اعتراضات کارگری در سه ماه گذشته سال ٩١

ویژگیها و مطالبات اعتزاضات کارگری در سه ماه گذشته در مراکز کار و تولید.
از مرداد ماه تا آبان ماه بیشتر و اکثریت قریت به اتفاق اعتراضات کارگران در شکل اعتصاب و تعطیلی کار بوده است. نامه و طومار بیست هزار امضا هر چند از اول ماه مه ١٣٩٠ شروع شده بود، اما در مهرماه ١٣٩١ مجددا با بیست هزار امضا و در برگیرنده بیش از هشت مرکز تولیدی در اعتراض به گرانی و برای افزایش دستمزدها در صحنه سیاسی ایران و جنبش کارگری ظاهر شد. این اقدام اعتراضی، مزدوران خانه کارگریها و نمایندگان مجلس را به تکاپو و تحرک کشاند. محجوب از حق تجمع کارگران صحبت کرد. نزدیک به سی سایت و رسانه های داخلی این اقدام کارگران را منعکس کردند. از شاخصهای دیگر اعتراضات سه ماه گذشته، تجمعات بارنشستگان در شهرهای گیلان و اصفهان است. تجمعات صدها کارگر صنایع فلزی را در سه ماه گذشته است که تحربه شد. محوریترین خواستها، عدم پرداخت دستمزدها و اعتراض به بیکارسازیها بوده است. در تعدادی از کارخانه ها و مراکز تولیدی برای تحقق مطالبات از جمله عدم پرداخت دستمزدها، اعتصابات مداوم و پیگیرانه ای انجام شده است. در ادامه به ۴٢ مورد از اعتراصات برجسته نظری می اندازیم:
١ـ اعتصاب١٣٠ نفر از کارگران شرک کیسون در پالایشگاه گاز فاز ١٢ واقع در کنگان در اعتراض به نپرداختن سه ماه حقوقشان. بعد از ظهر روز پنج شنبه ١۶ مرداد ٩١ دست از کار کشیدند. روز جمعه کارگران با وعده کارفرما به سر کارشان رفتند.
٢ـ تجمع کارگران شرکت صنایع تندر در اعتراض به ١٨ ماه حقوق معوقه. (مرداد ماه ١٣٩١)
٣ـ بیش از ششصد کارگر کارخانه های صنایع فلزی شماره ١ و ٢ در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان باند اصلی جاده قدیم کرج به تهران (بزرگراه فتح) را بمدت دو ساعت بستند. (مرداد ماه ١٣٩١)
۴ـ تجمع اعتراضی کارگران صنایع فلزی به وزارت صنایع رسید . پس از تجمع کارگران صنایع فلزی ایران در بزرگراه فتح، سه‌شنبه ١٨مرداد – در اعتراض به عدم دریافت بیش از ٨ ماه حقوق و ١١ ماه بیمه معوقه، در مقابل ساختمان شماره یک وزارت صنایع تجمع کردند.
۵ـ ۵ ماه از حقوق معوقه ٣٠ کارگر شرکت پارکت ساری پرداخت شد.
۶ـ اﻋﺘﺼﺎب ﺻﺪھﺎ ﮐﺎرﮔﺮ ﺑﺎزارﭼﻪ ﭘﺮوﯾﺰﺧﺎن(کرمانشاه) ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻋﺪم ﭘﺮداﺧـﺖ دﺳـﺘـﻤـﺰد روزاﻧـﻪ ﻣـﻌـﻮق ﺧـﻮد. این اعتصاب در شکل ـ دﺳﺖ از ﮐﺎر ﮐﺸﯿﺪن ـ انجام شد.
٧ـ اﻋﺘﺼﺎب ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻓﺮوﺷﮕﺎه زﻧﺪان اوﯾﻦ ﺳﻪ ﺷﻨﺒـﻪ ٣١ ﻣـﺮداد ١٣٩١ در اﻋﺘﺮاض ﺑﻪ ﻋﺪم ﭘﺮداﺧـﺖ ﺣـﻘـﻮق دو ﻣـﺎھـﻪ ﺧـﻮﯾـﺶ ـ دﺳﺖ از ﮐﺎر ﮐﺸﯿﺪﻧﺪ . ـ
٨ـ تجمع اعتراضی کارکنان سازمان محیط زیست. بدلیل عدم پرداخت اضافه کاری و حق ماموریت.
٩ـ ١٢ شهریور ماه ١٣٩١ پس از گذشت ١٨ ماه از شروع مبارزات کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر، روند حذف شرکتهای پیمانکاری در صنایع نفت و پتروشیمی به سرانجام رسید و انعقاد قرارداد مستقیم با هزاران کارگر پیمانکاری در این صنایع به اجرا در آمد.
