٢٨ تیر ١٣۶٢ چه روزى بود ؟

از نظر سیاسى فضاى شهر مهاباد زیر خفقان جمهورى اسلامی بود ، مردم تقریبا دلمرده بودند ، زیرا در سه فقره ۵٩ ، ٣۶ و ٣۴ نفر از بهترین فرزندان ، انسانهاى مبارز و جسور را اعدام کرده بودند . تا روحیه مبارزاتى مردم را از بین ببرند . این عمل متعاقب دو سیاست بود . یکى سیاست از بین بردن یا تضعیف روحیه مبارزاتى مردم که از جنبش انقلابى مردم پشتیبانى مى کردند، نیروهاى پیشمرگ را کمک میکردند ، و از سازمانهاى سیاسی دفاع میکردند. دلیل دوم گسترش عملاتهاى شهرى بود ، با وجود اینکه رژیم هر روز در رادیو و تلویزیون دروغ میگفت و ادعا میکرد که ” از شر ضد انقلاب خلاص شده است ” ، اما نیروهاى پیشمرگ در قلب شهرها عملیات نظامى انجام میدادند و به رژیم ضربه وارد میکردند . روز ١٢ اردیبهشت ١٣۶٢ نیروهاى پیشمرگ کو مه له در یک عملیات بزرگ تقریبا تمام شهر را به کنترل خود در مى آورند و حدود ۴٠ نفر از پاسداران و نیروهاى رژیم را مى کشند . 

رژیم به جاى تعقیب نیروهاى پیشمرگ و تلافى این شکست ، از زندان خانه جوانان ۶٠ نفر را انتخاب کرده که یکى از آنها به نام مهدى عباسى مورد بخشودگى قرار گرفته و ۵٩ نفر از این جوانان را اعدام کرده و در تلویزیون مهاباد به نمایش مى گذارند تا از مردم زهر چشم بگیرند . اما اداره اطلاعات دست بردار قضیه نمیشود و تعقیب و گریز و اطلاعات گیرى از زندادنیان دستگیرشده وبا بکار گیرى روش شکنجه و قولهاى دروغین آزادى و همه وسایلى که در دست داشت ، تشکیلات کومه له مهاباد را تقریبا به زندان انداخت . در ماههاى خرداد و تیر دو فقره دیگر اعدام را در ارومیه انجام داد ، که جنازه اعدامیان هیچ وقت به خانوادهایشان تحویل نشد و فقط چند نفرجسد اعدامیان را دیده بودند .

در این فضا و با این روحیه تقریبا کار تشکیلاتى محال بود . اما چندى نگذشت که با یک شیوه کارد جدید که از ایده هاى منصور حکمت نشات گرفته بود ، تشکیلات بازسازى شد و مراسمات اول ماه مه یکى از ابراز وجود ادامه مبارزه سیاسى برعلیه رژیم سفاک جمهورى اسلامی و ادامه جنبش انقلابى بود .
٢٩ سال گذشت و اما چرا ٢٨ تیر ، من در این روز با همسرم که یکى از رفقاى تشکیلات بود ازدواج کردم . و هنوز داریم به مبارزه با رژیم جمهورى اسلامى در تبعید ادامه میدهیم . بدین وسیله یادى از رفقاى عزیزى که در آن ماه اعدام شدند مى کنم : جعفر عصمتى ، مصطفى عصمتى ، صفیه محمدى ، نرمین کریمى ، معصومه سرهنگى ، جعفرپور امینى ، هه ژار کریمى ، نسرین پاک نیا ، حسین کلهرى ، کریم کلهرى ، محمد سلامى ،على سلامى ، سهام اردلام ، سلیمان مولانى ، حسن جنتى ، على قادر زاده ، عطا موفقى ، على بلورى ، خلیل بلورى ، محمد حسین زاده ، رسول رشیدى ، کریم مرادى ، عثمان
فتاحى ، محمد سلیمى ، کمال موغمى ، احمد باباسورى ، محمد سبزه چى ، محمود ابتداء ،یونس مهاجرى ، احمد شه ده و عمر امینى پور.

یادشان گرامى باد

سلیمان سیگارچى
٢٨ تیر ١٣٩١
١٩ جولاى ٢٠١٢