اعتصاب غذایى زندانیان سیاسى و اعترضات توده اى در کردستان ترکیه / مصاحبه ایسکرا تی وی با نسان نودینیان

مصاحبه ایسکرا تی وی با نسان نودینیان در مورد

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و اعترضات توده ای در کردستان ترکیه

 

 

پیشرو علی پور: در چند هفته گذشته در زندانهای ترکیه اعتصاب غذای زندانیان سیاسی که دامنه آن به تعداد زیادی از زندان ها هم رسیده و بیش از هفتصد زندانی سیاسی را در برمیگیرد وجود دارد. خواست و مطالبات این زندانیان، و اعتراضات توده ای در کردستان ترکیه و اینکه این اعتصاب و اعترضات توده ای در دل اوضاع سیاسی مشخصی در جریان بوده است را با نسان نودینیان درمیان گذاشته ایم. قبل از اینکه به این سوالها  جواب بدهید برای شنوندگان  موضع کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری در این رابطه را بیان کنید؟

نسان نودینیان: همچنانکه اشاره کردید کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری در ارتباط با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و اعتراضات توده ای در کردستان ترکیه اطلاعیه ای منتشر کرده و از خواست و مطالبات این اعترضات حمایت شده و اعلام کرده ایم که: “کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران از خواست زندانیان سیاسی و مردم کردستان ترکیه مبنی بر استفاده از زبان کردی در نظام آموزشی و دستگاه اداری و ‌قضائی و همچنین آزادی همه زندانیان سیاسی و حقوق شهروندی مساوی برای همه شهروندان حمایت میکند وسیاستهای سرکوبگرانه دولت ترکیه در قبال مردم کردستان و اعمال تبعیض، ستم و نابرابری علیه شهروندان این کشور را محکوم میکنیم”.

ما از این خواستها و آزادی عبدالله اوجلان حمایت میکنیم. هم اکنون اعتصاب غذای بیش از هفتصد زندانی سیاسی در بیش از هشت زندان از زندانهای ترکیه توجه جامعه و میدیا را بخود جلب کرده است. این اعتصاب و اعتراضات توده ای البته ابتدا بساکن نیست. مردم در کردستان ترکیه بارها اعتراضات توده ای را در خیابانها به نمایش گذاشته اند و برای خواستهایشان در شکل توده ای و ده ها هزار نفری به اعتراض و تظاهرات دست زده اند. این اعتصاب و اعتراضات در دل اوضاع سیاسی مشخصی که هم اکنون در بخش های مختلف خاورمیانه به طبع در سوریه، عراق و کل منظقه در جریان است، شکل گرفته است. مساله کرد و خواست و مطالبات شهروندان کرد زبان در ترکیه از پیشینه و سابقه بسیار طولانی برخوردار است.  دولت ترکیه بجای تحقق مطالبات و برسمیت شناختن حقوق شهروندی مساوی برای شهروندان ترکیه هربار از طرق مختلف به سیاست سرکوب متوسل شده و اینبار عملا سیاست سکوت و سرکوب و بی تفاوتی را تحت نام “سیاه نمایی” را اتخاذ کرده است. این اعترضات در دل اوضاع سیاسی معینی شروع شده است. با شروع اعترضات توده ای در سوریه حدود دو سال قبل در مناطق کردستان سوریه هم این اعترضات شروع و اما بعد از مدتی فروکش کرد. و با اوج گیری اعتراضات و تخاصمات نظامی در شهرهای حلب و دمشق دولت بشار اسد عملا بخشهای زیاد و قابل توجهی از ارتش و نظامیان خود را در شهرهای کردنشین سوریه بطرف حلب و دمشق برد و عملا با توافقات پنهانی راه به اصطلاح تصرف و استقرار نیروهای نظامی حزب اتحاد دمکراتیک(پارتییا یکییتا دمکرات) و پ. کاکا فراهم و این نیروها در بخشهای زیاد و شهرهای کردستان ترکیه مستقر شدند. این وضعیت و استقرار این نیروها برای دولت ترکیه ناخوشایند و با عکس العمل شدید وگسیل لشکرهای نظامی ارتش به مرز مشترک ترکیه و سوریه انجامید. دولت ترکیه هم اعلام کرد که نمیتواند حضور نیروهای پ. کاکا در شهرهای کردستان ترکیه را تحمل کند و با تهدیدات نظامی موضع گرفت و از طرف دیگر اوج نارضایتی ها و بغرنج شدن منطقه خاورمیانه خود نیز عاملی است که به شدت و حدت اعترضات در این مناطق منجر شده است، در دل این شرایط است که زندانیان سیاسی در کردستان ترکیه با خواست اینکه از دادگاه های دولت ترکیه میخواهند که بزبان کردی در دادگاه حاضر خواهند شد. این خواست مورد توجه قرار نمیگیرد و با مقاومت زندانیان و وارد شدن آنها به اعتصاب عمومی در بیش از هشت زندان مطالبات آنها و سپس موج نارضایتی های توده ای که در شکل اعتراضات مدنی در شهرهای ترکیه براه افتاد. مطالبات معترضین شکل روشن و شفافی بخود میگیرد که ما در ابتدای این مصاحبه به آن اشاره کردیم.

