چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم؟ خانه اش ویران باد!در حاشیه حکم مشکوک “اخراج منصور اسانلو” از سندیکای شرکت واحد

مقدمه:

کمتر از دو هفته است که حکمی از طرف “هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد” مبنی بر اخراج یکی از مهمترین شاخصهای مبارزات کارگری ایران ، منصور اسانلو در داخل و خارج کشور دست بدست می چرخد و عکس العمل های زیادی را خصوصا در میان مبارزان راه آزادی طبقه کارگر باعث گردیده است.

در استانه هفتمین سالگرد اعتصاب پر شکوه شرکت واحد قرار داریم که برگ مهمی در تغییر موازنه نبرد  جنبش کارگری بود با رژیم اسلامی. از آن تاریخ تا بحال اتحادیه ها و تشکلهای کارگری بسیاری قد الم کرده اند ولی همچنان شرکت واحد و اهمیت سندیکای شرکت واحد با نام منصور اسانلو هم گره خورده است و هم جداشدنی نیست.

در شرایطی که رژیم اسلامی تا لبه سقوط و سرنگونی در سال ۸۸ پیش رفت و این روزها هم برای پیشگیری از یک شورش اجتماعی در استانه انتخاباتش ، سخت در حال تکاپوست، اعلام اینکه “منصور اسانلو بخاطر نقض قوانین سندیکا و گوش نکردن به اخطارهای  بعضی (؟) هم اخراج است و هم همه دنیا باید بدانند و هم با او ارتباط نگیرند و هم سندیکای شرکت واحد در هیچ جای دنیا سخنگو ندارد (انگار هنر است که ندارد!) و هم بامزه تر: “کسی نباید به منصور اسانلو کمک کند” ….باعث شده خیلی ها مقداری حداقل تامل کنند در صحت و اصالت اون “اطلاعیه” و از جمله اون مشکوک ها یکیش همین نویسنده این مقاله است!

از انجا که منهم همین مدت اخیر مرتب اخبار حول این موضوع را می کاویدم تا ببینم واقعا ماجرا چیست و به خیلی مصاحبه ها گوش دادم و خیلی مقالات را خواندم و فکر می کنم به نتایج مقدماتی حداقل رسیدم بهتر دیدم همین نتایح مقدماتی خودم را خدمت خواننده گرامی ارائه دهم. باشد که کمکی باشد برای روشن تر شدن افکار عمومی و قرار گرفتن حق سر جایش که اگر ما نجنبیم بسیاری مواقع سرش بی کلاه می ماند!

(۱)نگاهی به “اطلاعیه اخراج” منصور اسانلو و جاهای بامزه اش!

من از اون ادمهائی نیستم که همینجوری بگویم” تصمیم هیئت مدیره سندیکا احترام دارد”. از اون گروه نیستم بگویم که “تصمیم سندیکای شرکت واحد (به فرض که این هیئت مدیره را و تصمیماتش را واقعا برامد تصمیمات کارگران شرکت واحد بدانیم) “به خودشان مربوط است! خیر! فکر می کنم که سندیکای شرکت واحد و کارگران شرکت واحد برادران و خواهران و عزیزان من و همه جامعه هستند و کارهاشانرا ما به خودمان مربوط می دانیم و اگر ندانیم سرشان خیلی وفت پیش کاملا توی اب رفته بود!

اعتقاد دارم که سرنوشت طبقه کارگر ایران و جامعه ایران و جامعه جهانی کاملا مشترک است و هیچ تصمیمی را دیگر نباید “مربوط به خودشان” دانست!

دوما تاکیید می کنم که سندیکای شرکت واحد گرچه خواسته همواره قانونی بماند و علنی متاسفانه همواره غیر قانونی و نیمه علنی بهش برخورد شده.خصلت جنایتکارانه و پلیسی نظام اسلامی این سندیکای قانونی را برنتابیده و مرتب سرکوبش کرده و همواره همین نیمه علنی بودنش و پرنسیبهای فکری رهبرانش جلوی اجتماعی شدن و علنی بودنش را سد کرده و اذا همواره مسئله شفافیت در تصمیم گیریها و مشارکت واقعی فعالین کارگری در تصمیم گیریهای سندیکا مشکلساز بوده.

