بازخوانی اعلام موجودیت “انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان”

اصفهان یکی از قطب های مهم صنعتی و کارگری! ترس از گسترش اعتصابات در اصفهان و مقابله با آن!

در ادبیات کارگری میگوییم؛ هر خشت روی خشت گذاشتن کارگران برای اتحاد و همبستگی، قابل دفاع و پشتیبانی است. با اعلامیه “انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان” کارگران برق و ساختمان اصفهان یک گام جدی برای اتحاد کارگران این بخش از صنایع برداشته اند. این حرکت و اعلام موجودیت انجمن کارگران قابل حمایت است.
اما، در متن اطلاعیه اعلام موجودیت “انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان” نکات مهم و قابل تاکید و بازخوانی وجود دارد که باید به آن پرداخت. این بازخوانی کوتاه در چارچوب این اطلاعیه میتواند درسهای قابل اتکایی داشته باشد که منجر به پیشروی بخش های دیگر جنبش کارگری شود.
اطلاعیه با این جملات شروع میشود؛ « در زمانی به سر می بریم که فشارهای اجتماعی و اقتصادی هر روزه بیش از پیش به طبقه کارگر وارد میشود . سرمایه داری شیوه برده داری خود را هر لحظه بیشتر به کارگران تحمیل می کند در این میان برای رهایی کارگران و زحمتکشان راهی جز اتحاد و همبستگی برای خلاصی از این وضعیت اسفناک وجود ندارد. با هر تعداد در هر زمان و مکان کارگران باید متحد شوند ، آگاهی طبقاتی خود را بالا برده و به تقابل رو در رو با سرمایه داری بپردازد» پافشاری بر اتحاد کارگران و اعلام اینکه تنها راه رهایی کارگران و زحمتکشان متحد شدن است، امری است که روزمره در میان محافل کارگری و خانواده های کارگران و بویژه با شروع هر اعتصاب و مبارزه ای، تکرار میشود. اتحاد و همبستگی کارگران برای مقابله با فشارهای اجتماعی و اقتصادی که هر روزه بیش از بیش به طبقه کارگر وارد میشود به میزان اتحاد و همبستگی، تشکل و اعلام موجودیت تشکلات کارگری در صنایع مختلف و مراکز کار، ربط مستقیم و فوری دارد. بورژوازی و دولت با اتحاد و همبستگی تمام از بانک جهانی تا بانک مرکزی در ایران، از سازمان های ضد کارگری اداره کار تا مصوبات ضد کارگری دولت، از خامنه ای و اهل بیت تا سازمانهای سرکوبگر اداره اطلاعات و سپاه همگی در یک اتحاد و همبستگی طبقاتی با اتکا به دولت و ماشین سرکوب و با اتکا به غارت زندگی کارگران و زحمتکشان، متحدند و میتوانند با تکیه بر وضعیت کنونی، اعمال ضد انقلابی خود را پیش ببرند و به حاکمیت ننگین خود ادامه دهند. دستگاه سرکوب را راه بیندازند، به انواع و اقسام حیله متوسل شوند و با ارائه ارقام قلابی، تلاش کنند تا جنبش کارگری و اعتصابات و مبارزات کارگری را خفه کنند. در مقابل چنین وضعیتی طبقه کارگر به ابزار اتحاد در تقابل با اتحاد نامیمون خامنه ای ـ دولت و بورژواها، نیاز مبرم و فوری دارد. اتحاد طبقاتی به منظور ایجاد صفی طبقاتی از کارگران و خانواده هایشان. این اطلاعیه بدرست و در شرایط زمانی معینی بر این مهم ـ اتحاد و همبستگی ـ تاکید میگذارد.
