مسئولیت عبدالله مهتدی در قبال جنگ کومه له و حزب دمکرات کردستان

عبدالله مهتدی بدنبال برگزار کنگره ١۵ حزب دمکرات کردستان ایران پیامی در فیسبوک خود به این حزب فرستاده است. متن پیام ایشان چنین است: “برگزاری موفقیت آمیز کنگره پانزدهم حزب دموکرات کردستان ایران و همچنین انتخاب اعضای کمیته مرکزی جدید و به ویژه انتخاب مجدد آقای مصطفی هجری به پست دبیرکلی این حزب را صمیمانه تبریک میگویم. امیدوارم همکاریهای دوجانبه گسترش هرچه بیشتری پیدا کند.”
همکاری عبدالله مهتدی و حزب دمکرات کردستان ایران هر چه باشد و هر بعد و اهمیتی که به خود بگیرد، نمی تواند و نباید بر این واقعیت سایه بیاندازد که عبدالله مهتدی یکی از کسانی بود که در دوره درگیریهای نظامی بین پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ایران و کومه له، از مخالفین پایان این جنگ بود. او فرصتی را فکر می کرد که پیدا کرده که نیروهای مخالف سیاسی خود را با زور اسلحه قلع و قمع کند! او فکر می کرد که با قلع و قمع پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ایران، خود همه کاره کردستان خواهد شد.
در این درگیریهای نظامی، صدها تن از پیشمرگان دو طرف کشته شدند و صدها تن دیگر بخاطر شرایط به وجود آمده، مبارزه سیاسی مسلحانه را ترک کرده و خود را تحویل نیروهای جمهوری اسلامی دادند. همچنین این جنگ باعث شد که برای یک دوره چندین ساله، جمهوری اسلامی بدون روبرو شدن با نیروهای پیشمرگ دو جریان فوقَ و با خیال راحت، آزادانه در مناطق کردستان پرسه بزند. علیرغم اینکه بخش وسیعی از رهبری و بدنه حزب کمونیست ایران و کومه له خواهان پایان این جنگ بود، عبدالله مهتدی مخالف سرسخت پایان یافتن این درگیری و خونریزیها بود. یک گرایشی در کومه له آن زمان بود که طرفدار “جنگ جنگ تا پیروزی” بود و سردسته این گرایش هم خود شخص شخیص عبدالله مهتدی بود. او هیچ زمانی بخاطر نقشی که در درگیریهای آن دوره داشته مسئولیتی برعهده نگرفته و توضیحی نداده است. و اتفاقا بخاطر بی پرنسیپی و بخاطر اینکه هر آن امکان این هست که اعمال نظیر آن دوره از او سر بزند، مسئولیت جنگ بین حزب دمکرات کردستان ایران و کومه له را بر گردن کسان دیگری می گذارد! حزب دمکرات کردستان ایران به نظر من باید مسئولانه و برای پرهیز از وقایع ناگوار آینده در کردستان و اینکه عبدالله مهتدی ای که هیچگونه مسئولیتی در قبال یکی از مهمترین وقایع تاریخ کردستان ایران، زمانی که او یکی از مهمترین شخصیتهای کومه له بود، قبول نمی کند، همین امروز عبدالله مهتدی را مورد سئوال قرار بدهد که در همکاری ای که او با حزب دمکرات کردستان شروع کرده، چقدر صادقانه پا جلو گذاشته است! حتی اگر رهبری حزب دمکرات کردستان ایران این موضوع را فرعی بداند، به نظر من کادرهای این حزب نباید در قبال خونریزی ای که عبدالله مهتدی بر آن پافشاری می کرد، سرسری بگذرند. یک راه رفته را نباید دو بار رفت.

لینک بحث منصور حکمت درباره موضع عبدالله مهتدی:
http://hekmat.public-archive.net/fa/2790fa.html

١٧ مهر ١٣٩١
rashid.yousefi@yahoo.com
http://rashidxan.wordpress.com/