١٠ـ پنج شنبه ٩ شهریور جمعی از کارگران ساختمانی شهرک ساختمان سازی ( مسکن مهر) این شهرستان به علت پرداخت نشدن حقوق ۴ ماه در مقابل فرمانداری این شهرستان در ساعت ٩صبح وبا لباس و تجهیزات کار دست به تجمع زدند.
١١ـ ساعت ٣٠/۶ بامداد روز ٨/۶/٩١ حدود ٢٠ نفر از کارگران خدمات شهری رشت در مقابل استانداری گیلان واقع در خیابان معلم رشت تجمع کردند. مطالبه تجمع؛ لغو قراردادهای موقت و تبدیل این قراردادها به قراردادهای دائم.
١٢ـ کارگران کارخانه قند اهواز، صبح – ١۴ شهریور ماه – در اعتراض به عدم دریافت ١٨ ماه از حقوق خود، در مقابل اداره صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان واقع در امانیه اهواز تجمع کردند.
١٣ـ چهارشنبه ١۵شهریود تعدادی از بازنشستگان کارخانه کنف‌کار رشت، با تجمع در مقابل استانداری گیلان نسبت به عدم توجه مسئولین به مشکلات معیشتی‌شتان اعتراض کردند.
١۴ـ شهریور ١٣٩١، حدود ١٠٠ نفر از کارکنان مخابرات روستایی استان‌های غربی کشور در اعتراض به عدم داشتن قرارداد و همچنین نداشتن بیمه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.
١۵ـ شهریور ١٣٩١ تجمع گروهی از بازنشستگان در برابر کانون بازنشستگان ذوب آهن، دوباره پرونده مشکلات ٢٣ هزار بازنشسته این صنعت عظیم کشور با بیش از ٣٠ هزار بازنشسته را باز کرد.
١۶ـ شهریور ١٣٩١ رانندگان شرکت واحد کرمانشاه دست به اعتصاب زدند. رانندگان اعتصابی عدم پرداخت یارانه گازوئیل در طی یکسال اخیر و پایین بودن کرایه ها را از علل اصلی اعتصاب خود عنوان کردند.
١٧ـ شهریور ١٣٩١ ١٠٠ تن از این کارگران در مقابل اداره صنعت اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراض به عدم پرداخت ١٨ ماه حقوق . کارگران این کارخانه ١٨ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند .
١٨ـ شهریور ١٣٩١ کارگران یک کارگاه قنادی در سنندج، همراه با خانواده¬ های خود در مقابل این کارگاه دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران به پلمب کارگاه قنادی محل کارشان بود.
١٩ـ اول مهرماه ١٣٩١ فراخوان به طومار اعتراض به حداقل دستمزدها بپیوندیم. ارسال بیست هزار امضا در اعتراض به حداقل دستمزدها و دیگر شرایط کار و زیست کارگران. از واحدهای خدماتی و کارخانه‌هایی همچون آذر مرغ، چینی ارس، پروفیل ساوه، رانندگان شرکت واحد تبریز، بسته بندی ایران، نساجی کردستان، فولاد گزین، معدن کوشک، راه آهن یزد، پرسو، فولاد بهمن.
٢٠ـ تجمع اعتراضی کارگران در گرگان. تعدادی از کارگران یک شرکت تولیدی قطعات صنعتی در گرگان در اعتراض به عدم پرداخت ٨ ماه دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زدند.
٢١ـ جمعی از کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران با امضای نامه‌ای به عدم دریافت بیش از ١٩ ماه حقوق معوق خود اعتراض کردند.
٢٢ـ مهرماه ١٣٩١ ۵٩ تن از رانندگان سازمان اتوبوسرانی شیراز با حضور در مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهر، در اعتراض به آنچه که آن‌ها را عدم تحقق وعده‌های مسئولین می‌خواندند تجمع کردند.
٢٣ـ سه شنبه ١٨ مهر ماه بیش از دویست نفر از کارگران و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اعتراض به عدم توجه شهر داری و مدیریت این شرکت به خواست هایشان در مقابل ساختمان اصلی شهرداری تهران در خیابان بهشت دست به تجمع اعتراضی زده اند.
٢۴ـ مهرماه ١٣٩١ رانندگان کامیون ها سنگین کارخانه سیمان ارومیه در اعتراض به گرانی های اخیر و عدم توانایی های مالی برای خرید لوازم یدکی و کم بودن کرایه حمل اعتصاب نمودند و از بارگیری امتنا کردند.
٢۵ـ مهرماه ١٣٩١ حدود٣٠ نفر از کارگران ریسندگی خاور رشت برای احقاق مطالبات شش ماهه خود طی‌روزهای گذشته مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.
٢۶ـ ١٣مهرپروژه قطار شهری مشهد و اعتراض برخی کارگران به پرداخت نشدن حقوق ٣ ماهه .
