افغانستان؛ تاریخ خونین دستکاری شده

کتب درسی تاریخ مدارس افغانستان هفته گذشته با هزینه وزارت به اصطلاح دفاع آمریکا چاپ و به دانش آموزان عرضه شد. از این کتب، تاریخ ۴٠ سال مربوط به کودتاهای دهه ٧٠ و ٨٠ میلادی، قشون کشی شوروی و موش دوانی آمریکا و عربستان و پاکستان در مسلح کردن مجاهدین و طالبان، جز یک و نیم صفحه ناقابل، کلا قلم گرفته شده است. وزیر آموزش و پرورش افغانستان که فرد مسئول چاپ این کتب و جوابگوی انتقادات است، گفته است که می خواهد با حذف این تاریخ خونبار، صلح را به کلاسها و از آنجا به خانه ها و نهایتا به کل افغانستان بازگرداند. تعدادی از منتقدین می گویند که چرا تاریخ خونبار کودتاها و قشون کشی خونبارتر شوروی حذف شده است. اینها به این مسئله اعتراض دارند که این بخش نه تنها نمی بایست حذف می شد، بلکه باید بطور برجسته ای عمده هم می شد. منتها این را ظاهرا نمی توانند بفهمند که در ادامه آن باید توضیح هم داده می شد که مجاهدین و طالبان چگونه علم شده، توسط چه کسانی مسلح می شدند و بن لادن حاصل چه پروسه ای است. این را همان کودکانی که ظاهرا از ترس آنها کل تاریخ ۴٠ سال گذشته افغانستان، پر تنش ترین تاریخ این کشور، قلم زده شده را از تاریخ نویسان قلابی قبول نمی کردند.
با این نکته چه می توانند بکنند که وزارت جنگ آمریکا چه نفعی در حمایت و پرداخت هنگفت هزینه چاپ کتاب برای یک جامعه ٣٠ میلیونی دارد؟ لابد می خواهد بخش مهمی از آن تاریخ را از یادها پاک کند.
این اما حکایت تاریخنویسی فاتحینی است که زندگی را بر بشریت زمانه تلخ کرده اند. دنیا را به میل خود تاریخنگاری می کنند و با مضحکترین شیوه، مهندسی افکار می کنند.

رجوع به این ٢ لینک خالی از لطف نیست:

http://www.cbc.ca/q/blog/2012/08/31/what-are-afghanistans-new-history-textbooks-leaving-out/

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-17407581

١١ شهریور ١٣٩١
rashid.yousefi@yahoo.com
http://rashidxan.wordpress.com/