جنبشی متحد و سراسری علیه قانون کار و لایحه اصلاحی آن!

لایحه “اصلاح قانون کار” در ١۴ آذر ماه ١٣٩١ توسط احمدی نژاد به مجلس اسلامی ارائه شد. اصلاحیه قانون کار حمله سازمانیافته به طبقه کارگر و گشودن سفره رنگین تر استثمار توسط سرمایه داران در حمایت دولت و کل نظام جمهوری اسلامی است. با این اصلاحیه ها کارفرما و سرمایه دار با “دست باز” به اخراجهای گسترده میپردازند. در شرایطی که هم اکنون و در سه ماهه گذشته ده ها مرکز کار و کارخانه و پروژه های ساختمانی بکلی تعطیل و دسته دسته کارگران تحت عنوان تعدیل نیرو به اردوی میلیونی بیکار میپیوندند، در این اصلاحیه “قرارداد های سفید امضا” به مبنا و شروع کار کارگران بویژه کارگر نسل جوان که باید از کانال “کمیته انضباطی “عبور و در صورتیکه توسط “این” کمیته در هر کارگاه که از سوی کارفرما تعیین خواهد شد، هر زمان تشخیص بدهد که کارگر” خاطی و یا زاید” است میتواند حکم اخراجش را صادر کند. و به این معنی است که فسخ قرارداد در اختیار “کمیته انضباطی” خواهد بود. با هر حرکت و با هر اعتصاب و اعتراض کارگری دست کارفرما باز است که فعالین کارگری و کارگران بیشتری را بیکار و مورد اذیت و آزار قرار دهند. “بیمه بیکاری گسترش بیشتری یافته است” دروغ و فریبکاری جنایی بزرگی است که در اصلاحیه قانون کار وجود دارد. بر طبق بند اصلاحی ” کارفرمایان موظفند حق سنوات کارگران دارای قرارداد موقت یا غیر موقت (دائم) را به حساب های سپرده بلند مدت که نزد بانک ها یا موسسات مالی و اعتباری مورد تایید شورای عالی کار به نام کارگر افتتاح می شود واریز کنند کارفرما می تواند حق سنوات را به صورت ماهانه، فصلی یا سالانه در پایان کار واریز نماید. کارگر جز در موارد پیش بینی شده در آیین نامه اجرایی این ماده صرفا در زمان بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی مجاز به برداشت از این حساب خواهد بود. آیین نامه اجرایی آن ماده با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد رسید.” در سیستم دزدهای “حرفه ای” و “جیب برها” این اصلاحیه دست آنها را باز میکند که یک، ده، و بیشتر از سنوات و حقوقش را بدزدند. در چند ماه و هفته های گذشته اعتراضات بازنشستگان که بخشهایی از حقوق و سنوات آنها در چند سال گذشته پرداخت نشده شاهدی گویا برای طبقه کارگر و تعیین تکلیف زندگیش با این بند اصلاحی است.

اینها نمونه هایی از اصلاحیه قانون کار است. با اعلام و طرح مقدماتی این “اصلاحیه” ها اعتراضات کارگران در بخشهای مختلف در اشکال مختلفی در چند سال گذشته وجود داشته است. ارگان و اطاق های فکری بورژواها از “سایت اقتصاد” تا خانه کارگر در این مدت تلاش کرده اند که زمینه های اجرای این اصلاحیه را فراهم و اکنون با این پیشینه این اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی دسته بزرگتر و نمایندگان جنایتکار قرار دارد. در مجلس دزدهای “حرفه ای” و آدمکش های جنایتکار این قانون به تصویب میرسد، و اگر احیانا با کش و قوس و مخالفتهایی روبرو گردد اینجا نه از سر منافع کارگران است، بلکه از دعوا و اختلافات جناحی این جنایتکاران بیرون میاید.

راه حل عملی و سد کردن تعرضات وسیعتر و سازمانیافته دولت و بورژوازی ایران به معیشت کارگران در محک یک آزمایش مهم و اعتراضی قرار گرفته است. اعتراضات کارگری هم اکنون از هر دوره ای با ابراز وجود هزاران نفری در شکل طومار سی هزار امضا، با تجمعات گسترده در مقابل مجلس اسلامی جنایتکاران، با اعتصاب و دست از کار کشیدن در مراکز کارگری وجود دارد.

جنبش کارگری میرود که وارد یک دوره تعرض آگاهانه و سازمانیافته کارگری در اشکال اعتصاب شود. محدود شدن به اشکال فقط تجمع در کارخانه ها و کارگاه ها هنوز نمیتواند قابلیت و ظرفیتهای اعتراضات توده ای طبقه کارگر را منعکس کند.
در راه اعتراض و سازماندهی تجمعات توده ای کارگران شرکت خانواده های کارگری فاکتور مهم و تعیین کننده است. هر اندازه تجمعات کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت کار توده ای و از طرف خانواده های کارگران مورد حمایت و پشتیبانی وسیع قرار گیرد، ظرفیت و توان اعتراضات کوبنده و مورد توجه افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
جنبش طبقاتی کارگران در کردستان از سالها قبل دارای تجارب ارزنده در راه سازماندهی اعتراضات توده ای بوده است. جنبش کارگری در کردستان ایران هم اکنون از وجود رهبران و سخنگویانی برخوردار است که میتوانند از اعتبار و اتوریته آنها برای شکل دادن و سازمان دادن اعتراضات کارگران همدوش در سراسر ایران موثر و مفید واقع شوند.
فراخوان سخنگویان جنبش کارگری در راه اعتراضات توده ای علیه قانون کار و اصلاحیه ضد کارگری امری مهم و تعیین کننده است.
پرچم اعتراض کارگران در راه مبارزه با قانون کار و اصلاحیه های آن حول، افزایش چندین برابر دستمزدها، حق اعتصاب و حق تشکل، بیمه بیکاری مکفی، ممنوعیت اخراج و سایر خواست های اساسی جنبش کارگری از جمله حمایت از مطالبات سی هزار امضا امر فوری و عاجل جنبش طبقاتی کارگران است.
٢٩ آذر ١٣٩١ ـ ١٩دسامبر٢٠١٢