نگاهی به وضعیت بحران و فقر در ایران!

 ایرنا؛ برای وارد کردن مرغ کمبود دامپزشک و روحانی داریم!

نگاهی به زندگی روزانه مردم و تحمیل فلاکت اقتصادی به جامعه از زبان آمار و ارقام!

در ایران بیش از یک سوم جمعیت موجود، یعنی در یک حساب سر انگشتی بیش از بیست و پنج میلیون ( از جمعیت بیش از ۷۵ میلیونی ایران امروز) زیر خط فقر زندگی میکنند. زیر خط فقر یعنی محتاج نان شب بودن، قدرت خرید زیر صفر، مسکن و بی خانمانی جزوش است، نبودن بهداشت و درمان دیگر نمیتوان حرفش را هم زد. در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ رئیس کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار تهران، آقای علی اکبر عیوضی نوشت؛ سبد هزینه یک خانوار چهار نفره بر اساس تحقیقات همه جانبه، در نظر گرفتن کلیه مایحتاج با حداقل ممکن برای هر خانوار ۷۹۵ هزار و ۵۹۵ تومان در ماه است، حال خط فقر شدید در استان تهران زیر ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان است. این آمار که از زبان مسئولین دولتی در می آید،  گویای واقعیتی است که جمهوری اسلامی با توحش و تحمیل بی حقوقی به جامعه از یک طرف و باز گذاشتن دست سرمایه داران، دلالان و صاحبکاران در گرفتن تعهد سفید از کارگران و کارکنان خود،  تا سرحد نابودی مردم را به چاپند. طبق آمار بانک مرکزی خط فقر شدید در ایران ۷۰۰ هزار تومان برای یک خانواده چهار نفری است، وضعیت اقتصادی در ایران قرمز است به این معنا که نرخ خط فقر برای یک خانواده چهار نفری شهری در سال ۹۰ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و بانک مرکزی این مبلغ را در سال ۹۱ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده.

 این گرانی و فقر عواقب وخیمی برای زندگی مردم دارد. گرانی سرسام آور ارزاق و مواد خوراکی در ایران جمهوری اسلامی به قیمت فلاکت مفرط اقتصادی به مردم است. در ماههای اخیر مسئولین مملکتی در گیر دعواهای خانگی خود بودند تا امروز علی لاریجانی اعلام کرده که برای جلوگیری از گرانی سه قوه یک کمیته مشترک تشکیل داده اند. قبلا آقای لاریجانی اعلام کرده بود که گرانی موجود، بعلت پرداخت بی رویه یارانه هاست، آقای رفسنجانی که این روز ها بیشتر حرف میزند، گفته از بی مدیریتی است و موسوی اردبیلی در قم اعلام کرده اگر مسئولین دولتی نمیتوانند جلو گرانی را بگیرند و عادلانه ارزاق تقسیم نمیشود، مردم خود وارد عمل شوند. کمیته نظارت بر اقتصاد مجلس خواستار جوابگویی مسوئلین به گرانی مرغ شده، سایت خانه ملت که مربوط به مجلس اسلامی است اعلام کرده که طبق نظر مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت از خارج مرغ وارد میکنند تا جوابگوی نیاز مردم در ماه رمضان باشد.

. ایرنا خبر گزاری دولتی (در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۱)  از قول مدیر عامل یکی از شرکتهای وارد کننده مرغ بنام آقای مهدی نور آبادی؛  مینویسد بیش از سه ماه است منتظر مجوز وارد کردن مرغ از وزارت جهاد کشاورزی است. آقای نور آبادی میگوید ما منتظر دامپزشک و روحانی هستیم که به کشورهای مقصد اعزام کنیم، و وزارت جهاد کشاورزی کمبود دامپزشک و روحانی دارد. و هزینه سفر هر کدام از اینها ۲۵۰ دلار میباشد. آری در اوضاع امروز ایران مردم کارگر و زحمتکش در چنگال فاشیستهای اسلامی گیر افتاده اند.

گذشته از مسئله مرغ دولت با مسئله غله و حبوبات هم در گیر است. در همین روزها دولت ایران با کشورهای هند و پاکستان وارد معامله برای ورود کندم از این کشور ها شده و نیز در مقابل مواد پتروشیمی و نفت به آنها تحویل میدهند

اینها اقداماتی است که گویا قرار است انجام شود. اما کسی نمیپرسد که چرا و چگونه مردم باید ایجوری  زندگی کنند؟؟ که یک سوم مردم جامعه  یعنی بالای بیست و پنج میلیون نفر زیر خط فقر زندگی میکنند. گیرم مرغ وارد بازار شد، گندم آمد ولی چه کسی قدرت خرید آنرا دارد؟ سوال اینجاست

بازار کار و وضعیت کارگران از زبان آمار!

