افق تشدید بحرانهای درون حاکمیت امریکا و دلایل آن

مقدمه:

در تحلیل بحرانهای درون حکومتی چه در ایران باشد و چه در اروپا و امریکا، دو عامل مهم نقش بازی می کند و سبب ساز است: اولا: به بن بست رسیدن مکانیزمهای تولید سود سرمایه که بدنبالش “سهم” اکثریت جامعه را می زنند و متعاقبش هم عروج مخالفتهای جامعه شروع سرمی گیرد و فشار از پائین، حاکمانرا در مقابل هم قرار می دهد. همان روایت ساده شده: “وقتی گرگها گرسنه می مانند هم را می درند” اتفاق می افتد. اینکه این داستان در کجا اتفاق می افتد می شود فرع و اصل اینست که چون اقتصاد سرمایه داری جهانی شده، بحرانهایش جهانی است و بحران اقتصادیش، بحران سیاسی را بدنبال دارد و دیگر ایران و اروپا و امریکا نمی شناسد.

یکی دو سال پیش ما بیشتر صحنه بحران را بین مردم و حاکمیتها در خیابانهای خاورمیانه و اروپا و امریکا دنبال می کردیم اما فشار از پائین و نبود راه جل نهائی برای حاکمان بتدریج دارد صحنه بحران بسیار عمیقتری را بین خودشان نشان ما می دهد. امریکا و حکومتش اگر صحنه مهم عروج بحران اقتصاد جهانی از سال ۲۰۰۷ بوده اند، اگر جنبش اشغال در امریکا سر بلند کرد ، حالا نوبت سر فصل دیگریست که علامت تشدید بحران همه جانبه باشد و آن بحران درون حاکمیت امریکاست.

این بحران مدتهاست که بطور مزمن وجود داشته اما درگیریهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا(۱و۲) نشان داد که بحران حکومتی دیگر به دوره انتخابات محدود نخواهد شد و این “شوی انتخاباتی” نیست و به انتخابات امریکا محدود نخواهد شد. روند نا امیدی مردم امریکا از طبقه حاکمه اش در کنار تداوم بحران لاعلاج اقتصاد جهانی، عرصه نبرد جناح های حاکمیت امریکا را حلوی دوربینهای مدیای امریکا و حهان قرار داده. این صحنه ها را باید تحلیل کرد و نشان مردم داد.باید از گسترش این بحران درون حکومتی هم حداکثر استفاده را برای آموزش و بسیج مردم برد.

در این مقاله کوتاه اجازه می خواهم دو عرصه کنونی نبرد درون حاکمیت امریکا را برایتان بطور خلاصه شرح دهم:

(۱)نبرد بر سر طرح بودجه امریکا (“فیسکال کلیف”)

روزهای آخر سال ۲۰۱۲، نبرد سنگینی بین اوباما و کنگره امریکا شکل گرفت . این نبرد حول “تنظیم بودجه امریکا” انجام شد. بخاطر روند سقوط مالی حکومت امریکا طی چند دهه اخیر و کسر بودجه رو به رشد و چاپ بیلیاردها دلار پول پشتوانه، حکومت امریکا در سراشیب ورشکستگی است. این حکومت برای ماندن مجبور است با اقرایش مالیات و کاهش بودجه ها ، “سیاست انقباضی” را دنبال کند و گرنه تا ده تا ۲۰ سال دیگر کاملا ورشکست خواهد بود.

بعد از انتخابات امریکا و پیروزی ضعیف اوباما، نیروهای مخالفش در حزب جمهوریخواه در منگره و سنای امریکا و سطوح فرمانداریهای ایالتها جبهه گرفتند و تلاششانرا برای آچمز کردن مرحله به مرحله او شروع کردند. هدف جمهوریخوهان “فلج کردن” کامل اوباما و سیاستهایش هست.موضوع تنظیم بودجه و کاهش بدهیای حکومتی از مهمترین عرصه های نبرد جهموریخوهان و اوباماست که تلاش دارد با سیاستهای مشابه کینز، روند “ازاد سازی” اقتصاد را آهسته تر پیش ببرد.

چند روز از سال ۲۰۱۳ گذشته بود که بالاخره اعلام شد اوباما و جمهوریخوهان امریکا در پشت درهای بسته به “توافقی” رسیدند.اوباما قبل از این “معامله” به مردم قول داده بود که مالیتها فقط روی درامدهای بالای ۲۵۰ هزار دلار در سال افزایش خواهد یافت. او اعلام کرده بود که هدفش کاهش بودجه پنتاگون هست و نمی خواهد از حمایتهای دولتی برای مردم بزند.

