زمین لرزه در هائیتی بیش از صد هزار قربانی گرفت

امروز باز هم هائیتی بر روی صفحه تلویزیونها نقش بست. هائیتی کشور لعنت شده ای استکه فقیرترین کشور جهان است، ولی این کشور اولین کشوری بوده است که انقلاب ضد برده داری مدرن را به سرانجام رسانده و برده داری را لغو کرد. هائیتتی اما کشور دیکتاتورهای نظامی مورد پشیبانی بزرگترین کشور دموکرات یعنی ایالات نا متحد نه ببخشید ایالات متحده آمریکا نیزبوده است.

این مردم بخت بر گشته این شانس نحس راداشته اند که همواره بعلت نزدیکی به قلدر جهان، از محبت مشت اهنین نظامیان آن طرف اقیانوس چانه اشان خرد شود. آری مثل این است که باید تا زندگی در این کشور ادامه دارد، باید تاوان اولین انقلاب ضد برده داری فرزندان آن نفرین شده ها به جهان متمدن بپردازند. بلی  امروز رهبران  جهان متمدن از باراک اوبامای که اولین سال ریاست خویش را بر کاخ با بیشترین کشته در افغانستان از زمان سرنگونی طالبان پشت سر گذاشت  تا گردون برون که حزب اش در بدترین وضعیت پنجاه ساله اخیر روزگار می گذراند  و بعبارتی دیگرسراربابان جهان  کنونی و جهان قدیم اشک تماس ریختند و دستور کمک به زلزله زدکان هائیتی صادر کردند. امروز یک مسئله دیگر هم روشن شد و ان اینکه این مردم هنوز خودشان را نمی توانند اداره کنند و باید نیروهای نظامی از چهارگوشه جهان سرمایه لطف نموده و خیابانهای پرت او پراینس را قروق کنند و از فریاد شکم های باد کرده از گل رُس جلوگیری نمایند. 

امروز طبیعت هم بر علیه این نفرین شدگان، این مصدومین چکمه های سربازان سرمایه دست به کار شد و بیش از صد هزار انسان را به کام مرگ کشاند و اززندگی لعنتی نجاتشان دادند و زیر دیوارهای گلی ساخته شده در دامن کوه مدفونشان کرد. 

چند سال پیش یعنی زمانی که نظامیان هائیتی بر علیه رئیس جمهوری منتخب این مردم کودتائی را با کمک  و مساعدت آمریکا سازمان دادند. مقاله ای در روزنامه عصرانه سوئد افتون بلادت به چاپ رسیده بود و من آنرا ترجمه نموده و منتشر کردم. فکر کردم که ان نوشته می تواند، کمکی باشد تا تشخیص دهیم که این همه کشته های امروز هائیتی تا چه اندازه تقصیر طبیعت زخم خورده از حرص و آز سرمایه است  و تا چه اندازه خود سیستم سرمایه و سردمدارانش مقصر درجه اولند. کلینک زیر آدرس مقاله است.
 

http://wsu-iran.org/azad/hg_haeeti.htm

هائیتى، آن بهشتِ نفرین شده
(Eduardo Galeano) ادوآردو گالى آنو
برگردان: حمید قربانى