فهرست کتاب کارنامه حزب دمکرات کردستان ایران

پروسه تدوین کتاب 

از دروازه جنگ حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) با کومه له (سالهای١٣۶۷- ١٣۵٩)، به سرزمینی وارد می شویم که در آن مسائل بسیار مهم طبقاتی، سیاسی و تاریخی نهفته است.  ریشه یابی مسائلی همچون: ماهیت جنگ و دلایل وقوع آن چه بود، آیا احتمال بروز مجدد آن می رود، و یا تنظیم رابطه احزاب کارگری- کمونیستی با حزب دمکرات باید بر چه اساسی باشد، حدکا چه ربطی به مساله کرد دارد، مساله کرد چیست، راه حل اصولی پاسخ به آن کدام است، مناسبات تولید و باز تولید در کردستان چه فرقی با سایر مناطق ایران دارد، معیار درک درست و کلید پاسخگویی به این سئوالات در گرو چیست و غیره. به محض بررسی ماهیت جنگ حدکا با کمونیست ها، پاسخ به این پرسش ها وارد دستور می شود. این سوالات هنوز جزو مساله حاد روز احزاب سیاسی در کردستان هستند. بررسی، تجزیه و تحلیل و شفاف سازی آن ها برای آینده جامعه بسیار ضروری است، زیرا پاسخ درست به سئوالات گذشته، کلید حل معمای آینده است.  در نتیجه، در پرتو ریشه یابی این مسائل است که پی خواهیم برد پدیده جنگ چه نقشی در این روند عمومی بازی کرده و می کند.

مدت ها بود جهت یافتن پاسخی تحلیلی به سئوالات فوق، ایده نوشتن کتاب “کمونیست ها، ناسیونالیسم و مساله کرد” را در سر داشتم. اما پیش از اتمام آن اثر، حدکا ” شاخه مصطفی هجری” در٣٠ نوامبر ٢٠١٠ به بهانه کتاب خاطرات عبدالله مهتدی که در آن با روش ناسیونالیستی “ورژن مهتدی” به تحلیل علت جنگ حزب دمکرات با کومه له پرداخته است و حدکا به منظور خاصی که در ادامه توضیح خواهم داد، بیانیه ای که در اساس فرق زیادی با بیانیه های زمان جنگ این حزب با کمونیست ها ندارد را منتشر کرده که در آن، سیاستهای گذشته خود در قبال جنگ با کومه له قدیم و کمونیست ها را ابقاء و تکرار نموده است( بیانیه در پایان کتاب ضمیمه است).  این مساله بار دیگر اهداف جنگ حدکا با کومه له را به موضوع داغ روز میان جریاناتی که درگیر مساله کردستان هستند تبدیل کرد. زخم کهنه سر باز کرد. همزمان دو بیانیه از طرف جمع بزرگی از کمونیست های کردستان در افشای ماهیت این اقدام حزب دمکرات منتشر شد. اما صدور چند بیانیه و مطلب راجع به این مساله مهم، اگر چه مهم و با اهمیت بوده، ولی هنوزکافی نیست. بنابراین من از طرفی باید فوری مفصل تر و جامع تر سیاستی که پنهان و آشکار درپشت بیانیه حدکا دنبال می شود، می پرداختم؛ و از طرف دیگر می دانستم که کتاب “کمونیست ها، ناسیونالیسم و مساله کرد” که پژوهشی انتقادی از کل آرمان طبقاتی، سیاسی، پراتیکی و ایدئولوژی جنبش ناسیونالیسم (که ناسیونالیسم کرد یکی از آنها می باشد) بطور کلی، از مبدا تا به امروز است و موضوعاتی فراگیرتر از مساله کرد را در برمیگیرد و کار و زمان بیشتری می طلبد، باید تکمیل می شد. به منظور روشن شدن بیشتراذهان عمومی در این مورد خاص، “کارنامه حزب دمکرات” (فصل چهارم) را جداگانه تکمیل و بصورت سلسله مقالاتی در سایت ها درج کردم.  زیرا پاسخ دادن به بیانیه تهدید آمیز مذکور را به چاپ کتاب منوط نمی دانستم. در پایان پروژه متوجه شدم که باید آن مقالات را به شکل یک کتاب در اختیار جامعه قرار داد. کتاب حاضر عمدتاً محدود به بررسی کارنامه حدکا و پاسخگویی و ریشه یابی مسائل ذکر شده جهت جلوگیری از تکرار جنگ آنان با کارگران و کمونیست ها است که در صورت ریشه کن نشدن، بسان دمل چرکین هر آن می تواند سر باز کند! کارگران نیاز جدی به چنین روشنگری ها و افشاگری هایی از جنگ افروزی آنان دارند و نوشتن کتاب ها در این زمینه بسیار ضروری است. معهذا نمی توان با سکوت مانع تکرار چنین اتفاقی در آینده شد.  تنها با در پیش گرفتن متد و روشی درست در انتقاد پیگیر، افشاگری و نشان دادن جایگاه سیاست های حدکا و ناخوانایی آنها با منافع کارگر کرد است که میتوان عملاً وقوع چنین اتفاقی را در آینده مانع شد. در غیاب پروژه های مستدل، مستند، انتقادی، مداوم و استراتژیک طبقه کارگر علیه جنبش ناسیونالیسم، تنها با داشتن آرزو و نیت خیر نمی توان در آینده مانع تکرار اتفاقات و رویدادهایی همچون جنگ حدکا با کومه له شد. به علاوه، در کنار نقد و افشاگری مداوم، ضرورت تدوین موازین مبارزه سالم سیاسی، بین احزاب اپوزیسیون در جامعه کردستان، یکی از وظایف جنبش ما است.

