طرح قرون وسطی و بغایت ضد کارگری “استاد- شاگردی” را نباید پذیرفت

طڕح ضد کارگری “استاد-شاگردی”، که در ١۴ ماده و یک تبصره در تاریخ ٢٢/٨/١٣٩٠ به تصویب دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید بود اخیرا در چند استان در حال اجرا کردن آن هستند. جمهوری اسلامی با تصویب و اجرا این طرح ضد کارگری تعرض گسترده و به مراتب ضد انسانی تری را به کل طبقه کارگر شروع کرده است. طرحی که تماما به دوره قرون وسطی و نظام برده داری نزدیکترمیباشد تا به مناسبات حاکم سرمایه داری. نظام سرمایه داری و حکومت اسلامی آن که بر بستر سرکوب و استثمار بی حد ومرز و بیوقفه طبقه کارگر ایران موجودیت ظالمانه خود را حفظ کرده است، در ادامه سیاستها و طرحهای ضد کارگری تا کنونی خود اکنون با طرح “استاد- شاگردی” تعرض افسار گسیخته تری را علیه طبقه ما سازمان داده است. مسئله به همین سادگی است: میلونها کارگر و جوان قربانی سیستم سرمایه داری و حکومت جانی جمهوری اسلامی اکنون بدون دریافت مزد و بدون حمایت قانون ومسئولیت پذیری دولت در موقعیت برده قرار گرفته اند و مجبور به کار مجانی میشوند.

بهره گیری از نیروی کار ارزان و ارتش بیکاران ارگان و زائده نظام سر مایه داری در هر کشوری است. اما این طرح را حتی نمیتوان در این سطح بررسی و تلقی کرد. همانطوریکه خود مسئولین جمهوری اسلامی و” مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی” گفته اند چنین طرحی تنها در جای مانند “افغانستان” به اجرا گذاشته شده است. کار آموزی و” آموزش عملی” در کارگاه و کارخانه و به منظور ایجاد شغل که در جوامع پیشرفته سرمایه داری جاری است به همت مبارزات طبقه کارگر و وجود اتحادیه های نیم بند و قوانینی که به دست آمده دولت و سرمایه داران در شکل بردگی عریان که امروز در ایران جاری شده نمیتوانند رفتار کنند. اولا هیچ کارگری را بدون مزد رسمی در دوره کار آموزی و بدون امنیت جانی و بیمه اجتماعی نمی تواند سر کار بفرستند. دوما هیچ دوره کارموزی که درآن کارفرماحقوق مستقیم پرداخت نمیکند نمیتواند بیش از شش ماه باشد. تازه این امر هم در بیشتر رشته های کاری شمول کارگرانی میشود که دولت و مراکز اداره کار قبلا درکلاسهای چند ماهه یا چند ساله جوانان و جویندگان کار را با هزینه جامعه و از کانال دولت، که در این پروسه نیز حقوق پایه باید پرداخت شود، جویندگان کار را آموزش میدهند. نفس این “کارآموزی” هم، از آنجا که کارفرما سو استفاده زیادی از این نیرو کار ارزان میکنند و اکثرا بعداز پایان قرارداد از استخدام “شاگرد” خودداری میکنند، مورد اعتراض قرار گرفته و تشکلهای کارگری و افکار عمومی خواهان لغو این ۶ ماه کارعملی نیز که کارفرما مستقیما حقوقی پرداخت نمیکند میباشند.

