دو مطلب … هنر، هنرمند، سیاست و جامعه … و ارتداد و توبه : انتخاب کنید

هنر، هنرمند، سیاست و جامعه

این نوشته در وحله اول خطاب به‌ عباس گویا و منصور  ترکاشوند است که در ماه های اخیر بحث‌هایی در مورد سینِما و هنر به طور کلی با آن‌ها رد و بدل شد؛ اما قطعاً برای هر کس دیگری هم که به این مسائل علاقمند است می‌تواند جالب باشد.

نوشته ضمیمه در آوریل ۱۹۹۶ در کیهان لندن چاپ شد. آنچه آن را متمایز می کند، این است که در پاسخ به یک ژورنالیستِ (تازگی ها! نسبت به آن زمان) راست شده شکل گرفته است.
این نوشته بیان دیگری است از آنچه به نظر من باید (یا دمکرات ها بیشتر می‌پسندند : بهتر است) در بررسی هنرمندان و تولیدات هنری در نظر گرفته شود. یک روش برخورد و نگاه که چندان هم بدیع و بی نطیر نیست، اما چپ و راست در ایران، علی العموم، با آن بیگانه هستند. به خاطر شرایط استبدادی تولید هنری در این کشور، چه در زمان شاهنشاه آریامهر و چه در زمان کنونی ولی فقیه اسلام مهر.

ضمیمه : ۲ صفحه
بعد التحریر : علاقمندان به این نوع بحث‌ها می‌توانند به نقد من در رابطه با فیلم «زندگی ادامه دارد» کیارستمی مندرج در روزنه، مبارزان کمونیست و آزادی بیان رجوع کنند.


ارتداد و توبه : انتخاب کنید

نادر بکتاش

۲۱/۰۷/۲۰۱۲

اگر در فرانسه در خیابان به کسی مراجعه کنید، اعم از پلیس و مغازه دار و کلوشار که همیشه مست و بی خانمان است، و از او آدرسی بپرسید بدون اینکه بدوا بگوییدbonjour، فقط به سردی نگاهتان می‌کند تا متوجه بشوید که حداقل قواعد ادب و احترام یعنی سلام کردن را فراموش کرده اید.

طبعا تمایل یا تظاهر یا تقیه برخی از همکاران و شرکای سابق احتمالی جنایات جمههوری اسلامی برای بازگشت به صف معترضین علیه این نظام از پا تا سر جنایتکار، چیزی بیشتر از این را می طلبد. نظام اسلامی هم چیز بیشتری از آن‌ها می خواهد.

«معاون فرهنگی سپاه: شرط بازگشت اصلاح‌طلبان اعلام برائت از رفتار خائن به نظام دوستانشان است

شرط نظام برای بازگشت اصلاح طلبان

وی در ادامه افزود: این طیف می توانند فعالیت سیاسی انجام دهند اما بدانند به خاطر خیانت دوستان و هم طیفی هایشان اقبالی از سوی مردم به آنها نخواهد شد.

مقدم فر همچنین در پایان با اشاره به شرط نظام برای حضور اصلاح طلبان در عرصه سیاسی گفت: این طیف از اصلاح طلبان نیز برای حضور در انتخابات باید مرزبندی ها را مراعات کرده ، اعلام برائت کنند و اعلام نمایند که رفتار دوستان و هم حزبی هایشان خیانت به نظام بوده است. »

 http://news.gooya.com/politics/archives/2012/07/143974.php

فقط یک انتخاب وجود دارد. شهامت یا رذالت.

«تاج‌زاده: از خطاهای خود در دهه اول انقلاب پوزش می‌خواهم

مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزارت کشور  دولت محمد خاتمی و عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در مرخصی زندان به سر می برد از «خطا»هایی که وی  و نسل انقلاب به ویژه در دهه اول انقلاب، انجام داده اند، پوزش خواست.

نوشته مصطفی تاج‌زاده که با عنوان «پدر، مادر ما باز هم متهمیم» منتشر شده به ندا آقا سلطان تقدیم شده است. »

در روزهای اخیر هم مجتبی واحدی به دلیل اینکه کروبی خواهان بازگشت به عصر خمینی و نه گسست از حکومت دینی است، از او جدا شده است.

این‌ها به هر حال bonjour ی  است که رعایت حداقل ادب و احترام را نشان می دهد. بقیه سبزها و اصلاح طلبان چه می گویند؟

فقط یک انتخاب دارند : یا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه و پریدن در بغل جنایت کاران، یا آمدن به طرف مردم و آزادی و فعالیت روشن برای خلاصی از جمهوری اسلامی و در نتیجه از نظر حقوقی تخفیف جرائم  و شراکت احتمالی شان در جنایات.