمایش «دی ان ای» و نیز بررسی آزمایشگاهی احتمال وجود داروهای مضر به کار رفته در این محصولات برای مصرف کنندگان پیشنهاد داده است.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، شرکت فرانسوی اسپانگرو در رسوایی فروش گوشت اسب به جای گوشت گوساله در اروپا مقصر است. این شرکت برچسب‌ های بسته بندی گوشت‌ ها را تغییر داده و گوشت اسب را به جای گوشت گاو روانه بازارهای مصرف اروپا کرده است.
بنوا آمون، وزیر مشاور در امور مصرف فرانسه در این خصوص گفت: زمانی که گوشت‌ ها به دست شرکت اسپانگرو رسید روی آن ها برچسب گوشت گاو رومانی خورده بود اما در برگه‌ های گمرکی و حمل و نقل کد گمرکی مربوط به گوشت اسب قید شده بود.
اسپانگرو، علاوه بر کار تبدیل گوشت به فرآورده‌های گوشتی، تجارت گوشت نیز انجام می ‌دهد و بنا بر این از قیمت انواع گوشت آگاه است و می ‌داند گوشتی که وارد کرده قیمتش برابر قیمت گوشت گوساله در بازار نبوده است.
روزنامه گاردین نیز نوشت ظاهرا واسطه ها در زنجیره فروش گوشت اسب با شرکت های قاچاق سلاح ارتباط داشتند. به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین در اینترنت، رسوایی گوشت اسب در اروپا روز شنبه زمانی که مشخص شد واسطه های اصلی در این تجارت ظاهرا از شبکه های مخفی ویکتور بوت، قاچاقچی سلاح استفاده می کردند ابعاد تازه ای به خود گرفت. اداره طرح گزارش جرائم سازمان یافته و فساد متوجه شد شرکت دراپ تریدینگ در قبرس به عنوان یک شرکت واسطه نقش مهمی در ارسال گوشت اسب به سراسر اروپا داشته است. این شرکت اعلام کرد گوشت اسب را از دو کشتارگاه در رومانی خریداری کرده است و سپس گوشت خریداری شده را به شرکت های مواد غذایی فرانسه از جمله شرکت اسپانگرو فروخته است. اسپانگرو نیز فرآورده های گوشتی شرکت های فیندوس و کامیگل را تهیه می کند و آزمایش ها نشان داد برخی محصولات این شرکت ها صددرصد گوشت اسب بوده است. شرکت دراپ، اعلام کرد گوشتی که به فرانسه فروخته است برچسب گوشت اسب داشته است. اما اسپانگرو می گوید برچسب گوشت گاو داشته است. در بررسی هایی که بر روی شبکه های مخفی مرتبط با زنجیره غذایی اروپا انجام شده است مشخص شد مدیر شرکت دراپ شرکت خدمات ناشناسی با نام گارداستند است. سرویس اطلاعاتی بین المللی صلح و سازمان ترانس آرمز که در مورد ارسال سلاح تحقیق می کند در سال ۲۰۱۱ در گزارش مشترکی مدارکی ارائه دادند که نشان می داد شرکت گارداستند در تجارت سلاح سهم دارد و با شرکت تجارت جهانی سلاح و ویکتور بوت، قاچاقچی معروف سلاح در ارتباط است. اما شرکت گارداستند متعلق به چه کسی است و چرا شرکت دراپ آن را به ریاست خود انتخاب کرده است یک راز است که بازرسان احتمالا به دقت آن را بررسی خواهند کرد.
اما مساله مهم این است که سیستم سرمایه داری و حکومت هایش عامل اصلی نابودی هم زمانی انسان ها، حیوانات و دیگر موجودات زنده و محیط زیست هستند. به عبارت دیگر، این سیستم، همواره تلاش می کند همه چیز را فدای کسب سود بیش تر و کالاهایش نماید! در بخش دوم این مطلب، مساله کشتار حیوانات در کشورهای مختلف را بررسی خواهیم کرد.
چهارشنبه دوم اسفند ۱۳۹۱ – بیستم فوریه ۲۰۱۳
ادامه دارد.