تاکیدى مجدد بر تداوم اعتراض علیه حداقل دستمزدها! خطاب به کارگران در کردستان!

آغاز جنبش اعتراضی علیه حداقل دستمزدها از مراکز صنعتی قزوین، حرکت سازمانیافته و با تداوم کارگران در سال ١٣٩١ است. کمتر زمانی ما با این شکل از مبارزه پیگیرانه بر اساس اعتراض علیه حداقل دستمزدها روبرو بوده ایم. هم اکنون این اعتراضات در شکل جمع آوری امضا و ارسال نامه های اعتراضی به مقامات جنایتکار رژیم اسلامی در جریان است. 

از اول ماه مه امسال(سال ١٣٩١) به ابتکار تشکلهای کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران و با پیوستن پنچ هزار نفر از کارگران و خانواده هایشان استارت این جنبش اعتراضی زده شد. سپس تعداد هر چه بیشتری از کارگران طبق آخرین اخبار در مراکز صنعتی قزوین بیش از ده هزار نفر از کارگران به این جنبش اعتراضی پیوسته اند. این اعتراضات بر محور مخالفت علیه قطع یارانه ها که خود عامل و سبب افزایش گرانی شده است، در شکل اعتراض به حداقل دستمزدها که کفاف تامین فقط چند روز از خانواده های کارگری بدون امکانات بهداشتی، رفاهی است، در جریان است.

کارگران و مزدبگیران جامعه کردستان هنوز تحرک قابل توجهی به این اعتراضات از خود بروز نداده اند. در این اینجا ما خطاب به کارگران، معلمان، پرستاران بر تداوم و پیوستن آنها به این اعتراضات میپردازیم.

اعتراض به حداقل دستمزدها خواستی علنی و در چارچوب اوضاع کنونی و موقعیت طبقه کارگر مشروع و قابل دفاع است. چند فاکتور جدی برای پیوستن به اعتراض به حداقل دستمزدها.

اعتراض به حداقل دستمزدها خواستی سراسری در ابعاد میلیونی است. به زندگی و معیشت و تامین رفاه و امنیت شغلی و اقتصادی طبقه کارگر در سطح سراسری ربط مستقیم، حیاتی و مماتی دارد. نقطه قوت اصلی و قابل اتکا برای دامن زدن و تداوم پایان دادن به فقر و گرانی و رسیدن به حداقل دستمزدها بر اساس استاندارهای اعلام شده توسط کارگران در سطح سراسری است. به قدرت و دفاع و اتحاد میلیونی طبقه کارگر، معلمان و پرستاران متکی است. محلی نیست. قدرتمند و سراسری است.

از مراکز صنعتی و کلیدی شروع شده است. امضا و حمایت هزاران کارگر صنعتی و کلیدی در تامین قدرتمند کردن این مطالبه را در خود منعکس میکند. این فاکتور خود نیز در قدرتمند کردن این اعتراضات نقش موثر و مهمی دارد. توجه افکار عمومی، رسانه ها و سایتها را بخود معطوف کرده است. دولت و کارفرما و مقامات جنایتکار جمهوری اسلامی را ملزم به جوابگویی خواهد کرد. پاسخ و عکس العمل طبقه حاکم از دولت و سرمایه داران و دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی را ضعیف، و آنها ناچارا با احتیاط و دست به عصا به توطئه و سرکوب دست میبرند.

تجارب اعتراضی تاکنونی، طبقه کارگر و فعالین کارگری در کردستان از سابقه و پیشینه بسیار با ارزشی در عرصه ارتباطات و اتحاد کارگران و مزدبگیران در جامعه کردستان به داده ای برگشت ناپذیرتبدیل شده است. مراسم های اول ماه مه و روز جهانی زن که اساسا توسط فعالین کارگری، معلمان و پرستاران معترض سازماندهی شده است خود الگویی از قدرت و توان بالقوه در میان این طبقه و فعالین آنها میباشد. این تجارب و تلاش برای اعتراضات متشکل با وجود ارتباطات طبیعی با پیشینه چندین ساله یک نکته قوت مهم برای سازماندهی جمع آوری امضا و ملحق شدن کارگران، معلمان و پرستاران به جنبش ـ اعتراض به حداقل دستمزدها ـ است.

اعتراض به حداقل دستمزدها خواست مشروع و قابل دفاع توسط اقشار مختلف جامعه در کردستان است. سنت دفاع و حمایت از مطالبات و اعتراضات کارگران و معلمان و پرستاران تاریخا در جامعه کردستان وجود دارد. مکانیسم این اعتراضات و جلب حمایت از مطالبات ـ اعتراض به حداقل دستمزدها ـ در درجه اول در دست کارگران، معلمان و پرستاران متشکل در مراکز کار است.

با توجه به این فاکتورها ما کارگران، معلمان و پرستاران و دیگر اقشار تهیدست جامعه کردستان را به پیوستن به اعتراض به حداقل دستمزدها فرا میخوانیم.

