بمناسبت ۲۲بهمن سخنی با جوانان در شهرهای کردستان!

از ٢٢بهمن ١٣۵٧ بیش از سه دهه میگذرد. . انقلاب ۵٧ حرکتى براى آزادى و عدالت و حرمت انسانى بود. روایتها از ٢٢بهمن و تاریخ نگاری آن سالها زیاد و مختلف هستند. بقول منصور حکمت؛” انسان همیشه از دریچه امروز به گذشته مینگرد و در آن در جستجوى یافتن تائیدى بر اراده و عمل امروز خویش است”. امروز در آستانه یک انقلاب دیگر هستیم. بسیاری از شما نسل جوان روزهای شیرین و حضور انقلابی مردم در آن سالها را ندیده اید. بعد از قیام متولد شده اید. به هنگام رشد و بلوغ سنی با رژیمی جنایتکار و فاشیسم اسلامی روبرو شدید که میلیونها مردم به زندگى در ارتجاعى ترین و وحشیانه ترین نظام اجتماعى محکوم شدند، جامعه اى مبتنى بر ترس، فقر و دروغ بنا شد که در آن خوشى ممنوع است، زن بودن جرم است، زندگى کردن جزا است. یک نسل کامل، شاید نیم بیشتر مردم، اصلا به این جهنم چشم گشوده اند و جز این خاطره اى ندارند. اینروزها نظام فاشیستی جمهوری اسلامی با براه انداختن سیرک تبلیغاتی “دهه فجر” روایت سران جنایتکار خودش را بخورد مردم میدهد. 

ده فجر و نمایش های سه دهه سرکوب، اعدام و سابقه اشغالگری نیروهای ارتش در کردستان به تاریخ مبارزین و انقلاب کننده گان که برای آزادی و عدالت و حرمت انسانی قیام کردند بی ربط است. ماشین جنگ و سرکوب و اشغالگری جمهوری اسلامی تازه بدوران رسیده با دستگیری های وسیع کمونیستها و انقلابیون و سازمانهای سیاسی و حمله به دانشگاهها در دوره رئیس جمهوری بنی صدر برای یکسره کردن سرکوب انقلاب شروع شد.

اما، در کردستان وجه دیگرى از تداوم انقلاب ایران به وضوح دیده میشد. مردم کردستان به رژیم نو ظهور بورژواها ـ جمهوری اسلامی دل نبستند و بدنبال قیام بهمن بسرعت ابزار اعمال اراده مستقیم خویش را پایه ریختند و دفاع از دستاوردهاى انقلاب و بسط آن را به وظیفه مبرم خویش بدل کردند.

کمونیستهای انقلابی در آن سالها بطور گسترده در شهرهای کردستان به نیروی اصلی و به سازماندهندگان اجتماعی تبدیل شدند. از آنها چهره های سیاسی و رهبران کاریزماتیک قابل اعتماد و محبوب ساخته شد. تعدادی از آنها چهره های مهم و رهبرانی در صحنه سیاسی و اجتماعی بودند که فرمان قیام و مسلح کردن توده ای شهری به وسعت سنندج، سقز، بوکان، مهاباد، کامیاران، مریوان و……. را سازماندهی میکرند.(صدیق کمانگر و فواد مصطفی سلطانی) و ده ها چهره محبوب چپ و کمونیست.

بررسی آن تاریخ و رویدادهای مهم سالهای ١٣۵٧ تا ١٣۵٩حمله به مقر سپاه پاسداران و بر چیدن این مقر در ٢٣تیر سال ١٣۵٨، حمله اول در مرداد سال ١٣۵٨، نوروز ۵٨و مقاومت انقلابی مردم سنندج و شهرهای کردستان در این نوشته مورد نظر نیست. از زوایای متفاوت در مورد این رویدادها بحثهای زیاد و از زوایای مختلف موجود وقابل دسترس هستند.

امروز اوضاع سیاسی و تحرک گرایشات سیاسی در شهرهای کردستان بوضوح دیده میشود. شهرها به مراکز اصلی انقلاب و تعیین قدرت سیاسی تبدیل شده اند. نسل جوان در شهرهای کردستان اگر که مستقیم تجارب قیام ۵٧ و اتفاقات و رویدادهای انقلابی آن سالها را ندیده اما در سالهای ۵٩ببعد است که به عنوان یک نیروی قدرتمند در شرایطیکه قلع و قمع و قتل عام زندانیان سیاسی بر فضای سیاسی شهرهای ایران سایه افکنده بود، نسل جوان کارگر مراسمهای اول ماه مه و فستیوال کودکان را با قدرت و با بسیج کارگران و خانواده های آنها و مردم انقلابی برگزار میکنند.

تجارب نسل دوره انقلاب به نسل بعد از انقلاب برای چپ و کمونیستها اگر چه تحت فضای سیاسی جنبش سرنگونی و مخالفت و انزجار از جمهوری اسلامی، و اهمیت جایگاه رهبران و شخصیتهای محبوب و مقاومت انقلابی مردم شهرها انجام شده، اما یک اتفاق مهم سیاسی ـ طبقاتی تشکیل حزب کمونیست ایران و عروج کمونیسم و مارکسیسم بر روندهای سیاسی و آرایش طبقاتی کارگران و زنان و جوانان و مردم انقلابی تاثیرات مهم گذاشت.