امروزه چند سازمان به اسم کومه له فعالیت می کنند. کومه له مورد دفاع و مورد نظرما در این کتاب، هیچ کدام از این سازمان های موجود نیست، منظور ما کومه له کمونیست آن سال هایی است که این رویداها رخ داده اند. ما مسئولیت سیاست های کومه له قدیم را تا زمانی که خود در آن فعالیت داشتیم بعهده می گیریم. اختلافات سیاسی ــ طبقاتی امروز من با کومه له های موجود، در اساس فرق چندانی با اختلافات سیاسی ــ طبقاتی من با احزاب دمکرات ندارد. این اثر بیشتر نقد جناح راست جنبش ناسیونالیسم کرد است، ولی در آینده ای نزدیک، به نقد جناح چپ این جنبش، یعنی کومه له های موجود نیز خواهم پرداخت.

محمد جعفری  ژوئن ٢٠١٢ لندن

******

کارنامه حزب دمکرات کردستان ایران

نویسنده : محمد جعفری

تقدیم به خاطره همه کمونیست هایی که در جنگ ناخواسته با حزب دمکرات جان خود را از دست دادند

فهرست

۱- اصول پایه مباحث…………………………………………………………………………………………. ١

۲- هدف روشن کردن گره گاههای تاریخی جامعه کردستان است…………………………………….. ٨

۳-  اهداف حزب دمکرات با کارگران کردستان خوانایی ندارد……………………………………….. ١١

    تناقضات کهنه و نو در هویت حزب دمکرات

–   حزب دمکرات ازنظر مضمونی ونظری                   

۴-  موازین سکولار و پیشرو یا مشوق خرافات……………………………………………………….١٩

  حکومت ها از زرادخانه مذهب علیه آزادی انسان استفاده می کنند، چرا حدکا نه؟

–    حزب دمکرات و مدرنیسم

–  دانش و علم، هم اهرم الغای کار مزدی هستند هم وسیله تداوم آن

– تأسیس اتحادیه علمای دینی(اسلامی) توسط حدکا

۵-  جنگ حزب دمکرات با کومه له، سازمان پیکار و اتحادیه کمونیست ها…………………………… ٣۵ 

–     با من موافق باش و بگو انقلابی تا با شما وارد جنگ نشویم!

