گزارش نوشتاری و تصویری از یک تظاهرات و اعتراض با شکوه دیگر علیه نژاد پرستی در شهر گوتنبرگ سوئد

« ناسیونالیست دمکرات سوئد» Nationaldemokraterna (ND) نژاد پرستان در محاصره مردم و نیروهای مترفی آنتی راسیسم و عدالتخواه. همانطور که در اطلاعیه قبلی به اطلاع رسانده بودیم قرار بود نازیستها روز شنبه بعدازظهر ۱۵ سپتامبر ساعت ۱۵؛۰۰ سه بعدازظهر در میدان« برنز پارکن» شهر گوتنبرگ ابراز وجود و حضور پیدا کنند. در روز جمعه بعدازظهر ۱۴ سپتامبر پلیس و نژادپرستان از ترس اعتراضات وسیع و گسترده نیروهای مترقی و مردم مکان و زمان حضور نازیستها را تغییر داند و به مکان دیگری از شهر انتقال دادند. 
روز ۱۵ سپتامبر ساعت حوالی ۱۲ ظهر ۶ نفر از نژادپرستان « ناسیونالیست دمکرات» که به قصد تبلیغات و ابراز وجود در گوشه ای از محوطه تاتر بزرگ شهر حضور پیدا کرده بودند. با اعتراض وسیع نیروهای ضد نژادپرست و عدالت خواه روبرو شدند. به فراخوان سازمانهای ضد نژادپرست و معترضین از جمله فعالین شبکه علیه راسیسم در گوتنبرگ حضور نازیستها را در یکی از خیابانهای اصلی شهر مورد اعتراض شدید خود قرار داده و خواهان جمع شدن بساط فاشیستها از خیابان شدند. مردم شعار میدانند که ما اجازه گردهمایی ؛ سخنرانی و حضور در خیابان را به نژادپرستان نمی دهیم. حوالی ظهر با مشاهده جمعیت و شور و شوق آنها واحدهای متعد مجهز پلیس برای فشار بر معترضین و تظاهرات کنندگان به محل اعزام شدند تا شرایط برای سخنرانی نازیستها فراهم گردد. تهدید و زور آزمایی پلیس بجایی نرسید. سرانجام سخنرانی نازیستها جز در گوشه ای دور از محوطه در میان حلقه نیروهای کاملا مجهز پلیس امکان پذیر نبود.
تعداد نژاد پرستانی که جمع شده بودند شش ۶ نفر بودند. در مقابل اعتراض وسیع مردم که بیش از چند صد نفر آنتی راسیسم بود، با حفاظت تعداد زیادی پلیس؛ اسب؛ سگ ماشینهای مخصوص؛ دیالوگ پلیس و چندین دستگاه پاترول پلیس از آنها بشدت تحت فشار و در تگنا قرار گرفته بودند. این اعتراض ۲ دو ساعت ادامه داشت. در نتیجه نژادپرستان مجبور شدند با یک ساعت و نیم حقارت و سرافکندگی و تحت تدابیر امنیتی پلیس و با شعارهای خیابانها و میادین شهر ما جای راسیستها نیست! محل را ترک کنند. شایان ذکر است تا کنون نژادپرستان نتوانسته اند در شهر گوتنبرگ براحتی فعالیت و ابراز وجود کنند و حضور آنها مدام با اعتراض و تظاهرات مردم آزادیخواه روبرو شده است. مردم شهر گوتنبرگ با تظاهرات و اعتراض و شعارهای خود صحنه خفت راسیسم و پلیس تبدیل ساختند. دو ساعت کشمش بین نیروهای مترقی و ضد نژاد پرست یکبار دیگر صحنه پر شوری از آمادگی مردم شهر گوتنبرگ برای مقابله با ابراز وجود راسیستها را جلوی انظار عمومی قرار داد.
جا دارد بخاطر یک روز پرشور و پر ثمر بخاطر همبستگی و هوشیاری و بخاطر حمایت از سازمانها و نهادهای ضد راسیستی به همه مردمی که وقت و مایه گذاشتند دست مریزاد گفت. این اعتراض انعکاس و بازتاب در میدیا و رسانهای بزرگ شهر داشت از جمله روزنامه پر تیراژ یوتبوری پستن. لینک و گزارش تصویری و ویدئویی از تظاهرات روز شنبه ۱۵ سپتامبر علیه حضور نژاد پرستان در شهر گوتنبرگ.
لینک روزنامه یوتبوری پستن
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1066164-stort-padrag-vid-demonstration
لینک ویدیوئی

لینک تصویری آلبوم عکسها
1 (1)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151020258362331&set=a.10151020253947331.414932.636867330&type=1&theater
توفیق محمدی
۱۷ سپتامبر ۲۰۱۲