پیشرو علی پور: اعتراض در زندانها و شهرهای ترکیه وسیع و با پر دامنه بوده است، سوال این است که این اعترضات چه نقشی در قدرتگیری نیروی مردم دارد؟

نسان نودینیان: این هم یک جنبه مهم از ارزیابی و بررسی این اعتراضات است. اولین فاکتور این است که جامعه و شهروندان در مقابل مسائل سیاسی و اعترضات موجود بی تفاوت نیستند. این اعتراضات از زندانهای دولت ترکیه شروع شد، دامنه این اعترضات از زندان به شهرها کشیده شد. و همچنانکه می بینیم در چند روز گذشته در شکل تظاهراتهای وسیع و توده ای در جریان بوده است. یکی از درسهای این اعترضات این است که جامعه مرعوب نمیشود. با سرکوب و تهدید نظامی عقب نمی نشیند. در کردستان ترکیه این اعترضات کشمکش واقعی شهروندان این جامعه با دولت مرکزی است و اینبار نیز با خواست و مطالباتی که سالها تکرار میشود با تظاهراتهای وسیع باردیگر بر خواستهایشان پایفشاری کرده و در این اشکالی که ما می بینیم. این اعترضات باردیگر در عین حال بر لزوم اعتراضات مدنی و شهری که شهروندان وسیع جامعه در آن شرکت دارند و بر مطالبات و خواستهایشان پایمیفشارند بر قدرت و توان آنها میفزاید. و به نظر من جایگاه این اعتراضات را در اینجا باید دید و ارزیابی کرد.

پیشرو علی پور: جایگاه مطالبات مطرح شده و فشار بر دولت ترکیه را چگونه ارزیابی میکیند!. آیا این اعترضات میتواند موجبات عقب نشینی و به بیان دیگر پیشروی شهروندان کرد در کردستان ترکیه را بدنبال داشته باشد؟

نسان نودینیان: ما در چند ماه گذشته دیدیم که در پارلمان ترکیه بحث اینکه زبان کردی در مدارس تدریس بشود و مردم بتوانند اموارت اداری و قضایی خود را به زبان کردی انجام دهند مطرح شد. اما این گفتمان که در پارلمان مطرح شده جنبه عملی پیدا نکرده است. دولت اردوغان مقاومت میکند. خواست استفاده از زبان کرُدی در نظام آموزشی و دستگاه اداری و ‌قضائی و حقوق شهروندی مساوی برای همه شهروندان یک خواست مشروع است و اینها مطالبات و خواستهای بیش از دوازده میلیون از شهروندان کرد در ترکیه است. از زاویه دیگر در صورتیکه دولت ترکیه به این مطالبات و خواستها تن بدهد، به نظر من تخاصم و نفرت قومی که اکنون در جامعه ترکیه تحت نام ترک و کرد در جریان است از بین میرود. و خارج از اینها که از تبعات ستم ملی است، از میدانداری احزاب ناسیونالیستی و قوم پرست و جریانات ارتجاعی میکاهد. همین جا اینرا اضافه کنم که این مطالبات مطالبات برحقی است و مورد حمایت ما است. صحبت کردن بزبان مادری و انجام امورات اداری و قضایی و حقوق شهروندی مساوی برای همه شهروندان جامعه یک خواست مشروع است. ما بارها به مناسبتهای مختلف در دفاع از زندانیان سیاسی وآزادی آنها صحبت کرده و بخشی از مبارزه ما علیه استبداد و نظامهای ارتجاعی است که بزور اسلحه و زندان در مقابل مردم و جامعه می ایستند. خواست آزادی زندانیان سیاسی و از جمله عبدالله اوجلان هم قابل دفاع است. این اعتراضات میتواند در همسرنوشتی طبقه کارگر در سطح سراسری و هم سرنوشتی مردم و شهروندان جامعه ترکیه موثر باشد و طبق اخباری که منتشر میشود، اعتراضات مردم شهرهای کردستان ترکیه هم اکنون از حمایت های شهروندان سایر مناطق کردنشین هم برخوردار شده است. این حمایتها میتوانند در هم سرنوشتی و اعتراض مشترک شهروندان میلیونی جامعه ترکیه موثر واقع شود.

از مردم شهرهای کردستان ایران میخواهم این تجارب را بکار بگیرند. وسعت و دامنه وسیع این اعترضات قابل تاکید است. هم اکنون ما در شهرهای کردستان ایران بیش از صد نفر از زندانی سیاسی را داریم که اعدام آنها توسط جمهوری اسلامی مساله و تهدید جدی است. اعتراضات توده ای برای آزادی زندانیان سیاسی و دفاع از آنها و ممانعت و جلوگیری از اعدام این انسانها به اعترضات توده ای و بهم وصل شده در شهرهای کردستان ایران  بستگی دارد. مردم شهرهای کردستان در این زمینه تجارب مهم و با ارزشی دارند، بارها با تجمعاتشان در مقابل درب زندانها از اعدام زندانی ها جلوگیری کرده اند. برپایی تجمعات توده ای و گسترده با توجه به اوضاع پر التهاب کنونی عملی و قابل اجرا است. فراخوان ما این است که در فکر برپایی این تجمعات باشند. و زندانیان سیاسی و محکوم به اعدام را از زیر تیغ اعدام توسط جمهوری اسلامی نجات دهند.