اینها را می فهمم و فکر می کنم هرگونه تصمیم گیری چنین رهبری و چنین هیئت مدیره ای خصوصا وقتی عجیب جلوه می کند خودش انعکاس وضعیت بحرانی امر مشارکت در سندیکاست که هم از سوی رژیم تحمبلی است و هم متدها و روشهای رهبری سندیکا انرا بدتر می کند و بیشتر زیر سوالش می برد.

اینها را فقط بعنوان مقدمه داشته باشید تا برویم سر همین اطلاعیه مشکوک:

در این اطلاعیه مشکوک که بعنوان اطلاعیه “اخراج” اسانلو دیگر مشهور جهانی شده و واقعا تابلوی تمام عیار ورشکستگی است نکات مهمی هست که من اینجا روش خم می شوم:

اولا: این اطلاعیه معلوم نمی کند که دقیقا از سوی چه کسانی و با چه رای صادر شده. از یک تشکل علنی اینجور اطلاعیه صادر نمی شود! بیشتر به اطلاعیه یک فرقه شبیه است که دارد کافری را به سزای اعملش می رساند.همه چیز در رمز و راز است!

دوما: این اطلاعیه مخاطبش “بیرون ایرانست” و اصلا ارزشی برای جامعه ایران و خود کارگران ایران و فعالین کارگری قائل نیست و دارد بطور تلویجی “پاسخ می دهد به خبر بیرون زدن منصور اسانلو” و ادرس می دهد به همه که اولا منصور اسانلو در خارج است و دوما از “اونها نیست”!

سوما: بر این مذهب استوار است که نهاد کارگری اساسا در خارج کشور زبان ندارد! گوئی زبان نداشتن اتحادیه ها و سندیکاها در خارج کشور ، فضیلتی است! خیلی ویتامین دارد که اتحادیه کارگری در دنیا صدا نداشته باشد!

چهارما: اطلاعیه فتوا صادر می کند و منصور اسانلو را بخاطر موهوماتی که مردم نمی دانند چیست هم اخراج می کند و هم از همه دنیا می خواهد که بهش کمک هم نکنند! منزویش کنند! رویشانرا برگردانند! دقیقا مثل فتواهای اخوندیست که کافر را نجس اعلام می کنند تا مگر دست ادمی اصلا به کافر بخورد ! این اطلاعیه دارد مفتضحانه اینده منصور اسانلو را هم از او می گیرد.از این حهت یک بدعت است! همچین فراخوانی دنیا بخود ندیده! انهم با زبان یک هیئت مدیره سندیکائی که زمین سیاسی ایرانرا در سالهای تیره و خفقان اور سالهای ۸۰ به لرزه اورد!

این اطلاعیه را باید بعنوان یک سند در بایگانی مهملات گفته شده در جنبش کارگری ایران و جهان بایگانی کرد! از همان اتحادیه های بین المللی کارگری خواست انرا تحویل نگیرند و پاسخ دهند!

(۲)دم خروس شگردهای اطلاعات رژیم و “اطلاعیه اخراج”

انها که با جنگهای روانی رژیم اسلامی و سازمان اطلاعاتش اشنا هستند می توانند تصدیق کنند که مکانیزمهائی که این اطلاعیه بکار برده چقدر در خط همان شگردهای شناخته شده است:

اولا: این اطلاعیه را که هرکس بخواند مجبور می شود بین منصور اسانلو وسندیکای شرکت واحد یکی را انتخاب کند! این اطلاعیه بر روی روانشناسی پولاریزه کردن استوار است. قرار است سندیکای شرکت واحد را توسط هوادارنش و توسط جنبش کارگری منزوی کنند و این بهترین شگرد است که نفرین خود فعالین کارگری را متوجه سندیکای شرکت واحد کنند یا اینکه منصور اسانلو را که به حق خودش سمبل مبارزه طبقه کارگر ایرانست را تبدیل کنند به یک “خائن و کافر”! در هر طرف که بایستید بواقع بازنده جنبش کارگری خواهد بود! این از شگردهای بسیار شناخته شده وزارت اطلاعات رژیم است که در سازماندان جنگ روانی متخصص است!

دوما: در هفتیمن سالگرد اعتصاب باشکوه شرکت واحد قرار است تا از منصور اسانلو انتقام گرفته شود.انتقامی که نتوانستند با زندان کردنش و شکنجه کردنش بگیرند اینبار می خواهند با “بی ابروکردنش” و با “منزوی کردنش” توسط خود هوادارانش و سندیکایش بگیرند! این استراتژی را هم ما قبلا به انوع دیگرش دیده بودیم! وقتی رژیم اسلامی به این می رسد که یک رهبر اجتماعی دارد عوج می گیرد و جهانی می شود و دیگر خفه کردن فیزیکیش مشکل می شود(در مورد اسانلو با اعلام روز جهانی اسانلو قطعا اسانلو جهانی شده) مجبور می شود جنگ روانی را شروع کند و سر تیتر جنگ روانی همین شکستن سیاسی و فرهنگی رهبر است!