با مخالفتهای شدید جمهوریخوهان و تهدید به تعطیل کردن دولت و به زانو در اوردنش، اوباما مجبور شد دو تاکتیک را بکار بگیرد:

اولا: دو وزیر کابینه اش یعنی وزیر خارجه و وزیر دفاع را از میان جمهوریخوهان انتخاب کند و هبلاری کلینتن را دست بسر کند

دوما: پشت درهای بسته با جمهوریخوهان سر بالا بردن سقف مالیات بر حقوق سالانه به بالای ۴۰۰ هزار دلار توافق کند.(۳و۴و۵)

“.. بر طبق قرار دادی که بین اوباما و کنگره انجام شد ، سقف کاهش مالیات به در آمد سالانه ۴۰۰ هزار دلار در سال مدحدود شد و حمایت از بیکاری بمدت یکسال دیگر تمدید شد. طی دو ماه دیگر بیلونها دلار دیگر باید از خرجهای دولتی زده شود و نبرد بین جناح های حکومتی امریکا تشدید خواهد شد. هدف اوباما و شرکایش اینست که حداقل نیمی از زدن خرجهای دولتی از منبع بودجه نظامی باشد و نیمی از بودجه های غیر نظامی.

توافق فعلی شامل پائین نگه داشتن مالیات بخاطر داشتن کودک و بدهی های تحصیلی تا مدت ۵ سال دیگر است. قرار است تا یکسال دیگر به حمایتهای دولتی از بهداشت دست زده نشود.

توافق موجود بین اوباما و کنگره شامل سقف بدهی ها نمی شود که تا دو ماه دیگر بطور مجدد موضوع نبردهای شدیدتر خواهد بود.

اتحادیه های کارگری امریکا از مخالفان سر سخت اضافه کردن مالیات به در امدهای زیر ۲۵۰ هزار دلار در سال هستند.

لازم به تذکر است که در آمد متوسط خانوار امریکائیها بر طبق سازمان آمار ، در سال ۲۰۱۱ حدود ۵۰ هزار دلار در سال تخمین زده شده است

به رغم توافق موجود مالیات بر حقوقهای چک بگیران، افزایش خواهد داشت: از آنها که حقوق سالانه ۳۰ هزار دلار می گیرند، ۵۰ دلار در ماه کم خواهد شد و در آمد بالای ۱۱۳ هزار دلار در سال هم با افزایش مالیات حدود ۱۸۹ دلار در ماه مواجه خواهد شد.

سناتور جمهوریخواه، پات تامی دولت اوباما را به تعطیل کردن تهدید کرده

۱۰۹ بیلیون دلاربودجه نظامی و غیر نظامی  قرار است توسط توافقهای قانونی بین اوباما و کنگره امریکا طی دو ماه اینده کاهش یابد که این موضوع نبردهای بسیار حاد اینده نزدیک درون حاکمیت امریکاست  در دالانهای حکومت امریکا می گویند: ” فرصتی برای جشن گرفتن نیست!”

افتصاد دادنان هشدار داده اند که افزایش مالیات و کاهش بودجه های دولتی خودش باعث ضرری معادل ۶۰۰ بیلیون دلار بر اقتصاد امریکا  در سال ۲۰۱۳ خواهد شد.”

بنا به آمار ارائه شده، این “توافق ” مبلغی معادل ۶۷ بیلیون دلار برای سرمایه دارن از طریق کاهش مالیات بر در آمد در سال۲۰۱۳

به همراه خواهد داشت!

(۲)دعوا ی بین اوباما با کنگره امریکا بر سر کنترل فروش اسلحه :

متعاقب کشتار کودکان بیگناه در مدرسه ای در کنتیکات(۶و۷)، اوباما به مردم امریکا “قول داد” کاری بکند. هیئتی به ریاست معاونش سازمان داد و رفتند و یکماهی “تحقیق” کردند برای ایجاد تغییر در قوانین فروش اسلحه و با یک سری “پیشنهاد” به مدیا مراجعه کردند:

قول دادند که فروش اسلحه های اتوماتیک با کالیبر بالا را غیر قانونی کنند  و “قانون بوش سال ۲۰۰۴” را برگردانند. قول دادند فروش اسلحه را مشروط کنند به بررسی سابقه در سطح ملی(هم اکنون بیش از ۴۰ در صد فروش اسلحه بدون چپ کردن سابقه در امریکا انجام می شود)

به محض شروع “کمپین” اوباما و شرکا، فشار جمهوریخوهان شروع شد و جار و جنجال آنها برای به زمین زدن سیاست اوباما که فقط محدود کردن (نه ایجاد ممنوعیت واقعی) فروش و مالکیت اسلحه بود.باردیگر جمهوریخوهان در کنگره امریکا اوباما را به کشاندنش پشت استیضاح تحدید کرده اند. این طرح اوباما هم مثل طرح “بهداشت عمومیش” در سال ۲۰۱۲ به زمین زده خواهد شد.از همین الان هم پیش بینی می شود که از طرح اولیه اوباما یک شیر بی یال و اشکم بیرون بیاید!

هنوز طرح اوباما به کنگره نرفته یال و اشکمش را بریده اند و احتمالا فقط شرط چپ کردن سابقه ملی و فروش خشابهای با تعداد کمتر گلوله ، همه “محدودیتی” خواهد بود که “طرح اوباما” به مردم امریکا تقدیم خواهد کرد!