طرح “استاد- شاگردی” جمهوری اسلامی مطلقا در این سطح و چهار جوب نیست. تماما قرون وسطی و به دوره برده داری تعلق دارد. طرحی است مربوط به دوران ماقبل سرمایه داری و اوایل سرمایه داری ایران که قرار است با زنده کردن آن به نیازهای امروز بحران سرمایه داری و به انقیاد کشاندن بیشتر طبقه کارگر ایران خدمت کند. کارگر را بدون هیچ مزدی در اختیار سرمایه داران و کارفرماها قرار میدهند. صدها هزار بیکار و کودک ازسنین ١۵ سالگی را بدون هیچ مزد و بیمه و امنیتی حداقل برای ٣ سال در اختیار کارفرماهای انگل ایران قرار میدهند. این یک فاجعه، یک جنایت عظیم و یک تراژدی آشکاراست.ادعا “… استفاده از ظرفیت های آموزشی محیط کار در بخش غیر دولتی و بکارگیری پتانسیل های این بخش در توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مصوب شده که می تواند منشا اثرات بسیار خوبی در مسیر اشتغال و حرفه آموزی جوانان باشد”، پوچ است. این هذیانگوئی در جهت توجیه این اقدام ضد انسانی و ضد کارگری دولت و دست اندکاران این طرح بیان میشود. طرح “استاد- شاگردی”حربه ای است در جهت تامین طرح های ورشکسته اقتصادی دولت احمدی نژاد به ویژه اینکه در سال ٩٠ ادعا کرده بودند “٢ میلیون و نیم شغل ایجاد میکند”! و البته امروز معنی و مفهوم پوچ این “اشتغال” را صریح اعلام کرده اند که “در نظام استاد و شاگردی، تعیین حداقل دستمزد معنایی ندارد و همه چیز بر مبنای توافق کارگر و کارفرما خواهد بود”. این طرح همچنین با الهام از خزعبلات ” مقام معظم رهبری” که سال جاری را به عنوان “سال جهاد اقتصادی نامگذاری کرده‌اند” نیز هست. تحمیل این سطح گسترده از موقعیت تحقیر آمیز بردگی و صدور نیروی کار رایگان در جهت کمک به سرمایه داران و به منظور پیشگیری نافرجام از ورشکستگی کامل اقتصادی و در یک کلمه قربانی کردن میلیونها کارگر و جوان در ازا منافع بورژوازی و حاکمیت اسلامی در ایران صورت میگیرد. با باز تولید مستقیم نظام بردگی است. راه برای “جهاد اقتصادی” و اقتصاد مقاومتی” خامنه ای باز میکنند. طبقه کارگر را با سرکوب و فقر به مراتب بیشتر روبرو کرده اند و اکنون در این جهت با ترفند “استاد- شاگردی” طبق قانون فرضی “توافق طرفین” میلیونها کارگر را بدون مزد و امنیت تحویل سرمایه داران میدهند .

وظایف که برای “شاگرد” تعرف کرده اند گویای ماهیت ارتجاعی و تحمیل موقعیت بردگی تمام عیار به کارگر را بر ملا میکند:” ماده ٨ـ وظایف شاگرد١ـ شاگرد تا آخر مدت قرارداد آموزشی موظف به اجرای قرارداد طرح خواهد بود.٢ـ شاگرد باید طبق برنامه آموزشی تعیین شده توسط استادکار در محل آموزش حاضر شود.٣ـ شاگرد در صورت غیبت (به علت بیماری و…) موظف است مراتب را در اسرع وقت به همراه اسناد و مدارک مربوطه به استادکار اطلاع دهد.۴ـ شاگرد باید کلیه مقررات انضباطی، ایمنی و آموزشی کارگاه را رعایت کند.۵ـ شاگرد باید در آزمون‌های پایان دوره شرکت کند”. معلوم نیست این مقررات ویژه مراکز نظامی است یا مراکز کار!.”شاگرد” مجبور میشود بدون مزد و بدون هیچ قانون و امنیت و حقوق انسانی تا پایان این دوره تن به زندگی بردگی بدهد. نه دولت و قانونی معنی دارد و نه هیچ نهاد و تشکل کارگری حتی از نوع دولتی و زرد هم امکان کنترل و نظارت و دخالتی بر زندگی بردگی ٣ سال کار کارگر در طرح “استاد-شاگردی” دارد. این همه خفت و زور گوئی و بی حقوقی را باید تحمل کرد که گویا بعداز سالها کار بدون مزد کردن برای مثال از شاگرد خیاطی به “استاد” تبدیل شد!. بعدا دوباره به بازار بیکاران پیوست و از نو با شکم گرسنه و بدون برخواردای از بیمه و تامین اجتماعی ، با این “افتخار” که گویا تکه پاره کاغذ ی را به عنوان مدرک در ازا سالها کار بدون مزد بدست آورده ایم ، در جستجوی کار مجدد در بازار و اقتصاد ورشکسته جمهوری اسلامی شد.
جمهوری اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر در اختیار گذاشتن نیروی کار مجانی میلیونها کارگر به سرمایه داران که، در جهان امروز بورژوازی در هیچ کجا چنین هدیه بزرگ و ملزومات گسترده ای برای کارفرما فراهم نشده است، در صدد حمایت ویژه به کارفرما نیز بر آمده اند:”طرح‌های حمایتی و تشویقی برای کارفرمایان در نظر گرفته می‌شود که بتوان نظام استاد شاگردی را در مراکز تولیدی خدماتی توسعه داد”. آیا جز گستاخی و پستی و گردن گلفتی عریان دولت و بورژواهای ایران علیه طبقه ما نام دیگری میتوان روی آن گذاشت؟ این نظام فاسد و تمام عیار ضد کارگری مدعی است به هدف “اشتغال” جنین طرح ضد کارگری را به میدان آورده است. در نظامی که صحبت از بیش از ٢٠ میلیون بیکار هست، در نظام اقتصادی افسار گسیخه ای که کرور کرور اخراج میکنند و حتی مزد شاغلین کنونی را نیز نمی دهند حال چگونه با این طرح ضد انسانی امکان “اشتغال فراهم میگردد؟ آیا قرار نبود با خارج کردن “کارگاه‌های زیر پنج و ۱۰ کارگر از شمول قانون کار و تلاش برای تغییر قانون کار” به “اشتغال” جویندگان کارمنتهی گردد؟واقعیت این است تمام این ترفندها که در زرورق “اشتغال”، “آموزش”، ” مهارت”،”فناوری” و غیره پیچیده شده است دروغ و کلاهبرداری بیش نیست که نظام سرمایه داری و جمهوری اسلامی به عنوان دولت افسار گسیخته این نظام در پیش گرفته است. اساس هدف به انقیاد کشاندن بیشتر طبقه کارگر، خنثی کردن قدرت طبقاتی و مبارزاتی آن و تبدیل آن به بردگان عریان و گرسنه و فاقد قدرت و تشکل. صدها هزار کارگر گرسنه و جوان و کودک جویا کار و فاقد تشکل و حمایت را بطور منفرد و در بطن یک تناسب قوا به شدت نابرابر چون برده و دست بسته تحویل کارفرماها داده میشوند. افسار اجرا کردن این سیاست ضد انسانی را نیز در اختیار”کمیته ای” مرکب از نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، شورای عالی اصناف، مدیران کل استان و.. گذاشته اند.

