علیه تهدیدات جنگى دولت اسرائیل متحدانه بمیدان بیائیم!

تهدیدات جنگى دولت اسرائیل افسار گسیخته اند. نتانیاهو علیرغم اینکه از طرف مردم آزایخواه اسرائیل و حتى سران دولت مرتجع و نژاد پرست حکومت اسرائیل و کاخ سفید در باره عواقب حمله نظامى در اسرائیل و منطقه زیر فشار است٬ با اینحال تهدیدات جنگى راست افراطى در اسرائیل را هر روز به شکل جدیدى در بوق میکند. این تهدیدات جنگى مهم اند٬ باید قاطعانه در مقابل آن ایستاد و آنرا به شکست کشاند. اگر این تهدیدات متوقف نشود بسرعت به واقعیت تبدیل میشود.

کمونیسم کارگرى و حزب ما در اسناد متعدد مخالفت قاطع و روشن خود را راجع به سیاست تحریم اقتصادى٬ تهدیدات جنگى٬ و حمله نظامى اعلام کرده است. ما ماهیت ارتجاعى و اهداف ضد اجتماعى و ضد کارگرى این جدال تروریستى حکومتهاى سرمایه دارى را افشا کرده ایم. در باره عواقب خونین و دهشتبار آن و مشقت و عقبگرد و ویرانى اى که ببار مى آورد صحبت کرده ایم. ما سیاست روشنى براى متوقف کردن این تهدیدات و حمله نظامى٬ و در صورت وقوع جنگ٬ چگونگى مقابله با آن طرح کرده ایم. اصول پایه اى ما اینست که در جدال دو قطب تروریستى٬ براى سرنگونى انقلابى حکومت اسلامى و به شکست کشاندن دورنماى نظم نوینى در خاورمیانه و جهان تلاش میکنیم. مقابله با تهدیدات جنگى گوشه اى از سیاست مخالفت با راه اندازى جنگ در منطقه و مخالفت با اهداف ارتجاعى کل جنگ طلبان و موئتلفین سیاسى شان است.

جنگ٬ صلح٬ کمونیسم

براى یک کمونیست و یک انقلابى که خواهان واژگونى سرمایه دارى و استقرار یک جامعه آزاد و خوشبخت کمونیستى است٬ و در عین حال درگیر جنگ با بورژوازى براى سرنگونى آنست٬ مخالفت اصولى با جنگ نمیتواند معنى داشته باشد. ما با جنگ انقلابى و قیام کارگرى و توده اى براى بزیر کشیدن حکومتهاى ارتجاعى نه تنها مخالف نیستیم بلکه پرچمدار و یک نیروى فعال آن هستیم. ما با جنگ تروریستهاى متفرقه اسلامى و قومى و قدر قدرتى میلیتاریسم ناتو و قدرتهاى منطقه اى مخالف هستیم. ما مخالف جنگ ایم چون جامعه را عقب میبرد٬ معادلات سیاسى را به هم میریزد٬ طبقه کارگر و اردوى آزادیخواهى را در موضع سختى قرار میدهد٬ به نیروهاى ارتجاع سیاسى اعم از اسلامى و قومى و کودتاچى و آدمکشان حرفه اى میدان میدهد٬ مبارزه اجتماعى و طبقاتى را گامها عقب میبرد و یا دستکم موانع جدى سر راه آن قرار میدهد. کمونیسم کارگرى از موضع مسئولیت اجتماعى و دفاع از نفس جامعه مخالف میدندار شدن سناریوهاى تروریستى و جنگى است. کمونیسم کارگرى از موضع منافع امر آزادى جامعه و گسترش مبارزه انقلابى با تهدیدات و سناریوى جنگى قویا مخالف است.

به این اعتبار ما مخالفان سیاست جنگى٬ ما کلیه کسانى که در جدال این دو قطب ارتجاعى تروریستى٬ براى سرنگونى انقلابى حکومت اسلامى و به شکست کشاندن دورنماى نظم نوینى در خاورمیانه و جهان تلاش میکنیم٬ ضرورى است در اردوى قدرتمند و واحدى از موضع آزادیخواهى کارگرى و کمونیستى در منطقه و جهان علیه تهدیدات جنگى بمیدان بیائیم و آنرا عقب برانیم. ما با دو سیاست و افق کلان تر در تقابل هستیم: اول٬ نیروهاى متفرقه چپ و راستى که از موضع ناسیونالیسم ضد امپریالیستى در این جدال به حامى و موئتلف جمهورى اسلامى تبدیل میشود. بخشى از چپ اسلام زده ایران که جوهر این دیدگاه را دارد٬ مانند آخوندها کلمه اسرائیل را معادل “نجاست” و چه بسا نابودى میداند. دوم٬ نیروها و جریانات متفرقه اعم ناسیونالیستها و قوم پرستان و اسلامى ها که رو به قبله  پنتاگون و ناتو نماز دمکراسى میخوانند و مخالفت با جمهورى اسلامى را وسیله توجیه و تلطیف سیاست حمایت از حمله نظامى میکنند. سرنگونى طلبى بخش مهمى از این جماعت جدید است. اینها قبلا زیر علم خاتمى و موسوى و اصلاح طلبى اسلامى مدتها سینه زده اند.