نکته دوم در همین رابطه ـ آگاهی طبقاتی برای تقابل و رو در روئی با سرمایه داری ـ است. رمز پیشروی در اتحاد و همبستگی، آگاهی طبقاتی و اتکا به منافع طبقاتی کارگران است. تقابل این دو اردوگاه در پایه ای ترین سطح سرمنشاء و مبنای کلیه کشمکش های اقتصادی، سیاسی و حقوقی و فکری و فرهنگی متنوعی است که در جامعه معاصر در جریان است. نه فقط حیات سیاسی و اقتصادی جامعه، بلکه حتی زندگی فرهنگی و فکری و علمی انسان امروز که بظاهر قلمروهایی مستقل و ماوراء طبقاتی بنظر میرسند، مهر این صفبندی محوری در جامعه مدرن سرمایه داری را بر خود دارند. اردوی پرولتاریا، اردوی کارگران، با همه تنوع افکار و ایده آلها و گرایشات و احزابی که در آن وجود دارد، نماینده تغییر و یا تعدیل نظام موجود به نفع توده محروم و تحت ستم در جامعه است. اردوی بورژوازی، باز با کلیه مکاتب و احزاب سیاسی و متفکرین و شخصیت های رنگارنگش، خواهان حفظ ارکان وضع موجود است و در مقابل فشار آزادیخواهی و مساوات طلبی کارگری از نظام سرمایه داری و قدرت و امتیازات اقتصادی و سیاسی بورژوازی دفاع میکند. اطلاعیه بدرست بر این امر مهم و پایه ای در مبارزه طبقاتی تاکید میگذارد. و راه نسبتا دشوار ـ آگاهی طبقاتی ـ را بعنوان محورهای اصلی تخاصمات طبقاتی در مقابله با اردوی بورژوازی و دولت و نظام حاکم را اعلام میکند.
فراخوان این اطلاعیه جایگاه ویژه تری به موقعیت عنصر آگاهی و ارداه و اعمال قدرت طبقه کارگر میدهد. “انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان” کارگران را فرامیخوانند؛ “از همه کارگران می خواهیم که متحد شده و جمع های کارگری خود را سازماندهی کنند تا همه با هم از دست رنجمان دفاع کرده و در نگاهی وسیع تر کل جامعه را از استثمار طبقاتی که بر آنان اعمال می شود نجات دهیم . قبل از اینکه تاریخ مصرفمان برای سرمایه داری تمام شود و به ته مانده های نیروی کارشان تبدیل شویم باید خود را از کالا بودن نجات داد ، و هویت انسانی مان را که ته نشین در لایه های پلید این سیستم شده بیرون بکشیم”. این انجمن نگاه وسیع و همه جانبه تری به مسئله اعمال اراده و تاثیر گذاری موثر بر جامعه برای رهایی از قید استثمار طبقاتی دارد. شاخص بالا بودن اعمال اراده هر تحرک و جنبشی، مثلا فراخوان دادن به جامعه، میتواند قابل ارزیابی و ارزش گذاری شود. این انجمن، کارگران را به اعمال اراده برای نجات از استثمار طبقاتی فرا خوانده است. ابژکتیو و فوری از کارگران خواسته است که متحد شوند، همبستگی خود را سازماندهی کنند، به آگاهی طبقاتی مسلط شوند، و برای اعمال اراده طبقاتی در تحولات سیاسی و اجتماعی موجود ابراز وجود کنند. و بدرست اعلام کرده اند که ـ قبل از اینکه تاریخ مصرفمان برای سرمایه داری تمام شود و به ته مانده های نیروی کارشان تبدیل شویم باید خود را از کالا بودن نجات دادـ اعلام و فراخوان با این وسعت سیاسی، از آمادگی سیاسی ـ طبقاتی آن آزمون بزرگ و قابل اتکایی خبر میدهد که جنبش کارگری، رهبران و فعالین کارگری میتوانند بعنوان یک روش و سبک و فرهنگ سنت مبارزه طبقاتی بکار گیرند. این فراخوان به شرایط ابژکتیو و پر التهاب اوضاع سیاسی در ایران متکی است. روزمرگی و تداوم اعتصابات و مبارزات کارگری به امری روزانه در فضای سیاسی ایران تبدیل شده است. ما هر روزه در بیشتر مراکز کار و صنایع تولیدی، شاهد اعتراضات و اعتصابات وسیع هستیم. طبقه کارگر در یک رو در روئی روزانه برای رهایی از دست گرانی و فقر و بیکارسازی و عدم پرداخت حقوق و مزایا و پایین بودن دستمزدها، در جنگی آشکار با دولت و بورژواها قرار دارد. ابعاد این جنگ و رو در روئی، به وسعت جامعه کارگری، خانواده های کارگری، آموزگاران، پرستاران، جوانان و مزدبگیران جامعه میباشد. التهاب اوضاع سیاسی و تلاش انواع و اقسام احزاب راست و ناسیونالیست برای آلترناتیو سازی و حفظ وضع موجود و انقیاد سرمایه داری و حفظ کارمزدی، بیش از هر دوره ایی طبقه کارگر را به اقدامات جدیتر و سازمانیافته تر فرامیخواند.
“انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان” در شهر صنعتی با جمعیتی بیش از پنچاه درصد کارگری، اعلام موجودیت کرده است. در چند هفته گذشته اعتصابات وسیعی در این شهر میلیونی و کارگری در جریان بوده است. ترس از گسترش اعتصابات در اصفهان و مقابله با آن طبق خبر و گزارش رسانه ها بیش از هر دوره ای بر پیکر دولت و کاربدستان جنایتکار رژیم اسلامی این نظام نشسته است. کاربدستان رژیم کثیف اسلامی در فکر مهار این اعتصابات و مبارزات هستند. کمیته ها و ارگانهایی برای مقابله با اعتصابات قریب الوقع در مراکز تولیدی و صنعتی ایجاد کرده اند. در چند هفته گذشته ورود نیروهای امنیتی در حوزه کارگری، زمانی شدت یافت که با آزاد سازی هر چه بیشتر قیمتها و شروع مرحله دوم یارانه ها و افزایش روز افزون قیمت مواد غذایی از یک طرف و شرایط بحرانی کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و اخراج کارگران و بیکار شدن آنها از طرفی دیگر، موجبات افزایش تحرکات و اعتراضات و اعتصابات کارگری را فراهم آورد. استان اصفهان با داشتن کارخانجات تولیدی وسیع، همواره یکی از مراکز اصلی زیست جامعه کارگری در ایران بوده است و همین امر توجه و فشار نیروهای امنیتی را در این حوزه دو چندان کرده است. استان اصفهان تنها دارای ٩٠٠ هزار کارگر بیمه شده است و باید به این رقم کارگران قراردادهای موقت و سفید امضاء را، که فاقد بیمه هستند، هم اضافه کرد. بیش از هشت هزار واحد تولیدی در این استان، بیش از ١٠ نفر کارگر دارد که این امر استان اصفهان را به یکی از قطب های مهم صنعتی و کارگری تبدیل کرده است. به طوری که مطابق آمارها ۵٠ درصد از جمعیت استان اصفهان کارگر هستند. تشکیل “کمیسیون کارگری برای کنترل متمرکز مسائل کارگری”، درست یک هفته بعد از پایان اعتصاب دوازده روزه کارگران سیمان سپاهان در اصفهان صورت گرفته است. تعداد ١١٠٠ کارگر در این کارخانه به کار مشغول هستند که از میان آنها ٧٠٠ کارگر با قراردادهای موقفت کار می کنند. یکی از خواست های کارگران اعتصاب کننده تبدیل قرارداد کاری موقت پیمانی به دائمی بود. آنها معتقدند که ” شرکت‌های پیمانکار، از یک سو حقوق و مزایای کامل یک کارگر را از کارفرما دریافت می‌کنند و از سوی دیگر قسمتی از آن را به نیروی کار می‌پردازند و با این کار، مثل زالو به جان کارگران افتاده‌اند.” این اعتصاب از تاریخ ٩ تیر ١٣٩١ شروع شده بود و به مدت دوازده روز ادامه داشت. این چندمین اعتصاب صنفی هماهنگ کارگران ظرف یک سال گذشته در این کارخانه میباشد. در روزهای آخر اعتصاب، خانواده های کارگران نیز به آنها پیوستند و با برپایی چادرهایی در کارخانه، تجمع کرده بودند. اخبار اعتراضات کارگری در اصفهان و اقدامات اعتراضی و اعتصاب سازمانیافته کارگران، از توان و پتانسیل بالایی از ابراز وجود و تلاش برای به سرانجام رساندن موفقیت آمیز کارگران، خبر میدهد. کارگران برق و ساختمان اصفهان میتوانند با اتکا به این پتانسیل و با زیر پوشش قرار دادن اعلام موجودیت انجمن خود، و برای متحقق کردن مضمون و مطالبات این انجمن برای ایجاد اعتصابی هماهنگ و سراسری در سطح فابریک و مراکز صنعتی و تولیدی در این شهر، فعالانه ابراز وجود کنند.

٢٩ژوئیه ٢٠١٢
٨مرداد ١٣٩١