در مقابل این طرح بغایت ضد کارگری باید ایستاد. باید مطالبه روشنی را مطڕح و حول آن متحد شد. از جمله اینکه:-“طرح استاد- شاگردی” یک طرح تماما ضد کارگری و قرون وسطی است و نباید آنرا پذیرفت و خواهان لغو فوری آن شد – تحمیل کارحرفه ای برای کودکان و نوجوانان زیر ١۶ سال به هر بهانه ای ضد انسانی و ممنوع است.- تضمین بیمه بیکاری مکفی برای همه افراد آماده به کار بالای ١۶ سال وظیفه فوری دولت است و هیچ فردی نباید از سر فقر تن به کار بردگی و بدون مزد بدهد.- هر نوع طرحی که مستقیما به زندگی و سرنوشت کارگر مربوط باشد بدون تصمیم و دخالت مستقیم نمایندگان منتخب کارگران گرفته شده باشد فاقد ارزش است و نباید اجرا شود. – آموزش جوانان و کارگران جویا کار با تامین حداقل حقوق پایه و با بودجه دولت باید تامین گردد.-هر نوع جدا سازی جنسیتی در محل کار به هر بهانه ای اقدامی ضد کارگری و ضد انسانی است – کار بدون مزد تحقیر آشکار کارگران ، توهین به جامعه و تبدیل آنها به برده گان تمام عیار نظام انگل سرمایه داری است که تحت هیچ شرایطی نباید آنرا پذیرفت و تحمل کرد.
کارگران! این طرح ارتجاعی و ضد کارگری را تحمل نکنید! فعالین، نهادها، تشکلهای کارگری، رهبران و فعالین عملی و سوسیالیست طبقه کارگر! به هر شکلی که مناسب میدانید علیه این طرح قرون وسطی مقابله کنید و اجازه ندهید جمهوری جنایتکار اسلامی و سرمایه داران بیش از این طبقه ما را سرکوب، تحقیر و مورد تعرض قرار دهند!
سلام زیجی
٢٠ مهر ١٣٩١
١١ اکتبر ٢٠١٢
http://www.hekmatist.org/index.php