رفاه بدون سود … گزارش تظاهرات بزرگ امروز این شبکه اجتماعی در سوئد

امروز ۱۷ سپتامبر یکروز قبل از بازگشایی پارلمان سوئد، تظاهرات بزرگی در مرکز شهر استکهلم و در میدان معروف به سرگل توری از جانب این شبکه بزرگ فراخوانده شده بود.
این شبکه حدود یکسال قبل از جانب چند نفر از فعالین منفرد اتحادیه های کارگری و معلمین و همچنین از جانب چند فعال از احزاب مختلف غیر پارلمانی در شهر استکهلم شکل گرفت.
بیش از سه سال است که در سوئد نظیر بعضی کشورهای دیگر روند خصوصی سازی و کاهش امکانات کار وفعالیت های مختلف و نیز سختگیری های بیشتر در محیط های کارگری و کارمندی و رفاهیات نسبتا معمولی که سالیان طولانی در سوئد جز بدیهیات در محیط کار و فعالیت بود، شتاب فراوانی گرفته است. محیط های کاری نظیر مدرسه ها، درمانگها، داروخانه ها، خانه های سالمندان و از همه مهمتر کارخانه ها بیش از پیش هدف این خصوصی سازی ها و استثمار فراوان نیروی کار قرار گرفته است.
تظاهرات امروز به کل این روند و این سیاست که از جانب احزاب موئتلفه بورژوازی پیش میرود صورت گرفت. در این تظاهرات که از ساعت ۵ بعداز ظهر شروع شد حدودا جمعیتی بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر شرکت کردند. سخنرانان مختلفی از جانب بسیج کنندگان و اتحادیه های مختلف حضور بهمرساندند. در این تظاهرات دو گروه موزیک نیز شرکت کردند که یکی از این گروها که شامل ۱۲ نفر بود، با استقبال فراوانی از جانب جمیع شرکت کنندگان مواجه شدند.
تظاهرات بعد از یک ساعت در محل سرگل توری، بطرف پارلمان سوئد راه افتاد که علاوه برمارش جمعیت انبوه، عدم رضایت و مخالفت خود را با اقدامات آنجام شده و نیز سیاستهایی که بیش از پیش در این جهت حرکت میکند نشان دهد.
جمعیت حاضر بعد از طی ۲ کیلومتر در مقابل پارلمان سوئد توقف کرد و در آنجا نیز بعد از انجام دو سخنرانی کوتاه، قطعنامه ای را به تصویب رساند که براساس آن دولت حاضر هیچ گونه اختیاری در قانونگذاری جدید برای خصوصی سازی بیشتر نخواهد داشت و همچنین خواهان تجدید قرارداد با شرکتهایی شدند که امکان کنترول و تصمصم گیری را از کمون ها وشهرداریهای مختلف سلب می کنند. تظاهرات با سردادن شعارهایی مبنی بر برگشت اختیارات به کمونها و برگشت سودهای داده شده به شرکتها به شهروندان و انجمن های مربوطه پایان گرفت.
هوشیار سروش۲۰۱۲۰۹۱۷