در ایران بیش از هفت میلیون و پانصد هزار نفر کارگر وجود دارد، که با احتساب خانواده هایشان این تعداد قریب ۳۰ میلیون نفر میشوند. در “ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر نوشته است: «هر کسی کار می کند حق دارد مزد منصفانه و رضایت بخشی دریافت کند که زندگی او و خانواده اش را موافق حیثیت و کرامت انسانی تأمین کند و در صورت لزوم با وسایل حمایت اجتماعی دیگر کامل شود” این شامل چه کسانی در جامعه ایران خواهد شد در صورتیکه ایران یکی از امضا کنندگان این ماده در سازمان ملل است. در ایران؛

طبق، اصل ۴۱ قانون کار، افزایش دستمزد کارگران را بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و همین طور سبد هزینه یک خانوار چهار نفره، الزامی کرده است. در ایران شورای عالی کار ، مسئول تعیین حداقل دستمزد کارگران است.  .

طبق ماده ۱۶۷ قانون کار، وزیر کار و امور اجتماعی رئیس شورای عالی کار است. اعضای دیگر این شورا، دو نفر از افراد مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی هستند که به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیأت وزیران انتخاب می شوند، اعضای دیگر شورای عالی کار باید از سه نماینده کارفرماها و سه نفر از نمایندگان کارگرها تشکیل شود. شورای عالی کار در روزهای آخر سال گذشته حداقل حقوق کارگران را برای سال ۹۰، حدود ۳۳۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد.

درباره حداقل حقوق ۳۳۰ هزار تومانی که رئیس شورای عالی کار  خود به آن رای مثبت داده بود، گفته است: “حقوق فعلی کارگران که در شورای عالی کار تصویب شده، کفاف زندگی آنان و خانواده‌هایشان را نمی‌دهد”.
همان موقع روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشته بود که خط فقر در تهران، بالای یک میلیون تومان در ماه است

حال گذشته از گرانی سرسام آور، بی حقوقی و مزد کم کارگران و مردم مزد بگیر جامعه،  نظری به بازار کار و وضعیت بیکاری جلب میکنم، آقای محجوب دبیر کل خانه کار گر اعلام کرده که هزار واحد تولیدی مشگل اقتصادی دارند و در نتیجه ۱۰۰ هزار کارگر را در طول یک سال اخیر اخراج کرده اند. در همین حال فرامرز توفیقی نماینده کارگران در کمیته اصلاح قانون کار اعلام کرده که در سال جاری تنها در استان تهران ۲۰بین ۱۵ تا  درصد از کارگران شاغل در استان تهران، بیکار شده اند و تعدادی از آنها با حقوق سال ۱۳۹۰ زندگی کردند، هنوز حقوقهای معوقه سال قبل را نگرفته اند. البته ناگفته نماند که هزاران کارگر از این اخراجی ها هنوز منتظر حقوقهای معوقه خود هستند. در یک گزارش دیگر آقای محجوب میگوید که زنان دوبرابر مردان بیکارند و حتی زنان قالی باف تن به یک سوم مزد، مصوبه دولت، میدهند تا بیکار نگردند. طبق ماده ۹۵ قانون کار ضوابط محیط کار ، امنیت و بهداشت محیط کار بر عهده کارفرماست،
بر اساس این ماده هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات از سوی کارفرما یا مسئولان واحد حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما از نظر کیفری و حقوقی و مجازات مندرج در این قانون مسئول است.  اما این قانون مثل دیگر قوانین هیچ ارزش مصرفی ندارد. کارگران سقز سازی کردستان (ون) در سنندج که ۸۰ نفر هستند، مرتبا از طرف کارفرما تهدید، فحش و ناسزا می شنوند، حق مرخصی از آنها گرفته میشود، حتی وادار به کار اضافی میشوند وبارها به مسئولین شکایت کرده اند اما هیچ ترتیب اثری داده نشده، بلکه کارفرما با جاسوس سازی میخواهد بفهمد کی یا کیا از او شکایت کرده اند. این شرایط در اکثر محلهای کار در ایران جزو فرهنگ محیط کار شده است.

بازنشستگان!

  این وضعیت نیروی فعال و  کارکن است، حال سر به وضعیت بازنشستگان، در ایران بیش از یک میلیون و نیم بازنشسته  تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، که با احتساب خانواده هایشان قریب به ۴ میلیون نفر خواهند شد. آقای سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی میگوید امسال ۱۰۰ هزار توامان به مستمری بازنشستگان اضافه خواهد شد، یعنی افزایشی برابر با ۱۸ درصد. حقوق یک بازنشسته در ایران ۲۲۸ هزار تومان است، کرایه خونه در تهران در بدترین وضعیت ۲۰۰ هزار تومان است. آیا با اضافه شدن صد هزار تومان میشود نیاز روزانه خانواده های بازنشسته را جوابگو بود؟؟ مضاف براین صد ها هزار نفر بازنشسته و افراد مسن در جامعه هستند که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیستند. کسانی که مستخدم ادارات دولتی یا خصوصی و شرکتها نبودند، کسانی که کشاورز بودند و یا دستفروشانی که در نهایت کهولت سن هنوز دستفروشی میکنند. آری جامعه ضد بشری سرمایه داری تا رمقی داری شیره جانت را می مکد و وقتی کهولت به سراغت آمد و یا صدمه دیدی هیچ جایی نیست آنهارا تامین کند.

