دفاع از ایران تریبونال پشتیبانی‌ از سیاستهای امپریالیسم علیه خلقها . پیرامون اطلاعیه “حزب کمونیست ایران م ل م”

در مقاله‌ای که چند ماه گذشته در افشای ایران تریبونال درج کردم ، بدون داشتن اسناد و مدارک مشخص از درون و گردانندگان این دادگاه نمایشی ، با تحلیل عمومی از شرایط موجود و دلایل برپایی چنین دادگاهی از سو‌ی سازمانهای “حقوق بشری ” و خواستهای امپریالیستها سعی‌ در افشای خواستهای ارتجاعی و ضدّ مردمی این ارگان نمودم .

در آن روزها اگر فرد یا نیرویی به عنوان پشتیبانی‌ از افشای جنایات رژیم جمهوری اسلامی در شکنجه و کشتار انقلابیون در سالهای شصت به دفاع از این تریبونال میپرداخت ، میتوانستیم آنرا بپای ناآگاهی و اشتباه آن شخص و گروه گذارده و امید داشته باشیم با گذشت زمان و بدست آمدن اسناد و مدارک معتبر و روشن شدن ماهیت این دادگاه و گردانندگان اصلی‌ آن ، از این اشتباه بیرون آمده و به مواضع صحیح و انقلابی در رابطه با این نهاد دست پرورده امپریالیسم و صهیونیسم آگاهی‌ یابند .

حال در شرایطی که ده‌ها نوشته مستند و افشاگرانه از جریانات پشت پرده و ماهیت تشکیل دهندگان این دادگاه همچون پیمان اخوان دادستان و ایرج مصداقی و لیلا قلعه بانی‌ از فعالین پشت پرده مجاهدین خلق و شورای مقاومت بعنوان سخگویان اصلی‌ این ارگان منتشر شده است ، جریان “حزب کمونیست ایران م ل م” با دفاع از ایران تریبونال که میگوید “حزب ما کارزار ایران تریبونال را نه پروژه ی امپریالیستی می داند و نه تغذیه شده توسط ارگان ها و نهادهای امپریالیستی. این اتهامات پایه و اساس ندارد و هیچ سند و مدرکی دال بر آن را ندیده ایم و به طور جدی از کسانی که چنین مواضعی را می گیرند می خواهیم به جای این اتهام های فرسایشیِ بیهوده، درگیرِ مسائلِ سیاسی مربوط به کارزار شوند. ” دیگر از روی اشتباه و ناآگاهی نبوده بلکه افتادن در منجلاب ارتجاع و ضدّ انقلاب و مواضع روزیونیستی و ترتسکیستی می‌باشد .

امروز با آنکه اسناد و مدارک همکاری گردانندگان ایران تریبونال و بطور مشخص پیمان اخوان با ارگانها و سازمانهای امپریالیستی و صهیونیستی و همچنین نفوذ کامل مجاهدین رجوی در این ارگان از طریق سخنرانان اصلی‌ آن ایرج مصداقی و لیلا قلعه بانی‌ ، بر روی اینترنت در مقابل دید همگان قرار دارد و با یک کلیک ساده می‌توان به تمام آنها دسترسی‌ پیدا کرد ، سخن از “تلاش و مبارزه این کارزار ” سعی‌ در به انحراف کشیدن توده‌‌های زحمتکش و ایجاد شرایط برای نفوذ ارتجاع و ضدّ انقلاب در مبارزه انقلابی آنها علیه جمهوری اسلامی ، امپریالیسم و صهیونیسم می‌باشد .

نکتهِ بسیار جالب و قابل تامل ، رابطه جناب برهان عظیمی‌ با “حزب کمونیست ایران م ل م ” و مواضع ایندو پیرامون ایران تریبونال است.

در مصاحبه‌ای که تلویزیون چشم انداز در تاریخ اول جولای با نمایندگان سازمانهای شرکت کننده در نشست کلن انجام داد ، جناب عظیمی‌ خود را بعنوان یکی‌ از نمایندگان “حزب کمونیست ایران م ل م ” در این نشست معرفی‌ میکنند . ایشان بعنوان یکی‌ از کادرهای فعال رهبری این حزب در مقاله‌ای طولانی‌ که در چهارده آگوست پیرامون “ایران تریبونال ،گذشته ،حال و آینده ” منتشر می‌کند ، در حالیکه خود را مدافع این نهاد می‌خواند به مسائل درونی و پشت پرده این دادگاه نمایشی مبادرت مینماید . او در این مقاله با برخوردی انتقادی و در عین حال دو گانه و سازشکارنه به عملکرد این ارگان بعد از برقراری مرحله اول این دادگاه میپردازد .

