درود بر قهرمانان سیرجان

روز سه شنبه ٢٢ دسامبر قرار بود که دو نفر به اسامی اسماعیل فتحی و محمد اسفندیار را به اتهام دزدی از بانک در ملا عام در شهر کوچک سیرجان اعدام کنند.اما در لحظاتی که اعدامیها  حلق اویز شده و نفسهای  آخر زندگی خود را میکشیدند واقعه ای مهم رخ میدهد. مردمی که در محل جمع شده بودند با پرتاب سنگ و چوب بطرف مامورین جوخه اعدام  حمله میکنند. مامورین پا به فرار میگذارند .

مردم موفق میشوند که طناب اعدام را درلحظات آخر با چاقو ببرند و اعدامیها را از مرگ نجات دهند. سپس جوانان و مردم خشمگین ماشین ماموران و سکوی اعدام  را به آتش میکشند و اعدامیها را به محل امنی منتقل میکنند. نیروهای سیاه و تشنه بخون رژیم محل را کشف میکنند و اسماعیل و محمد را دوباره دستگیر میکنند و میخواهند بعداز ظهر همان روز اعدام کنند . اما هزاران نفر ازمردم قهرمان سیرجان تجمع میکنند و مانع اعدام میشوند . رژیم پنهان از انظار مردم این دو نفر را به کرمان منتقل میکند و شبانه در زندان کرمان بقتل میرساند.
حمله مردم به  ماشین حامل ماموران  جوخه اعدام و فراری دادن انها و به آتش کشیدن سکوی اعدام
اشک شوق در چشم بسیاری از کسانی که خبر را شنیدند و یا فیلم این حرکت انسانی و درخشان را دیدند جاری کرد . حرکت مردم در سیرجان و ابراز خشم و نفرت نسبت به ماموران رژیم ، انعکاسی از خواست و آرزوی واقعی میلیونها نفر در ایران و سراسر جهان را نشان میداد. حرکت قهرمانان سیرجان در نجات دادن دو نفر در اخرین لحظات ، امید و شور و شوق به زندگی را چندین برابر کرد و در عین حال ثابت کرد که مردم لبریز از حس انسان دوستی هستند و تنها با تعرض، بعقب راندن مامورین سرکوب و شکنجه و با به آتش کشیدن الات و ابزار شکنجه و اعدام میتوان عمق انسان دوستی را نشان داد و  پیام رهائی را به اقصی نقاط جهان رسانید. چنین وقایعی در تاریخ بی نظیر است و در موارد نادری اتفاق افتاده است. در تاریخ ١۴ ژوئن ١٧٨٩ زندان مخوف باستیل در دوران لوئی شانزدهم از طرف مردم خشمگین پاریس به اتش کشیده شد. حمله و به آتش کشیدن این زندان بعنوان جرقه انقلاب فرانسه قید شده است.
مورد دیگر قیام پاریس و برپائی حکومت کموناردها درپاریس در سال ١٨٧٢ است .کموناردها چند هفته بعد از بدست گرفتن قدرت طی مراسمی کلیه وسائل شکنجه در زندانها را در یکی از میدان اصلی پاریس در میان رقص و پایکوبی مردم سرشار از شور و زندگی به آتش کشیدند.
بی شک  نام سیرجان با واقعه شورانگیزی که مردم خشمگین بر علیه اعدام  آفریدند عجین خواهد شد. مردم و جوانانی که مستقیم در این واقعه شرکت داشتند  بحق شایستگی لقب قهرمان را دارند .
همچنین جا دارد دست همه فعالین   و مدافعین لغو اعدام و از جمله فعالین کمیته بین المللی بر علیه اعدام  و مینا احدی مسئول خستگی ناپذیر این کمیته را بگرمی فشرد
دورد بی کران به قهرمانان سیرجان
زنده باد انسانیت
٣٠ دسامبر ٢٠٠٩


حمله مردم پاریس به زندان باستیل و آتش زدن آن