سیاست یا رقابت فرقه اى کور؟ پاسخ به همایون ایوانى

اینجا من با مردم آزادیخواه و سیاسیونى حرف میزنم که اصول سیاسى و اخلاقى را به هر دلیلى حراج نمیکنند و علیرغم هر نقد سیاسى به این و آن جریان و گروه حس تناسب را از دست نمیدهند. فردى به نام “همایون ایوانى” که گویا دایه مهربانتر از مادر بحال زندانیان سیاسى شده است٬ در جریان بحثهاى مربوط به تریبونال لندن٬ آذر ماجدى یکى از کمونیستها و شخصیتهاى شناخته شده اپوزیسیون ایران را با پرویز نیکخواه شکنجه گر ساواک مقایسه کرده است! ایوانى البته بیژن جزنى را هم به کمک طلبیده است و اظهار نظر جزنى راجع به نیکخواه٬ این آقا را یاد آن نامه در مورد موضع سیاسى و اصولى آذر ماجدى انداخته است. ایوانى بعد از کلى آسمان ریسمان تلاش کرده پشت مانیتورش پیروز میدان جنگ ممسنى باشد. درد ایوانى البته تنها تریبونال لندن نیست٬ گویا او با سهند و اتحاد مبارزان کمونیست مشکل دارد. راستش مشکل ایشان حقیرتر است. کل این داستان انتقاد “ضد امپریالیستى” و کشف اینکه تریبونال لندن و شرکت کنندگان و حامیان “آلت دست نهادهاى امپریالیستى” شدند و “در زمین آنها بازى کرده اند”٬ تنها بازتاب یک رقابت فرقه اى و سبک و غیر مسئولانه است که بدوا قد سیاسى گویندگانش را در مقابل عموم بنمایش میگذارد. بقیه ماجرا حرف مفت است. به همین سادگى و سر راستى. 

نمیدانم اگر جزنى زنده بود و این سو استفاده سیاسى ایوانى را میدید چه میگفت. بدون تردید جزنى٬ برخلاف ایوانى٬ دوست و دشمن را عوضى نمیگرفت. شما جزنى را وارد ماجرا میکنید که سیاست را به دهن دریدگى برسانید. طورى حرف میزنید که انگار همان وقتها با بیژن جزنى داشتید راجع به مسائل بحث میکردید و تصمیم میگرفتید و رفیق گرمابه و گلستان هم بودید! اما درد شما حتى زندانى سیاسى نیست٬ اگر بود این نمایش نشر اکاذیب و توهین و فحاشى و پرونده سازى موضوعیت نداشت. درد شما کمک گرفتن از نهادهاى امپریالیستى هم نیست. درد شما رقابت کور با افراد و جریانات فعال بغل دستى است. میخواهید به این منش عقبمانده لباس سیاست “ضد امپریالیستى” بپوشانید. اما هرچه جلوتر میروید بیشتر آبروى خودتان را میبرید. شما سال گذشته در گوتنبرگ جلسه یادمان زندانیان سیاسى گذاشتید. نه آذر ماجدى و نه تریبونال و نه سازمان اقلیت و نه دیگران به شما حمله نکردند. نگفتند چرا از پادو کنفرانس آلترناتیو سازى اولاف پالمه و نهادهاى “خیلى مردمى” کمک گرفتید و تریبون به آنها دادید؟ نگفتند چرا با اکثریتیها و سبزها همکارى داشتید؟ همان برگزار کنندگان و همکارانتان صدایشان در آمد و باز سیاسیون مسئول اقدامى که براى افشاى جمهورى اسلامى است را زیر سوال نبردند. اما شماها از سر رقابت خرد و فرقه اى اینکار را کردید.

شما و طیفى از راه کارگر سیاست تان در ایندوره٬ آنهم با هزار معلق٬ این “شاهکار”هائى بود که روى کاغذ آوردید. اگر فکر میکنى با ترور شخصیت و ترهات گوئى و دروغگوئى بجائى میرسید و پاسخ نمیگیرید اشتباه میکنید. کمى سیاسى باشید. کمى رشد کنید. اگر مشکل سیاسى با سهند و اتحاد مبارزان و هر بخش از کمونیستهاى ایران دارید٬ آسمان ریسمان نمیخواهد. مثل یک آدم سیاسى جدى قلم بدست بگیرید و مواضعتان را بگوئید و پاسخ بشنوید. اگر کینه شترى و رقابت دارید متاسفانه باید بگویم به اسم چپ و سوسیالیسم و انقلابیگرى تاکنون از این نمد کلاهى براى کسى درست نشده است و بهتر است براى جا و مقام سراغ همان نهادهاى امپریالیستى غیر آمریکائى بروید. کسى که یک کمونیست خوشنام و یک مبارز دیرین آزادى زن را با همکار ساواک مقایسه میکند٬ یا آدم پرتى است یا کمپلکس شخصى و محاسبات خرد عقلش را ستانده و یا ریگى به کفش دارد.

من ایوانى را نمیشناسم اما مطمئنم هر کسى که این مطلب شنیع را میخواند٬ کسى که میشنود تلاش عده اى انسان شریف و خانواده ها و شکنجه شده هاى رژیم اسلامى براى برملا کردن گوشه اى از جنایات جمهورى اسلامى را عده اى دیگر با “عوامل امپریالیسم”٬ “بازى در زمین دیگران”٬ مقایسه با شکنجه گر ساواک و ترهات دیگر مقایسه میکنند٬ حتى آنها که با کمونیسم آذر ماجدى و افراد تریبونال و مدافعین سیاسى این حرکت مشکل سیاسى دارند٬ اولین چیزى که خواهد گفت اینست که این افراد و جناب ایوانى چشمشان را بسته اند و دهانشان را باز کرده اند و یا خواهد گفت اینها چراغ سبز به همان کسانى میدهند که قرار است در صندلى اتهام نشانده شوند. حتى اگر خودشان نفهمند که دارند اینکار را میکنند. خواهند گفت ایوانى یا حالش خوب نیست یا فکر میکند على آباد هم شهر است.

تو و امثال تو بعنوان قربانى و زندانى سیاسى٬ در مقابل رژیم اسلامى٬ مورد دفاع همه کسانى بودید که امروز بى ترمز به آنها تهمت میزنید و راجع به آنها چرند میگوئید. توصیه میکنم سیاست را با سیاست و نقد را با نقد پاسخ بده و از این دنیاى حقیر فرقه اى و رقابت و دکاندارى سیاسى بیرون بیا. جا براى دفاع از زندانى سیاسى و فعالیتهاى شرافتمندانه و آزادیخواهانه تنگ نشده است. این هنر بقالهاى سر کوچه را به همان بقالها واگذار کن و کمى سیاسى و مسئول شو. کسى که چنین تصویر زشت و غیر مسئولانه اى از خود بدست میدهد٬ ناظرین حتى شایستگى دفاع از زندانى سیاسى اش را زیر علامت سوال خواهند برد. جناب ایوانى٬ درست است دنیاى اینترنت است اما بقول معروف در دیزى باز است حیاى گربه کجا رفته!

٢٠ یولى ٢٠١٢