جولیان اوسانژ، سرکش دیگری که به مرگ تهدید شده است

جولیان اوسانژ اولین سرکشی نیست که به مرگ تهدید شده تا دیگران درس عبرت بگیرند. اگر فردا او را بگیرند و در برابر چشمان حیرت زده همه ما اعدامش هم بکنند، متعجب نخواهم شد. دنیا فعلا بر وفق مراد اینها می چرخد. اینها چه گوارا را کشتند. در روز روشن ۶ هزار سرباز را با حمایت صدها هواپیمای جنگی به گرنادا فرستادند و دولت مشروع و محبوب آن را ساقط و رهبران آن را سلاخی کردند. حکومت مشروع شیلی را که با سبک خود اینها و از طریق دمکراسی و انتخابات و آراء مردم بر سر کار آمده بود را در روز روشن با کودتا ساقط کردند و رهبرانش را سلاخی کردند. برای اینها خون جولیان اوسانژ رنگین تر از هیچکدام از این اعدام شده ها نیست.
دنیایی که بر وفق مراد اینها و با حکم و اراده و قوانین اینها اداره می شود، دنیایی است که تجربه هیروشیما و ناکازاکی، دو شهر بزرگ ژاپن که در آتش بمبهای هسته ای اینها با خاک یکسان شد را دارد. دنیایی است که تجربه سوخته شدن بخش عظیمی از ویتنام در بمبهای خوشه ای اینها را حمل می کند. گفته اند و رسما از زبان دیپلماتهای کشورهای دیگر، و نه ایالات متحده آمریکا، که نمی گذارند جولیان اوسانژ روز خوش دیگری تجربه کند. دیپلماتی که در دهها دیپلماسی مهم درگیر بوده، زبان دیپلماسی را کنار گذاشته و رسما و علنا می گوید: “رئیس جمهور اکوادور احمق است.” می گوید: “جولیان اوسانژ در سفارت اکوادور در لندن، پوسیده خواهد شد.” (حتما به این لینک مصاحبه با دیپلماتهایی از کانادا و انگلیس گوش گوش کنید! Julian Assange & Diplomatic Immunity)
در یادداشت دیگری گفتم که کسی دیگر باور نمی کند که اینها جولیان اوسانژ را بخاطر پرونده ظاهری ای که برای او ترتیب داده اند، مورد بازخواست قرار داده اند. حتی دسته هلهله کشان سیاستهای آدم کش آمریکا هم نمی توانند از قلدری اینها، با زبان دیپلماسی دفاع کنند. دروغهایشان بیش از حد زمخت و باورنکردنی شده اند.
اما دنیا دیگر راه حلهای زیادی پیش رو ندارد. یا تحمل باز هم بیشتر تحقیر و قلدری و یا اعتراض و در هم شکستن ارعاب و تحقیر. این زندگی شایسته انسان نیست. سرنوشت محتوم انسان هم نیست.

٢ شهریور ١٣٩١
rashid.yousefi@yahoo.com
http://rashidxan.wordpress.com/