آزادی عمل همگانی و مشروعییت !

نشست بروکسل خیلی حواشی دارد . سوءتفاهمها و محورهای مطرحه و شرکت کنند گان و شرکت نکنندگان و بقیه قضایا ……علیرضا نوری زاده هم اعلام کرد : هرگونه مخالفت با این نشست و هر نشستی چرندیات است سایتها مزخرف مینویسند….که این روش البته عجیب نیست ، درجریان افتضاح پروژه الماس فریب هم به جای عذرخواهی و اعتراف به اشتباه ؛ همه منتقدین را به باد فحاشی گرفتند ! دلخوربود که چرا کردهای بیشتری نیامدند ؟ چرا بقیه شرکت نکردند تا جلسه بیشترشعله بکشد…گفت مثل نوری علا باشید و فقط تعریف کنید( شرمنده که شیوه های نوین خایه مالی را بلد نیستیم )؛ نوری علا هم نوشت این نشست فقط یک مخالف داشت ! ولی ننوشت که به جزهمان یک مخالف بقیه موافقان کجا بودند وچرادرنشست حاضر نبودند ؟ عموما اشکال ریشه ای و عام چنین نشستهایی درچیست ؟
http://www.youtube.com/watch?v=aY9Qkn5Ua5U&feature=player_embedded
طبق گفته نوری زاده ؛ ما فرض را بگذاریم که مخارج ۲ شب هتل و غذا وسفررا مثلا خود شرکت کنندگان دادند ؛ فرض کنیم که مدیا و بازتاب چنین نشستهایی به عهده ارگان و دولت خاصی نیست و مثلا همینطوری وشانسکی انعکاس میگیرد …… هیئتی که دعوتنامه تنظیم میکرده و مشخص کرده که چه کسانی صلاحییت حضور دارند و چه کسانی ندارند ؛ مثل همان شورای نگهبان ولایت فقیه ؛ خیلی جیگرن ؛ معیاربرای انتخابشان خیلی به روزاست….یعنی دریک تابلوی فرضی ؛ همه چیزنشست و کنفرانس مامانی و درست و تمیز باشد ؛ درآخرین قدم و تنها سوال این میشود که مشروعییت سیاسی و اجتماعی اینگونه نشستها ازچیست و درکجاست ؟
این سوال مربوط به همه شرکتهای ساخت و ساز و بسازوبفروش وکلا نیروهای سیاسی موجود درزمین سیاست است . آقا و خانم جان ؛ همه آزادند نشست بگذارند ؛ آلترناتیو بسازند و تبلیغ ماست خودشان را بکنند ولی همه نمیتوانند به نام مردم هرغلطی دلشان خواست بکنند . وقتی هم صحبت از مشروعییت میشود یعنی تا کجا به منافع مردم ربط دارد و چگونه معیارنظرمردم سنجیده میشود ؟
نشستی که حتی یک نیروی مخالف وسیاسی ؛ ازنظرمجریانش صلاحییت شرکت درآن را نداشته باشد ؛ پیشاپیش درمسیرشرکت سهامی محدود و خصوصی قرارمیگیرد . اینکه تصمیم با دعوت شدگان چه باشد ؛ مربوط به خودشان است ؛ نظردعوت کنندگان چیست و با معیارهایی….؟ نشستی که شماها میگذارید و یا مجاهدین و یا مشروطه خواهان و یا کمونیستها و یا بقیه ها….اگرجای یک ویرگول سیاسی هم درآن خالی باشد به درد بوق زدن هم نمیخورد ؛ چه رسد به شیهه کشیدن و جیغ بنفش یافتم یافتم وخوشحالی….چون هیچ فرقی با نشستهای شورای نگهبان حکومت اسلامی ندارد . بنابراین بعد ازانواع سوالات تنها موضوعی که میماند ؛ موضوع مشروعییت است .
درقدم اول بزرگی و تعداد شرکت کنندگان چشم گیرنیست . به قول علیرضا نوری زاده ، حتی اگرمصطفی هجری هم درنشست شرکت میکرد مشروعییت سیاسی بیشتری نمیآورد . مجاهدین بزرگترین نشستها را میگذارند ولی مشروعییت سیاسی و مردمی ندارند ، چون درمحدوده ایدئولوژیک خودشان میلولند . آن تکثرگرائی که همه حرفش را میزنند و تخم لق دهانها شده است باید نمود بیرونی داشته باشد .