سوما: خط دیگر اطلاعات رژیم اسلامی همیشه این بوده که رهبری نهادهای کارگری یا سیاسی مخالف را در مقابل اعضایش و جامعه “بی ابرو کند”. اینجا خود هیئت مدیره شرکت واحد می تواند هدف باشد! اطلاعیه احراج هیئت مدیره صرف نظر از اینکه کی انرا نوشته و چه نیتی داشته بهترین ابزار خواهد بود برای منزوی کردن خود این هیئت مدیره! کارگران و مردم و فعالین سیاسی بعد از خواندن این اطلاعیه مهمل یا به عقل این هیئت مدیره شک می کنند یا به خلوص نیتش یا به هردوش!

خیلی ها همین همخونی فرهنگ اطلاعیه اخراج را با استراتژی جنگ روانی وزارت اطلاعات می بینند و از خود می پرسند راستی ایت “هیئت مدیره سندیکا” کی هست و پشتش کی خوابیده؟ دستهای گرداننده اش از کجا تغذیه می شود؟

خود همین فضا ، مسئولش نویسندگان این اطلاعیه هستند اما سودش؟ حتما به حاکمان می رسد و دشمنان طبقه کارگر. سودش به سندیکای شرکت واحد و طبقه کارگر ایران نمی رسد!

چهارما: از استراتژیهای وزارت اطلاعات این بوده که فعالین علنی را هر چه سریعتر یا سربنیست کند یا اگر نتوانست حداقل به خارج فراری بدهد تا از تاثیر اجتماعیشان بکاهد.

اعلام اطلاعیه اخراج دقیقا همینکار را هدف قرار داد! اطلاعیه احراح هم اعلامیه ای بود در تایید خروج اسانلو و هم زمینه ساز شد برای اعلام رژیم مبنی بر فراری بودن اسانلو و منتفی شدن بازگشتش به ایران!

(۳)وظیفه اسانلو و سایر فعالین کارگری درون و بیرون شرکت واحد؟

به خلاف تقاضای برخی که به منصور اسانلو توصیه کردند خاموش بماند من از او و از همه می خواهم خاموش نمانند!

اطلاعات رژیم اسلامی یک سناریوی کامل را برای اسانلو طراحی کرده.بعد از اینکه ایشان به همراه خانم مریم ضیا(از قهرمانان دیگر جنبش کارگری و دفاع از حق کودکان) از ایران خارج شد، این “اطلاعیه اخراج” صادر شد.

بنا به نکات بالا من مدعی می شوم که دم خروس که نه دمهای خروسی توی این اطلاعیه هست.اگر مسی توی هیئت مدیره شرکت واحد صادقانه دارد این صحنه ها را دنبال می کند بخودش بیاید! اینطرف ما فعالین جنبش کارگری و کمونیستی هم باید حواسمان جمع تر باشد و برای “تصمیم ها” همینجوری احترام قائل نشویم! صریح باشیم و طلبکار چرا؟ چون سندیکای شرکت واحد و تشکلهای کارگری متعلق به همه ما و همه جامعه هستند و اینها بواقع خانه ماست و باید حق حاکمیت خودمانرا اعمال کنیم.

قدمهای بعدی را اطلاعاتیهای رژیم چیده اند.قرار است اسانلو را بخاطر “اخلاقیات” به صلیب بکشند.در اخبار هست که قرار است شوهر سابق خانم مریم ضیا را بکشند به مدیا و او همسر سابقش را به “خیانت” متهم کند! قرار است از اسانلو یک “شوهر خائن و یک پدر خائن و زنباره” بسازند! “اطلاعیه اخراج” هیئت مدیره اینرا مستقیم نگفته اما ظاهرا یکی دیگر از همفکرانش اینرا رسما اعلام کرده که”اسانلو مسئله اخلاقی دارد”! ملاحظه بفرمائید!

اینها از منصور اسانلو چه می خواهند؟ اتفاقا از او سکوت می خواهند.اتفاقا از او می خواهند که عارفانه ماندن در صلیب این موجودات را بپذیرد و دم برنیاورد و “درد چکیده شدن و خشکیدن” را تاب بیاورد!