فقردر زمینه های اجتماعی!

از طرف دیگر سازمان بهزیستی اعلام کرده است که ۸۰۰ هزار کودک ایرانی از سوئ تغذیه رنجر میبرند. سن این کودکان بین یک تا ۶ سال است. آمار جالب دیگر این است که مدیر کل مخابرات آقای صابر فیضی  در ایران این روزها ۱۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته است، درنتیجه انتقادات مردم به این مسئله آقای زارعیان مسئول روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که دادن پاداش به مدیران یک امر عادی است.

مرتضی صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اعلام کرد که بر اثر مشکل اقتصادی مردم شیر مصرف نمیکنند و این نشان میدهد کلسیم بدن انسانها خیلی پایین است بخصوص در کودکان زیر ۱۲ سال به پایین. وی اعلام کرد که سرانه شیر در کشورهای دیگر بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلو گرم است اما در ایران ۸۰ تا ۹۰ کیلو گرم میباشد و این خطر فراوانی برای سلامتی دارد.

میزان ازدواج در کودکان نسبت به کل ازدواج‌ها از سال ۸۵ تا ۸۹، ۴۵‌درصد رشد داشته‌است، طبق آمارهای سازمان ثبت احوال کشور میزان ازدواج دختران زیر ۱۵‌سال درسال ۸۵ نسبت به کل ازدواج‌ها ۴۵‌ درصد افزایش یافت، این را عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان، آقای فرشید یزدانیدر مصاحبه با ایسنا در روز دوشنبه.   طبق نظر آقای یزدانی ، هرسال حدود ۴۰‌هزار نفر به آمار کودکان ازدواج‌کرده، اضافه می‌شود، درسال ۸۵، ۹۵۰‌هزار کودک ازدواج‌کرده وجود داشته، که حدود۹۰۰‌هزار نفر از این کودکان دختر هستند و ۷۰‌هزار نفر از این تعداد ۱۰تا ۱۴‌ساله هستند که به نظر می‌رسد این رقم در این‌سال‌ها افزایش داشته‌است.

.
راه برون رفت تنها مبارزه است!

این وضعیت جامعه امروز ایران است که من تلاش کردم ، نمای خیلی کوچک از آن را نشان دهم. البته باید اوضاع خیلی از اینها بیشتر خراب باشد، چون معمولا آمارهای دولتی و سازمانهای وابسته به آن زیاد مورد اعتماد نیستند. در وضعیت امروز ایران میدانیم که زندگی بیش از ۲۵ میلیون انسان چگونه است، مضاف بر آن فشارهای روانی، ترور، شکنجه و تحت تعقیب قرار دادن انسانهارا به آن اضافه کرد. تنها راه مبارزه با این وضعیت تقویت جنبش کارگری، ایجاد مجامع عمومی در محل کار و زندگی و برخورد به مشکلات اقتصادی وسیاسی موجود در جامعه است. این مسئله زمینه اجتماعی و سیاسی را دارد، یک جامعه در یک بحران عمیق اقتصادی /سیاسی قرار دارد بطوری که خود مسئولین از ترس اعتراضات مردم به تکا پو افتاده اند. اعتراضات مردم نیشابور در روز سه شنبه سوم مرداد ماه ۱۳۹۱ ونیز اعلام اعتراض عمومی برای جواب به کمبود و گرانی مایحتاج در روز چهار شنبه ۱۱ مرداد۱۳۹۱ ، ساعت ۷ عصر میدان انقلاب اعلام شده . اینها نشان از وجود یک اعتراض گسترده اجتماعی است.  اما این اعتراضات زمانی به سر انجام خواهد رسید که اتحاد و همبستگی جدی بین بخشهای فقیر مردم جامعه وجود داشته باشد. در مقابل سرکب وحشیانه رژیم تنها اعتراض دسته جمعی و همبستگی طبقاتی جوابگو است. مردم باید خواستار نان و کار شوند، در توازن قوای مناسب و همبستگی جدی میتوان به شعارهای خود رسید. رمز موفقیت ما در اتحاد ما برای یک زندگی بهتر است.

مرگ بر سرمایه!                                                             مرگ بر جمهوری اسلامی!