جناب عظیمی‌ با مطرح کردن نقش مجاهدین در حرکت این نهاد از طریق عوامل خود ایرج مصداقی و لیلا قلعه بانی‌ سخنگویان اصلی‌ این کارزار ، نفوذ امپریالیستها و صهیونیستها را بخوبی به نمایش میگذارد . اما بخاطر عدم شهامت در انتقاد از خود در دفاع از این نهاد تحت نفوذ و هدایت امپریالیستها ، آپورتونیست وار همچنان میگوید “در شرایط کنونی هنوز مشخص نیست. کارزار می تواند کاملا به سمت راست با سیاست ناصحیح کنونی هدایت شود که در این صورت فقط از هم پاشیدگی آن قابل تصور است و به فراموشی سپرده خواهد شد، و یا این احتمال وجود دارد که به سمت صحیح با سیاست صحیح منحرف خواهد شد، که در این صورت یک دستاورد و پیروزی مقطعی اما مهم برای کل جنبش انقلابی چپ رادیکال برای سازماندهی توده ای سرنگونی قهرآمیز نظام جمهوری اسلامی و کسب قدرت سیاسی خارج از آلترناتیو سازی های امپریالیسم جهانی خواهد بود.”

برهان عظیمی‌ با آوردن نقل قولهایی از وحید صمدی و وزیر فتحی ، بر عدم شرکت آگاهانه آنها در این دادگاه نمایشی و اعتقاد‌شان به نزدیکیهای آشکار و نهان این نهاد با ارگانهای امپریالیستی و صهیونیستی مهر تایید میگذارد .

ایشان در این مقاله طولانی و نسبتا مبهم خود با آنکه سعی‌ کرده بطور واضح و علنی به افشای این تریبونال دست نزند ، اما ناخواسته با توضیح رابطه مستقیم و همه جانبه مجاهدین در پیشبرد حرکت این دادگاه و همچنین با اذعان به کشاندن ایران تریبونال به سمت منافع امپریالیسم جهانی‌ توسط عده‌ای از افراد بلند پایه آن (که نخواسته نام آنها را افشا کند ) ، و مطرح کردن آنکه حقوقدانان این تریبونال عمدتاً و تاریخا خود را در خدمت پیشبرد و دفاع از سیستم سرمایه داری امپریالیستی قرار داده اند ، به افشای ماهیت و گردانندگان این نهاد پرداخته است . او دادگاه لاهه را که پیمان اخوان عضو فعال و دادستان آن می‌باشد ، ارگانی‌ امپریالیستی ارزیابی مینماید .

نکته اساسی‌ و قابل توجه آنستکه “حزب کمونیست ایران م ل م ” در زمانیکه نماینده آن در نشست کلن جناب برهان عظیمی‌ مسائل درونی تریبونال و افراد گرداننده آنرا افشا کرده و روابط آنها را بر ملا می‌کند ، میگوید “حزب ما کارزار ایران تریبونال را نه پروژه ی امپریالیستی می داند و نه تغذیه شده توسط ارگان ها و نهادهای امپریالیستی. این اتهامات پایه و اساس ندارد و هیچ سند و مدرکی دال بر آن را ندیده ایم و به طور جدی از کسانی که چنین مواضعی را می گیرند می خواهیم به جای این اتهام های فرسایشیِ بیهوده، درگیرِ مسائلِ سیاسی مربوط به کارزار شوند. ”

شواهد بالا آنچنان بهم ریختگی فکری و آنارشی تشکیلاتی این گروه را به نمایش میگذارد ، که وقتی از آقای عظیمی‌ سؤال میشود ، نظرت پیرامون اطلاعیه حزب چیست ، او بعلت در سفر بودن اظهار عدم اطلاع از محتوای آن مینماید .

آنگونه که از موضعگیری و نظرات “حزب کمونیست ایران م ل م ” مشخص است ، این حزب هر چه سریعتر و چهار نعل بطرف روزیونیسم ، ترتسکیسم و ضدّ انقلاب در حرکت است . باید دید که در آینده نزدیک توده‌‌ها و هواداران آن چه تصمیمی خواهند گرفت . صد در صد هستند افرادی که با اینگونه مواضع ضدّ انقلابی در تضاد میباشند و می‌باید هر چه زودتر صفوف خود را از آن متمایز نمایند .

در انتها همانگونه که بارها گفته شده است ، در شرایط حساس و سرنوشت سازی بسر می‌بریم . زمانیکه هر فرد و گروهی می‌باید مواضع و نظرات خود را بطور واضح و علنی بیان نماید . دیگر نمی‌توان با لفاظی و فرصت طلبی از بیان روشن نظرات خود دوری جست . امروز یا با ضدّ انقلابیون وابسته به امپریالیسم و صهیونیسم در سوریه ، لیبی‌ ، عراق ، افغانستان ، ایران و … علیه توده‌‌های خلق و بنفع امپریالیسم متحد شوی و یا در دفاع از آرمانهای استقلال طلبانه و آزادیخواها‌نه همراه توده‌‌های انقلابی و جنبش کارگری علیه امپریالیسم و صهیونیسم و برای سرنگونی رژیم سرکوبگر و ضدّ زحمتکشان حاکم و در جهت انقلاب حرکت نمایی .راه سومی‌ موجود نیست .

فرهاد – م

۸ شهریور ۱۳۹۱

۲۹ اوگست ۲۰۱۲