منصور اسانلو و خانم مریم ضیا بسیار دارند که بگویند و باید بگویند.جنبش کارگری ایرانرا و جنبش انقلابی ایران را باید خطاب قرار بدهند و تمامی دانسته هاشان از مبارزاتشانرا به ما و دنیا منتقل کنند. سکوت بدترین گزینه است برای ایشان و ما و بهترین هدیه است برای انها که همواره از زندانیان خود خواسته اند در مقابل جنایتهای اعامل شده “سکوت” کنند!

(۴)امتحانی برای فعالین سندیکای شرکت واحد، فعالین جنبش کارگری و فعالین چپ و کمونیست

ماجرای منصور اسانلو و شرکت واحد و سندیکایش تمام شدنی نیست. این خودش یک عرصه امتحان بزرگ است برای اینکه نشان دهد ما و او و فعالین کارگری تا چه اندازه هوشیار هستیم و تا چه اندازه بلدیم این شگردهای عقب افتاده را افشا کنیم و توی سر طراحانش خراب کنیم.

اگر درست عمل کنیم و خوب بجنبیم ، پیروزی این دعوا هم منصور اسانلوست و هم سندیکای شرکت واحد و هم جنبش کارگری و انقلابی ایران. هوشیاری و تلاش را توام کنیم و نگذاریم این نکبتی که جلوی ما و جامعه پرتاب کردند تصویر درخشان منصور اسانلو و حقانیت مبارزات شکارگران ایرانرا مخدوش کند!

“اطلاعیه احراج” را به سینه انها که صادرش کردند پرتب کنیم و به اتحادیه  و تشکلهای کارگری ایران و خارج ایران فراخوان دهیم که این اطلاعیه را نپذیرند.این اطلاعیه از سنت طبقه کارگر ایران و مبارزاتش بدور است.توهین است به منصور اسانلو و همه فعالین عاشق راه ازادی طبقه کارگر.همصدا شویم!

کارگر شرکت واحد و سندیکایش یک خانه تکانی  بزرگ پیش رو دارد.

زنده باد منصور اسانلو!

زنده باد مریم ضبا!

زنده باد سندیکای شرکت واحد!

زنده باد اتجاد همه فعالین کارگری و کمونیست!

منابع بیشتر:

(۱)گفتگوهای کارگری … ملاحظاتی پیرامون ابهامات موجود در اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد در گفتگو با محمود صالحی و فرخنده آشنا

http://www.azadi-b.com/J/2013/01/post_127.html

(۲)گفتگوهای کارگری: بهروز خباز

http://www.radiohambastegi.se/sounds/sound3.php?name=kargari130126.mp3&selectid=631

(۳)خروج منصور اسانلو و توضیحات خانم مریم ضیا در تلویزیون میهن

http://exilesactivist.wordpress.com/2013/01/26/????-?????-??????-?-???????-????-????-?/

(۴)فایل مصاحبه مسئول اتاق بحث و گفتگوی ” افق چپ انقلابی” با رفقا بهرام رحمانی و بهروز فراهانی بر سر اخراج منصور اوسانلو

http://www.azadi-b.com/J/2013/01/post_275.html

(۵)محمود قزوینی: هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد میتواند بر بحران غلبه کند!

http://www.azadi-b.com/J/2013/01/post_276.html

(۶)اسد گلچینی: سندیکای شرکت واحد و راهی دشوار

http://www.azadi-b.com/J/2013/01/post_282.html

(۷)منصور اسانلو (ویکیپدیا)

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%88%D8%B1_%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88

(۸)اعتصاب صدها نفر از کارکنان اتوبوسرانی در تهران

http://www.bbc.co.uk/persian/business/story/2005/12/051225_ra-iran-strike.shtml

(۹)شهلا دانشفر: ٨ بهمن هفتمین سالگرد اعتصاب با شکوه کارگران شرکت واحد در سال۱۳۸۴

http://www.rowzane.com/index.php/articles-archiev/45-shahla-d/12326-1391-11-10-20-23-26.html

(۱۰)شهلا دانشفر: سندیکای شرکت واحد یک دستاورد کارگری است, در حاشبه اطلاعیه سندیکای شرکت واحد و برکناری اسانلو

http://www.rowzane.com/index.php/articles-archiev/45-shahla-d/12265-1391-11-05-20-04-59.html