٢٧ـ ٢٢مهرماه ١٣٩١ بیش از ۶٠٠ کارگر کارخانه‌های صنایع فلزی یک و دو در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند. بیش از ۶٠٠ کارگر صنایع فلزی ایران در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان دولتی و مدیران کارخانه در خصوص پرداخت مطالبات و معوقات حقوقی‌شان، صبح امروز در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.
٢٨ـ ١٨ مهر ماه حدود ٣٠ نفراز رانندگان سیستم حمل و نقل پتروشیمی بندر امام که کارگران شرکتهای فیرمکو وشاخص را(طبق قراردادهای قبل)به سر کار میرساندند بعلت عدم پرداخت دستمزد وحقوق معوقه دست به اعتصاب زدند و از آوردن و بردن کارگران به محل کارخودداری کردند.
٢٩ـ مهرماه ١٣٩١ اعتصاب کارگران بنیان دیزل تبریز وارد بیستمین روز خود میشود. بیست روز اعتصاب کارگران شرکت بنیان دیزل تبریز دراعتراض به تهدیدات مدیریت و مالک کارخانه به انتقال و اخراج.
٣٠ـ سه شنبه ١٨مهر ماه ١٣٩١ حدود ٢٠٠ راننده شرکت واحد تهران در مقابل ساختمان شورای شهر واقع در خیابان بهشت تجمع کردند. رانندگان شرکت واحد مدعی‌اند در ارائه مزایای شغلی میان پرسنل این مجموعه و رانندگان تبعیض وجود دارد.
٣١ـ ٢٣ مهر ماه ١٣٩١ تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان در مقابل ساختمان امور بازنشستگان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ها.
٣٢ـ مهرماه ١٣٩١ اعتصاب دو روزه کارگران شرکت های “سانا و ارغوان” در اعتراض به دستمزدهای معوقه، پائین بودن دستمزدها، ناامنی محیط کار و همچنین ساعات کار طولانی.
٣٣ـ مهرماه ١٣٩١ اعتصاب ۴٠٠ کارگر کارخانه “بینان دیزل” تبریز که از حدود بیست روز پیش دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند. دلیل این اعتصاب، انتقال اجباری کارگران به کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در سایر شهرهای استان آذربایجان شرقی اعلام شده است.
٣۴ـ چهارشنبه ٣ آبان کارگران مخابرات همدان در اعتراض به تحمیل قرارداد پاره‌وقت و کم شدن حقوق ماهیانه خود برای دومین‌بار در سال جاری اقدام به برپایی یک تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت کردند.
٣۵ـ کارگران یک شرکت پیمانکاری در طبس نیز پس از آن‌که ٣ ماه حقوقشان پرداخت نشد سه‌شنبه ٢ آبان مقابل اداره کار شهرستان طبس تجمع کردند.
٣۶ـ کارگران شرکت جهاد توسعه، پیمانکار سد بنیر در ۵ کیلومتری روستای نگل، از روز ٢٨ مهر ١٣٩١ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های معوقه ی خود دست از کار کشیده اند.
٣٧ـ آبان ماه ١٣٩١ دو هزار کارگر «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، از صبح روز یکشنبه در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. کارگران فصلی که به کار تخصصی بریدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و همچنین افزایش دستمزد ماهانه خود شدند.
٣٨ـ ١٠ آبان ماه کارگران شرکت جهاد توسعه پیمانکار سد بنیر در ۵ کیلومتری روستای نگل از توابع شهرستان مریوان در پی عدم پرداخت حقوق های معوقه مجددا دست به اعتصاب زده اند.
٣٩ـ آغاز موج جدیدی از اعتصاب توسط کارگران شرکتهای مجموعه پتروشیمی بندرامام. این اعتصاب از روز شنبه ششم آبانماه از شرکت کیمیا آغاز شده است و از دیروز سه شنبه کارگران شرکت فراورش و بخشی از کارگران شرکت بسپاران نیز به اعتصاب پیوسته اند.
۴٠ـ چهارشنبه دهم آبان ماه، کارگران شرکت تارا در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ۵ ماه گذشته خود، در روستای باتمان درمقابل درب این شرکت تجمع کردند.
۴١ـ سه شنبه هشتم آبان ماه مجدداً تمام کارگران در بخش های مختلف، نگهبانان و رانندگان ماشین های سنگین و آمبولانس دست از کار کشیده و بر ادامه اعتصاب خود تا دستیابی به مطالباتشان تأکید نمودند. مطالبات کارگران؛ عدم پرداخت حقوق معوقه.
۴٢ـ چهارشنبه ٣ آبان ٩١ بیش از ۵٠ کارگر جوشکاری شرکت کیسون در اعتراض به خوداری شرکت از عقد قرارداد بعد از ٢ ماه و نیم کار، دست به اعتصاب زدند.

١۴ آبانماه ١٣٩١