۶-   جنگ حزب دمکرات با کمونیست ها، خدمت به جمهوری اسلامی………………………………….. ۵٠

–    یک حمله بزرگ و کوبنده                                                              

–    دفع یکی از حملات نظامی  حزب دمکرات

۷-  برخورد آنتاگونیستی حزب دمکرات با آزادی بی قید وشرط فعالیت سیاسی…………………….۶۴

–    رمزگشایی مفهوم مقدسات ملی

–    رمزگشایی مفهوم مقدسات مذهبی

–    راه سوم برای حزب دمکرات وجود ندارد

۸- اسطوره جمهوری خودمختار مهاباد، هم واقعیت هم افسانه.………………………………………………….. ۷١ 

حل مساله کرد

– هدف حزب دمکرات رفع ستم ملی نیست

–  بیوگرافی شخصیت های حزب دمکرات

۹- انشعاب و اتحاد در حزب دمکرات…………………………………………………………………………….. ٩٣

–   جدایی و انشقاق

– جدایی “کمیته انقلابی” از حزب دمکرات

– انشعاب حزب دمکرات (پیروان کنگره چهار)

– انشعاب و اتحاد حزب دمکرات “رهبری انقلابی”

– جدایی حزب دمکرات کردستان- ایران

۱۰- حزب دمکرات درس نمی گیرد!……………………………………………………………………………. ١٠۵

– اشغال عراق، احتمال حمله آمریکا به ایران و موضع حزب دمکرات

– خشم ناسیونالیست ها علیه منصور حکمت و حکمتیست ها

– پیام دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران به جرج بوش

همکاری با آمریکا، یعنی دشمنی با مردم (در حاشیه اظهارات مصطفی هجری)

۱۱- تهدید حمله نظامی آمریکا- اسرائیل به ایران/ موضع احزاب ناسیونالیست کرد……………. ١١۶

– نق زدن های  جناح چپ این جنبش        

۱۲- حزب دمکرات و مساله آزادی زن………………………………………………………………………… ١٢۴

هیچ مصلحتی برای سکوت یک سوسیالیست در قبال جان انسان جایز نیست

– دو تعبیر از آزادی

۱۳- پاسخ به اظهارات و انتقادات خوانندگان…………………………………………………………………. ١٣۶

“کافه بهم زدن” بجای نقد سیاسی

– فضای سالم سیاسی جامعه چه ضرورتی برای حزب دمکرات دارد؟

– دیوار آهنی سنتهای بورژوایی در مقابل رشد کارگر

– پاسخ به اشخاصی که با اسم واقعی اظهار نظر کردند

۱۴- نتیجه و پایان پروژه………………………………………………………………………………………… ١۶۴

۱۵- ترجمه متن کردی بیانیه ماه نوامبر ٢٠١٠ حزب دمکرات …………………………………………١۷٣ 

******

تاکنون اشخاصی در مورد چگونگی تهیه کتاب سئوال کرده اند. در پاسخ به سئوال این عزیزان و جهت اطلاع متقاضیان محترم، در آینده نزدیک آدرس دریافت آن در کشورهای آلمان، سوئد و انگلیس اعلام می شود. اما در حال حاضر متاسفانه غیر از کشور انگلیس، تنها راه ممکن از طریق پست است که برای متقاضیان (مثلاٌ کشورهای اروپایی چهار پوند و برای کانادا حدود قیمت خود کتاب که هفت پوند است) هزینه بر می دارد. در فکر راه آسان تری هستم که تا با کمال میل آن را بدست علاقه مندان محترم برسانم. کتاب تازه منتشر شده است و هنوز فرصت کافی داریم.

با تشکر فراوان                             mohamadjafari1@yahoo.co.uk

محمد جعفری