مرگ های ناشی از کار جرم جنایی کارفرماست!

شرایط سخت و نا امن کار هر روز جان عده ای از کارگران را مورد مخاطره قرار میدهد. هر روز موارد متعددی از آسیب دیدن و یا کشته شدن کارگران بر اثر عدم وجود امکانات ایمنی در گوشه و کنار این جامعه مصیبت زده اتفاق میافتد که تنها تعداد کمی از آنها ثبت و یا منتشر میشود. در استان کردستان، در سه ماه دوم سال قبل(سال ٩٠) در اثر حوادث ناشی از کار ۱۳۱ نفر مصدوم به پزشکی قانونی مراجعه کردند که تابستان امسال این رقم با افزایش ۱۴۷ نفر، ۱۲درصد رشد داشته است. طبق خبری از مدیر کل پزشکی قانونی استان کردستان؛ «در تابستان امسال میزان مرگ‌های ناشی از حوادث کار در استان نسبت به سال قبل با ۱۱۴ درصد افزایش روبرو بوده است». و « در سه ماه دوم سالجاری ۱۵ نفر در استان بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند، افزود: این رقم در مقایسه با سه ماه دوم سال ۹۰ که تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث کار ۷ نفر بود، ۱۱۴ درصد افزایش یافته است». 

از دلائل مهم بروز حوادث ناگوار و بالا بودن میزان مرگ ناشی از کار در سه ماه تا هفت نفر اینها هستند.
۱ـ عدم وجود وسایل ایمنی و حفاظتی اصولی، کافی و مرغوب و در انطباق با آخرین امکانات ایمنی .
۲ـ شدت کار و طولانی بودن ساعات کار یکی دیگر و اصلی ترین عوامل بروز سوانح و مرگ است. اولا کارفرمایان اغلب برای بالا بردن شدت کار و تحت فشار قرار دادن کارگران برای تحرک و کار بیشتر تا آنجا که ممکن است از بکارگیری وسایل ایمنی پرهیز میکنند. زیرا استفاده از وسایل ایمنی در عین حال از تحرک و سرعت کار کارگر میکاهد. تا آتحا که کارگرانی که کار کنتراتی میکنند(در شرکت های راه و ساختمان سازی بیشتر) خود عمدا از این وسیل استفاده نمیکنند تا بتوانند کار را با سرعت بیشتری انحام دهند. ثانیا طبیعی است که خستگی ناشی از طولانی بودن ساعات کار، خود به میزان زیادی درصد بروز حوادث را افزایش میدهد.

شدت کار و خستگی مفرط دو عامل دیگر در بروز حوادث است.

آنچه مسلم است این است که سرمایه داران همچون کالایی بی ارزش به کارگر مینگرند و آنچه که برایشان اهمیت حیاتی دارد کسب سود هر چه بیشتر است. و از آنجا که رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار جز هزینه هاست و از سود آنها میکاهد، بنابراین طبیعی است که سرمایه داران به این مساله توجه چندانی نکنند.

تضمین ایمنى و بهداشت محیط کار و تقلیل مخاطرات کار به حداقل ممکن، بدون هیچ صرفه جویى، با استفاده از پیشرفته ترین تسهیلات و امکانات مورد استفاده در سطح جهان. نظارت و معاینه پزشکى منظم در برابر مخاطرات و بیمارى هاى حرفه اى(که در محیط کار از قبیل بیماری های ریوی، کمر درد و فشار بر روی اعصاب و عضلات و کلیه و چشم وارد میشود) و ناشى از کار، توسط مراجع پزشکى مستقل از کارفرما، به هزینه کارفرمایان و دولت. بیمه کامل کارگران در مقابل صدمات و خسارات ناشى از کار، اعم از اینکه در محیط کار و یا خارج آن رخ دهد و بدون اینکه کارگر نیازى به اثبات قصور کارفرما و یا مدیریت داشته باشد. پرداخت حقوق کامل بازنشستگى به کارگرانى که در نتیجه صدمات ناشى از کار توانایى کار کردن را از دست میدهند. در راس مطالبات و خواستهای فوری و دائمی کارگران باید قرار گیرد.

برای جلوگیری از مرگ و سوانح کار حساس بودن به امکانات محیط کار است. کارگران باید همه جا، دائما نسبت به بی تفاوتی به امر بهداشت و ایمنی محیط کار هشدار بدهند. اولین گام جمع شدن و تشکیل مجمع عمومی است. جمع شدن و به بحث گذاشتن شرایط ایمنی محیط کار و تحت فشار گذاشتن کارفرما و ارگانهای مسئول با قدرت و تصمیم جمعی عملی میشود.