امروز نسل بعد از قیال ١٣۵٧ با مصاف و چالشهایی جدی در مقبل جمهوری اسلامی قرار دارد. نقطه قدرت این نسل تعرضی بودنش و امتیاز ندادنش به فرهنگ اسلام سیاسی و مرعوب نشدن در مقابل نیروهای رژیم اسلامی است. نسل جوان در کردستان در سه دهه گذشته آزمون های بزرگ در عرصه مقابله و ایستادن در مقابل نیروهای جمهوری اسلامی را به محک آزمایش گذاشته است. اعتراضات کوبنده این نسل که تبلور آنها در مراسم های اول ماه مه و هشت مارس روز جهانی زن، فستیوال کودکان و صدها تظاهرات و اعتراضات خیابانی در صحنه سیاسی جامعه به نمایش درآمده است.

در سه دهه گذشته جامعه کردستان شاهد حضور دو دیدگاه در عرصه سیاست و تعیین تلکیف برای آینده اوضاع سیاسی بوده است. گرایش و دیدگاه ناسیونالیستی که در یکی دو سال اخیر از تحرک و ابراز وجود بیشتری برخوردار بوده است. آلترناتیو سازی و طرح های ناسیونالیسم کرد برای آینده کردستان با توجه به اوضاع سیاسی منطقه به این گرایش امکان ابراز وجود بیشتری داده است. احزاب اصلی تر ناسیونالیسم کرد حزب دمکرات بعنوان نیروی اصلی بورژوازی کرد با اتکا به تحولات منطقه بویژه در عراق، سوریه و ترکیه نیروی اصلی تر است و در محور این تحرک قرار دارد.

و دیدگاه و گرایش دیگر کمونیسم و چپ است. ما به تفصیل در مورد گذشته و تاثیرات چپ و کمونیستها در تحولات کردستان از انقلاب ۵٧ ببعد صحبت کرده و نوشته ایم. اکثریت نسل جوان در کردستان با این چپ و کمونیسم وارد مبارزه شده است. نسل جوان در میان طبقه کارگر، زنان و دانشگاه ها و مزدبگیران جامعه پایگاه سیاسی و انقلابی چپ و کمونیسم است. پایگاه اجتماعی کمونیسم طبقه کارگر در کردستان است. پیشروی و نبض کمونیسم کارگری و حزب کمونیست کارگری در سه دهه گذشته با نسل جوان میزند. نسل جوان در کردستان تحت تاثیر این کمونیسم بوده است. شعار و مطالبات این نسل در قطعنامه های اول ماه مه، روز جهانی زن و فستیوال کودکان تحت تاثیر برنامه کمونیسم کارگری بوده است. این نسل خود را تحت تاثیر فرهنگ مدرن و غربی میداند. موزیک و مشغله فرهنگ مدرن این نسل تحت تاثیر کمونیسم کارگری است. استفاده از شبکه های اجتماعی از فیسبوک تا تویتر و ……. در فرهنگ مدرن و پیشرفته این نسل جایگاه مهمی دارد و از این طریق این نسل هر ساعت با شبکه های جهانی در سریعترین زمان ممکن ارتباط دارد.

منصور حکمت و کمونیسم کارگری در سه دهه گذشته در میان نسل جوان در کردستان بعنوان سازمان و حزب سیاسی و مدعی قدرت سیاسی از نفوذ و اعتبار اجتماعی بالایی برخوردار است. این موقعیت و محبوبیت به فعالین این گرایش و کمونیسم کارگری این امکان را داده است که در میان جنبش اعتراضی کارگران، زنان وجوانان با قدرت و اتوریته بالای سیاسی ابراز وجود کنند.

به هر حال خلاصه کلام، تحولات ایران رو به سرنگونى جمهورى اسلامى دارد. دعوا بر سر جایگزینى‌اش جدى است. کمونیسم، در برابر نیروهاى بازیگر اصلى، در برابر اصلاح طلبان و جریانات اسلامی، و سلطنتی ها و ملی ـ مذهبی ها و ناسیونالیسم کرد یک جنبش حاشیه‌اى و خردسال نیست. در سه دهه گذشته تجارب بسیار ارزنده و قابل اتکایی را کسب کرده است. جنبشی است به قدمت سه دهه ابراز وجود رادیکال و انقلابی، دخالتگر در اوضاع سیاسی در ایران و کردستان، جنبشی است که به مصافهای اصلی گرایشات اصلی، ناسیونالیسم، دمکراسی خواهی، فدرالیسم، اسلام سیاسی و طرح های ناتویی جواب روشن داده موانع راه پیشروی کمونیسم و جنبش طبقاتی کارگران را شناخته و جواب داده است. سازمان و حزب سیاسی طبقه کارگر را آماده کرده است. بر میزان محبوبیت و ابراز وجود و تعیین بخشی به سخنگویان و رهبران و فعالین جنبش کارگری، زنان و جوانان افزوده است. مدافع پیگیر جنبش کارگری، جنبش برابری زنان و جوانان و دانشجویان است. کادر و رهبر و سخنگویانش در میان جنبش اعتراضی کارگران، زنان و جوانان از اتوریته و محبوبیت بالایی برخوردار هستند. بعنوان کمونیسم دخالتگر، مدعی قدرت سیاسی و اجتماعی شناخته شده است. مدعی کسب قدرت سیاسی است. میتواند بازیگر اصلى صحنه سیاسی در کردستان باشد. مهم این است شرایط جدید و اوضاع سیاسی کنونی را بشناسیم، و با آمادگی و از موضع مدعی سیاسی و صاحب جامعه ظاهر بشویم. از ٢٢ بهمن سال ۵٧ تا کنون ما تجارب بسیار ارزنده کسب کرده ایم. به نیروی محبوب تبدیل شده ایم. سازمان و حزب مدعی قدرت سیاسی را داریم. به لحاظ سیاسی و عملی آمادگی رفتن به گودی استخر بعنوان بازیگر اصلی در جامعه را داریم. ما تلاش میکنیم که به محمل قدرتمند شدن چپ و کمونیسم در کردستان با بر افراشتن مطالبات برنامه ای خود باشیم.