اگرچه دولتها و حکومتها و دستجات جنگ طلب اهداف بزرگتر و استراتژیک ترى در چهارچوب جنگ تروریستها دنبال میکنند٬ اما هدف بلافصل و فورى آن و مشخصا براى دولت اسرائیل و حکومت ایران٬ حاشیه اى کردن معضلات داخلى و سرکوب جنبشهاى توده اى و کارگرى است که با شعارهاى آزادیخواهانه خواهان همزیستى مسالمت آمیز مردم منطقه٬ آزادى و برابرى و رفع تبعیض هستند.

تهاجم نظامى و جنگ یعنى:

وحشت عمومى از مرگ در هر لحظه٬ یعنى فکر نجات جان تا چند صباحى دیگر٬ یعنى ویرانى خانه و بیمارستان و مدرسه و کارخانه٬ یعنى نابودى و تکه پاره شدن فرزند و همسر و پدر و مادر و همسایه٬ یعنى نابودى زیرساختها و امکانات یک جامعه٬ یعنى کشتار کارگر و مردم زحمتکشى که راهى براى فرار از بمب و موشک ندارند٬ یعنى فرار و آوارگى و بیمارى و استیصال٬ یعنى کوبیدن جنبش کارگرى و هر جلوه اى از آزادیخواهى و عدالت طلبى٬ یعنى میداندار شدن نیروهاى سیاه و ضد جامعه٬ یعنى تحمیل یک عقبگرد اجتماعى و سیاسى و فرهنگى٬ یعنى تاوان پس دادن نسلها از پیامدهاى جنگ و تلفات دراز مدت آن. اکثریت عظیمى از مردم در ایران و اسرائیل و کشورهاى منطقه و جهان این توحش و بربریت را نمیخواهند. به همین اعتبار باید علیه این سیاستها بپاخیزیم!

رئوس یک سیاست آزادیخواهانه و کمونیستى کارگرى!

 

١- ما در این جدال خود را کنار نمیکشیم بلکه از موضع منافع طبقه کارگر و اهداف آزادیخواهانه کمونیستى قاطعانه شرکت میکنیم. ماهیت ارتجاعى و ضد جامعه و ضد کارگرى این جنگ و ماهیت و اهداف ارتجاعى دو طرف آن و متحدین شان براى ما روشن است. هدف بشریت کارگر و صف میلیونها مردم آزادیخواه به شکست کشاندن این اهداف و سیاستها و طرح سیاستى آلترناتیو است.

٢- ما طبقه کارگر و مردم شریف در ایران و اسرائیل هیچ منفعتى در جنگ و نابودى جامعه٬ کشتارها و قتل عامهاى خونین٬ و میداندارى نیروهاى ارتجاعى آدمکش نداریم. ما علیه حکومتهاى سرمایه دارى و مذهبى و ارتجاعى و سرکوبگر موجود و در کنار طبقه کارگر و جنبشهاى آزادیخواه براى بزیر کشیدن حکومتهاى ارتجاعى و تغییر رادیکال این جوامع هستیم.

٣- ما میگوئیم مردم در اسرائیل و فلسطین و ایران و منطقه هیچ خصومتى با هم ندارند. این دولتهاى ارتجاعى و جنبشهاى ارتجاعى هستند که به نام “ملت” و “امت” و هویتهاى کاذب ملى و مذهبى این جوامع را گروگان گرفته اند و میخواهند دور دیگرى بخون بکشند. ما میگوئیم دولتها و حکومتهاى مرتجع و جنگ طلب را باید بزیر کشد و سرنگون کرد.

۴- دولت و حکومتهاى اسرائیل و ایران حق ندارند امنیت و جان و زندگى شهروندان کشورهاى اسرائیل و ایران را تهدید کنند. این تهدیدات از هر سو باید فورا متوقف شود. این تهدیدات جنگى تنها زمینه ساز جنایت هستند. باید جنایتکاران را افسار زد. این تنها راه نجات مردم و جوامع ایران و اسرائیل است.

۵- سیاست آلترناتیو سازى یک رکن سیاست جنگى است و بدون آن معنى ندارد. ما نیروهاى اپوزیسیون موئتلف سیاست جنگى را شریک جنایتکاران میدانیم. آنها با این سیاستها نه فقط به جنایت جنگى و نابودى جامعه مهر تائید گذاشته اند بلکه خود به خدمت آن در آمده اند. این نیروها هیچ مشروعیتى ندارند و دشمنان آگاه و وقیح کارگران و مردم بیدفاع در اسرائیل و ایران اند.

۵- یک صلح واقعى در منطقه تنها میتواند صلحى پایدار باشد. براى رسیدن به یک صلح پایدار باید نیروهاى افراطى و دست راستى در منطقه ایزوله و حاشیه اى شوند٬ باید سوالاتى مانند مسئله فلسطین پاسخ روشن بگیرد٬ باید جمهورى اسلامى و نتانیاهوها سرنگون شوند. باید کمونیستها٬ سکولارها٬ آزادیخواهان و برابرى طلبان بتوانند دست بالا را بگیرند. باید ابتکار عمل سیاسى را از چنگ تروریستها درآورد. باید صلح و آزادى و برابرى را در اسرائیل و ایران و هر گوشه جهان مستقر کرد. این امر جنبش کمونیستى طبقه کارگر و انقلاب کارگرى براى رهائى از مشقات سرمایه دارى و نظامى است که بدون جنگ و کشتار و نابودى نمیتواند سرپا بماند. گام فورى امروز بمیدان آمدن این اردوى سوم براى متوقف کردن تهدیدات جنگى است. جنایتکاران حرفه اى را باید سرجایشان بنشانیم!

۵ سپتامبر ٢٠١٢