(۳)نبرد سنگر به سنگر بین اوباما و جمهوریخوهان به کجا می کشد؟

دو مورد بالا فقط نمونه هائی است که نشان می دهد بحران درونی طبقات حاکمه امریکا به سرعت در حال وخیم شدنست و هیچکدام هم پاسخی واقعی برای مسائل جامعه ندارند:

اوباما خواهان برنامه ریزی ریاضت اقتصادی به شیوه ای ارامتر است. در بلند مدت طرحی متفاوت ندارد.قوانین اقتصاد سرمایه داری مجال تحرک را از او خواهد گرفت. جمهوریخوهان از سوی دیگر بیشتر و بیشتر چهره تهاجمی بخود می گیرند و قدم به قدم او و سیاستهایش را تحت فشار خواهند داد. بسیاری ناظرین در انتظار جنگهای بسیار خشن تری هستند.

حوزه مرکزی تضاد بین اوباما و کمپش با جمهوریخوهان طی دو ماه اینده موضوع کاهش بودجه دولت و موضوعات معین کاهش بودجه است.بخش نظامی امریکا قرار است بودجه اش کاسته شود. اوباما قول داده نیمی از کاهش بودجه را از منبع کاهش بودجه پنتاگون فراهم اورد تا مگر از کاهش بودجه حمایتهای حامعه بکاهد حداقل در سال ۲۰۱۳!

حکومت امریکا به جائی رسیده که ئمجبور است ماه به ماه برنامه بریزد و سقف برنامه ریزیهایش اینقدر پائین امده که اگر نتواند نزدیک به ۱۳۰ بیلیارد از بودجه های دولت طی دو ماه اینده بکاهد افق ورشکستگیش تشدید خواهد شد.

(۴)حکومت امریکا در مقابل مردم سنگر دارد

نبردهای کنونی جناح های حکومتی امریکا را باید بخشی از بحران لاعلاج سرمایه داری حهانی شده دید. گرایش “متعادلتر” سرمایه داری که هم اکنون توسط اوباما نمایندگی می شود از دید من شانسی ندارد . سرمایه داری و قوانینش فضای رفرم را الان ندارند.سرمایه داری باید به جلو فرار کند.باید سطح حقوقها را و سطح زندگی را پائین بکشند و سریع هم باید اینکار را بکنند.تلاش کمپ اوباما برای کند کردن سیاست سفت کردن کمربندهاست.مشمل اینجاست که نظام سرمایه وقت کافی برای این “سیاست متعادل” را ندارد و دیر یا زود اوباما را کله پا خواهد کرد!

حکومت امریکا درست مثل زمان ترومن مجبور است با مردم و خواستهاشان رو در رو شود.مجبور است فشار را برمردم بالا ببرد.

سرنوشت بحران رو به تزاید حکومتی امریکا را یا مردم تعیین می کنند یا برنده این نبرد حکومتی مردم و خواستهاشانرا چند قدم بزرک به عقب خواهد کشید. جنبش ۹۹ در صدیها باید حول سنگربندی سیاسی در مثابل این دعوای گرگها مردم را متحد کند.زمان سازماندهی سیاسی کمپ مردم امریکا فراخواهد رسبد.نبرد طبقاتی رو به تشدید است!

منابع دیگر:

(۱) سعید صالحی نیا: پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا

http://rowzane.com/index.php/articles-archiev/80-saeed-salehi/11549-1391-08-20-09-31-18.html

(۲)سعید صالحی نیا: بحران اعتماد مردم به سیاستمداران در امریکا در حاشیه مناظره انتخابات ریاست جمهوری بین اوباما با رامنی

http://rowzane.com/index.php/articles-archiev/80-saeed-salehi/11228-b.html

(۳)سر انجام دعوای بین رئیس حمهور امریکا و کنگره  بر سرفیسکال کلیف

http://www.huffingtonpost.com/2012/12/31/fiscal-cliff-deal_n_2348269.html

http://www.cnn.com/2013/01/02/politics/fiscal-cliff-5-things/index.html

(۴)اثرات معامله اوباما با کنگره در موضوع فیسکال کلیف

http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/01/04/16334798-fiscal-cliff-deal-includes-at-least-679-billion-for-special-interests?lite

(۵)افق نبردهای شدیدتر بین اوباما و کنگره در دو ماه بعد از معامله موقت سر بودجه و مالیات

http://www.reuters.com/article/2013/01/02/us-usa-fiscal-idUSBRE8A80WV20130102

(۶)عرصه نبرد اوباما با کنگره حول مسئله کنترل اسلحه در امریکا (بحرانی دیگر)

http://www.cnn.com/2013/01/16/politics/guns-congress/index.html

(۷)سعید صالحی نیا: تا کی قرار است کودکان قربانی دنیای سرمایه باشند؟نگذاریم عادتمان شود! از پیرانشهر ایران تا نیوتاون امریکا

http://rowzane.com/index.php/articles-archiev/80-saeed-salehi/11901-b.html