برکناری اسانلو و سنتهای کارگری

اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد در دوم بهمن ۱۳۹۱، درباره برکناری منصور اسانلو از ریاست هیات مدیره سندیکا تذکر دو نکته را ضروری کرده است. 
۱ – برکناری اسانلو می توانست امری عادی و مربوط به گردش کار درونی هیات مدیره باشد اگر از “فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل” خواستار “قطع همه ارتباطات، همکاری ها و حمایتها از نامبرده” نمیشد. تنها کافی بود سندیکای واحد خبر تغییر رئیس هیات مدیره خود را به اتحادیه جهانی حمل و نقل اطلاع می داد تا از این پس در مکاتبات و تماسهای فی مابین با رئیس جدید هیات مدیره (که در اطلاعیه اعلام نشده که اکنون رئیس هیات مدیره کیست) تماس برقرار شود. طبعا اتحادیه جهانی حمل و نقل نیز به مکانیسمهای درونی سندیکای واحد برای تصمیم گیری احترام می گذارد و آنرا رعایت خواهد کرد. منتها چرا باید اتحادیه جهانی حمل و نقل همه ارتباطات خود را با اسانلو قطع کند؟ و چرا با وی بعنوان رئیس سابق هیات مدیره سندیکای واحد در تماس نباشد؟ و مهمتر آنکه چرا اتحادیه حمل و نقل نباید از اسانلو حمایت کند. اسانلو به دلیل فعالیتش در دفاع از حقوق کارگران واحد مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تمام افراد خانواده اش مورد آزار و اذیت رژیم قرار گرفتند و چندین سال عمر خود را در عین بیماری در زندانهای رژیم اسلامی گذراند و شایسته بود و هست که خود و خانواده اش علیه اقدامات غیر انسانی رژیم اسلامی مورد حمایت قرار بگیرد. کما اینکه فعالین جنبش کارگری ایران صرف نظر هر اختلاف نظری که با وی داشته اند از وی در مقابل رژیم و اوباش شوراهای اسلامی حمایت کرده اند و تشکلهای جهانی کارگری نیز در حمایت از وی اقدامات و آکسیونها بسیاری را به عمل آورده اند. تحت هیچ شرایطی و بخاطر هیچ اختلاف نظری نباید فعالین جنبش کارگری را از حمایت در مقابل دستگیری و آزار و اذیت رژیم اسلامی محروم کرد.
۲ – اعلام اینکه سندیکا در خارج کشور نماینده و سخنگو ندارد و یا به عبارت دیگر برکناری کسی که در خارج خود را نماینده و سخنگوی سندیکا واحد معرفی می کرد اقدامی درست و به سلامت سندیکا کمک می کند. اما اسانلو نباید طرد شود. طرد اسانلو می تواند مضرات افراد و جریانات ضد کارگری به جنبش کارگری ایران را افزایش دهد. اسانلو در یک مقطع مهم سهم اساسی داشت در عبور جنبش کارگری ایران از بی تشکلی در دوران اختناق به تشکل داشتن. هیچ درجه از اختلاف نظر هیات مدیره سندیکای واحد با اسانلو نباید ذره ای از حقوق و حرمت انسانی وی بکاهد. در چنین مواردی باید با اتکا به سنتهای جنبش کارگری مناسبات و نحوه بیان اختلافات در عین صراحت و قاطعیت در فضایی سالم و صمیمی صورت گیرد و راه بازگشت طرفین پس از پی بردن به اشتباهات احتمالی باز باشد. جمهوری اسلامی از بدو پیدایشش با اخراج، دستگیری، شکنجه و اعدام جنبش کارگری را از فعالینش محروم کرده است. جنبش کارگری نباید بدلیل اختلاف نظر و یا هر خطا، لغزش و اشتباهی خود را از فعالینش محروم کند. باید فعالانه کمک کرد و راه بازگشت را فراهم ساخت.

———————————–
از : سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
به : فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF)
موضوع : برکناری منصور اسالو از ریاست هیئت مدیره سندیکا
احتراما” سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام می دارد؛
منصور اسالو را به علت انجام تخلفات متعدد و عدم پایبندی به تعهدات خود و نادیده گرفتن هشدارها و اعتراضات درونی سندیکا، از ریاست هیئت مدیره برکنار کرده و از این تاریخ هیچگونه سمت و مسئولیتی در این سندیکا ندارد و از آن نهاد کارگری خواستار قطع همه ارتباطات، همکاری ها و حمایتها از نامبرده می باشد.
یادآوری می شود سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هیچ نماینده و سخنگویی در خارج از کشور ندارد.
با امید به گسترش صلح ،عدالت و صداقت در همه جهان
سندیکای کارگران شرکت واحد
اتوبوسرانی تهران و حومه
دوم بهمن یک هزاروسیصد و نود و یک
رونوشت:
– سازمان جهانی کار (ILO)
– کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد کارگری (ITUC)
– کنفدراسیون کارگران فرانسه ( CGT)
– کلیه اتحادیه ها و نهاد های کارگری داخلی و بین المللی