اعلامیه حقوق بشر سندی گویا بر جنایت و تبعیض رژیم اسلامی

روز جهانی حقوق بشر که از سوی سازمان ملل به عنوان روزی برای پاسداشت کرامت و حقوق انسانی نامیده شده , در شرایطی در تقویم روزگار ورق می خورد که طبق اعلام سازمان های حقوق بشری , ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین جوامع ناقض حقوق بشر محسوب شده که با داشتن تعداد زیادی زندانی سیاسی و عقیدتی , روزنامه نگاران و وب نگاران از این حیث در چشم ناظران بین المللی مورد انتقاد و محکومیت شدید قرار می گیرد . اعلامیه جهانی حقوق بشر مرجعی ست که به عنوان که به عنوان یک سند مکتوب و مقبول جامعه بین الملل برای ارج نهادن به حقوق انسان ها نوشته و به تصویب رسیده , که البته نیز این سند به امضای جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که باید به آن اهتمام داشته و مفاد آن را اجرا نماید , رسیده است . 
برای باز کردن بهتر موضوع, نگارنده لازم می داند در اینجا برخی از بندهای مندرج در اعلامیه جهانی را عینا به رشته تحریر آورد تا با داشتن آن بهتر و دقیق تر بتوان ابعاد فاجعه بار نقض حقوق بشر در میهن را بازگو نمود .
ماده ۲ : هر کس می تواند بی هیچ گونه تمایزی به ویژه از حیث نژاد , رنگ , جنس , زبان , دین , عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر از تمام حقوق و یا آزادی های ذکر شده در این اعلامیه بهرمند گردد .
ماده ۳ : هر فردی حق زندگی , آزادی و امنیت شخصی دارد .
ماده ۵ : هیچ کس نباید شکنجه شود یا تحت مجازات شخصی یا رفتاری ظالمانه , ضد انسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد .
ماده ۹ : هیچ کس را نباید خودسرانه توقیف , حبس و یا تبعید کرد .
که البته بندهای مذکور تنها ۴ بند از ۳۰ ماده این اعلامیه می باشد و به علت حجیم شدن مطالب به ناچار نگارنده به این چهار ماده استناد می کند . با مروری کوتاه بر مواد مطرح شده نیک در می یابیم آنچه که امروز سردمداران حکومت ولایت فقیه با آزادی خواهان و فعالین سیاسی و حتی مردم عامه رفتار می کنند هیچ سنخیتی با مفهومی به نام حقوق انسان ندارد , به طوری که حتی نه در بندهایی که به عنوان نمونه آمده بلکه در هیچکدام از مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر نمی توان تطابقی با آنچه که ایادی رژیم بر مردم می کنند داشته باشد . به هر صورت اکنون که بانوی شجاع نسرین ستوده و جعفر پناهی کارگردان مردمی و آزادی خواه به دریافت جایزه حقوق بشری « ساخاروف » نایل آمده اند , جای دارد یادی هم وبلاگ نویس شجاع , « ستار بهشتی » داشته باشیم , خبر درقتل مظلومانه ستار بار دیگر ندای حق خواهی انسانی را به گوش جهانیان در شرایطی رساند که وی نه از فعالین نامی و نه از سیاسیون مطرح محسوب می شد , کارگر ساده ای که تنها از طریق وبلاگی تاثیرگذار و با کلماتی ساده و گویا و جملاتی که از زبان یک فرد معمولی بازگو می شود ,به مقابله با فساد و ظلم روزافزون حکومت می پرداخت , نام ستار در حالی در تبلور آزادی خواهی جاودانه شد که در این هنگامه ۴۰ روز از قتل او به دست مزدوران رژیم می گذرد . حال پرسش اینجاست , در حکومتی که در آن صحبت از اسلام رحمانی می شود , چگونه حاکمان اقتدار گرا اصول اولیه حقوق بشر را زیر پا می گذارند و حتی در مراسم چهلم ستار عزیز , بر سر مزار او مادرو خواهر گرامی اش را به خاطر آنچه بر ضد چکمه پوشان ولایت بر زبان می آورند به زیر مشت و لگد می گیرند !؟
آری آزادی عقیده منع شکنجه , امنیت شخصی و بازداشت خود سرانه از مواردی ست که به استناد به مواد اعلامیه در مورد ستار به کلی نقض گردیده , شکنجه ای که حتی ۴۱ نفر از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین نیز آشکارا با آثار آن بر بدن ستار , شهادت داده اند .
در شجاعت ستار همان بس که در وبلاگش رو به مزدوران رژیم می نویسد : « من سکوت نمی کنم , حتی اگر قرار به رسیدن لحظه مرگ من باشد , آقایان دهانتان را ببنید ! ظلم نکنید تا افشاگری نکنیم »
گذشته از ماجرای تلخ اما تکان دهنده ستار بهشتی , نهاد های حقوق بشری همواره اذعان داشته اند که جمهوری اسلامی یکی از کشورهای مطرح ناقض حقوق بشر می باشد . در همان بند اول اعلامیه حقوق بشر به آزادی بودن افراد در انتخاب دین اشاره می شود و این در شرایطی ست که بهائیان ایران به صورت مستمر تحت آزار و تهدید ماموران امنیتی قرار می گیرند , ازکسب و کار بی کار می شوند و از تحصیل محروم و یا در موارد بسیاری بازداشت و حبس می گردند . آنچه که کمیته حقوق بشر اعلام نموده اکنون ۱۲۰ بهائی هم وطن در زندان های ایران تنها به دلیل نوع عقیده و نگرش دوران حبس خود را می گذرانند .
با دیگر با رجوع به بند اول این سند , مشخص می شود که تمام انسان ها از نظر نوع جنس باید یکسان در نظر گرفته شوند و تبعیضی بین انسان ها از این لحاظ قائل شد . با این حال زنان در ایران در سخت ترین شرایط تبعیض روزگار می گذرانند . تفکیک جنسیتی در دانشگاه و حتی رشته های درسی , حجاب اجباری , موارد زیاد نقض حقوق زنان در قانون قضائی خانواده و حتی قانونی که اخذ گذرنامه برای زنان زیر ۴۰ سال را منوط به اجازه سرپرست زن می داند , به صورت آشکار جنس زن را به عنوان جنس دوم می شناسد و آزار دهنده ترین تبعیض ها را در بر او روا می دارد .
صحبت از نقض حقوق انسان ها در حکومت ولایت فقیه , حقیقتی ست انکار ناپذیر که می تواند ساعت ها و نوشته ها در مورد آن گفت . بی شک تا زمانی که این رژیم جنایتکار وسرکوبگر تداوم داشته باشد , خون سهراب ها , نداها و ستارها از پس آزادی خواهی بی هیچ هراسی از سوی حامیان ولایت ریخته خواهد شد , بر ماست که فریاد تظلم خواهی این گلهای پرپر شده را به گوش جهانیان برسانیم و رژیم ننگین ولایت فقیه را به دنیا بشناسانیم . این کار امروز ماست .

آتوسا نیک نام
پاینده ایران