کسانی که درنشستهاشان عوامل اصلاح طلب حکومتی و جنایتکاران دیروزی به نسبت نیروهای سیاسی غیرحکومتی و چپ و مجاهدین… اعتباربیشتری دارند ؛جای جدی در آینده سیاسی ایران برایشان متصورنیست. حتی اگرهمه مدیای غربی و امکانات دنیوی را هم پشت سرخود داشته باشند . جناب نوری زاده و بقیه ها….، شماها از خاتمی و شرکت گنجی سازان ورضا پهلوی و مجاهدین و…بزرگتروبا تجربه ترنیستید ! وقتی شماها هم با همان آهنگ قبلی حرکت میکنید ؛ به چه دلیل دیگران نتوانستند و شماها باید بتوانید !؟
همه آزادند تا به هرشکلی که دوست دارند باشند ، ولی مشروعییت سیاسی و اجتماعی سیری چند ؟ نیروهای سیاسی ایران دراین۳۳ سال تجربه شد که تا چه اندازه توان انعطاف پذیری دارند وتاکجا میتوانند جلوبروند . گنجی رادیدیم که چگونه با کمک بنیاد فریدمن خیز گاندی شدن برداشته بود،رضا پهلوی هنوزفکرمیکند گاندی است،ازحقانییت همیشگی و ایدئولوژیک مجاهدین که دیگه نگو،خیلی از چپهای دیروزوامروز هنوزدرسرنگونی کاپیتال سرگردانند ، سبزسکولار خیلی زود رنگش زرد شد و لیزخوردن دراستکهلم و لندن وبروکسل وهرجای دیگرمیتواند روزانه انجام گیرد…
حرف وکلام آخرمشروعییت است مشروعیتی که شاخص ومبنای قضاوتش جامعه ومردم ایران باشند . تاریخ ایران وجامعه سیاسی امروز ایران را حتی اگربخواهید به زور امکانات و لجستیک غرب ؛ طبق روال صد سال گذشته نادیده بگیرید ؛ ولی دست کم نگیرید . اگرقرارباشد خارج ازخواست و اراده مردم ، حرکتی صورت گیرد وکاری کرد ؛ پس وابستگی موضوعی ذهنی نیست ؛ فقط شکلش فرق میکند قدیما تکه ایی اززمین ایران را می خواستند حالا هم حتما چیزی میخواهند که با منافع مردم درتضاد مطلق است . اینکه یک رهبری ازحبس خانگی دربرمه سرازانواع کاخها و ملاقاتها درمیآورد ، ربطی به تبلیغات دموکراسی سازان غربی ندارد . میتوانید ازکارخانه های کوکاکولا و فورد بپرسید که داستان دموکراسی دربرمه چه بود ؛ تا آب ازلک ولوچتان سرازیرنشود….
یک مورد ویا اصلا نیم مورد درطول تاریخ ایران مثال بیاورید که کشوری و بنیادی و وزارت خانه ایی …غربی یا شرقی ؛ سیاستش درجهت منافع مردم ایران بوده باشد . درتمام فصول سیاستهای تخریبی داشته اند . وقتی سرویس و امکان و لجستیک میدهند دلایل و منافع واهداف خودشان را دارند ! خیلی ازشماها وارد بازی نشده و نمیشود چون اینکاره نیستید هوش و ذکاوت و ظاهرا علاقه ایی ندارید تا درهمین بازی نابرابربتوانید کمی و فقط ذره ای قدرت دفاع ازحق مردم را داشته باشید ؛ شماها فقط بازیچه شده اید .
ما درقرن ۲۱ هستیم و نه ششم هجری یا صد سال پیش . نسل اعتماد السلطنه ها و انواع وثوق الدوله ها منقرض شده است. رشد جامعه امروز؛ واقعی وجدی ست . واقع بین شوید ؛ که به جزاین ودرزمین سیاست ؛ شبیه به سوراخ اول کمربندی میشوید که همیشه هستید ولی کارائی و جدیت ندارید !

اسماعیل هوشیار
۲۴٫تیر.۱۳۹۱