انعکاس خبری طومار اعتراض به سطح دستمزدها و بی حقوقی کارگران در روزنامه ها و سایت های داخل کشور؛
خبر گزاری کار ایران (ایلنا) هزار کارگر به قطع یارانه‌ها اعتراض کردند ایلنا: بیش از ۱۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی از ۵ استان کشور، با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر کار به تاثیراتی که اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌‌ها بر زندگی آنان تحمیل کرده است اعتراض کردند. به گزارش ایلنا، کارگران در این نامه از قانون هدفمندی یارانه‌ها با عنوان «قطع یارانه‌ها» نام برده‌اند و با توجه به وضعیت اقتصادی‌شان خواستار افزایش حداقل دستمزد‌ها براساس تورم موجود شدند. در این طومار که به امضای بیش از ۱۰ هزار کارگر شاغل در ۵ استان کشور در کارخانه‌هایی از جمله دارو شیشه، مهرام، فرش پارس، هفت الماس و… رسیده است، کارگران تهیه پیش‌نویس اصلاحیه قانون کار را «اصلاحیه‌ای ضد کارگری» دانسته‌اند که امنیت شغلی و معیشت آنان را نشانه رفته است. کارگران امضا کننده نامه همچنین به تعویق و بی‌نظمی در پرداخت حقوقشان اعتراض‌کرده‌اند و خواستار ایجاد ساز و کار قانونی و قاطعی برای پرداخت بموقع دستمزد‌ها و تعقیب قضایی کارفرمایانی که کارگران را بدون قرارداد و یا با قراردادهای سفید امضا و دستمزدهای معوقه وادار به کار می‌کنند شده‌اند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در اواسط ماه جاری پیش‌خبری از تلاش کارگران جهت تهیه طوماری در اعتراض به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با ۲ هزار امضا را منتشر کرده بود که طومار ۱۰ هزار امضایی کارگران به ثمر نشستن مرحله اول این تلاش است
۱۰ هزار کارگر به قطع یارانه‌ها اعتراض کردند ایران > دولت – همشهری آنلاین:
کارگران در این نامه که از سوی خبرگزاری کار ایران منتشر شده ، از قانون هدفمندی یارانه‌ها با عنوان «قطع یارانه‌ها» نام برده‌اند و با توجه به وضعیت اقتصادی‌شان خواستار افزایش حداقل دستمزد‌ها براساس تورم موجود شدند. در این طومار که به امضای بیش از ۱۰ هزار کارگر شاغل در ۵ استان کشور در کارخانه‌هایی از جمله دارو شیشه، مهرام، فرش پارس، هفت الماس و… رسیده است، کارگران تهیهپیش‌نویس اصلاحیه قانون کار را «اصلاحیه‌ای ضد کارگری» دانسته‌اند که امنیت شغلی و معیشت آنان را نشانه رفته است.
۱۰‌هزار امضا در اعتراض به سختی معیشت کارگران روزنامه شرق و بورس نیوز
شرق: از زمستان ۸۹ تاکنون که قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآمد، این قانون پیش‌بینی‌های نگران‌کننده و انتقادهای بسیاری را به خود دیده است؛ پیش‌بینی‌هایی که از گرانی‌های لجام‌گسیخته حکایت می‌کرد و حتی پیش‌بینی تورم ۶۰‌درصدی را رقم زد. در این مدت کارگران تنها ناظر پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش فشار بر اقشار کم‌درآمد و انتقادها به نحوه اجرای قانون بودند اما اکنون ۱۰‌هزار کارگر از واحدهای صنعتی پنج استان کشور در اعتراض به معیشت سخت خانوارهای کارگری نامه‌ای را خطاب به وزیر کار و رفاه اجتماعی نوشتند که ۱۰‌هزار امضا پای خود می‌بیند.
سایت تابناک و نیوز و پیام سمنان اقتصادی » داخلی
نامه ۱۰ هزار کارگر به وزیر کار
بیش از ۱۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی از ۵ استان کشور، با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر کار به تاثیراتی که اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌‌ها بر زندگی آنان تحمیل کرده است اعتراض کردند.
کد خبر: ۲۵۱۶۴۲
به نقل از زلال نیوز امضای طوماری خطاب به وزیر کار؛
۱۰ هزار کارگر به قطع یارانه‌ها اعتراض کردند
کد خبر: ۲۶۰۳۶. شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ساعت ۱۷:۲۶
در این طومار که به امضای بیش از ۱۰ هزار کارگر شاغل در ۵ استان کشور در کارخانه‌هایی از جمله دارو شیشه، مهرام، فرش پارس، هفت الماس و… رسیده است، کارگران تهیه پیش‌نویس اصلاحیه قانون کار را «اصلاحیه‌ای ضد کارگری» دانسته‌اند که امنیت شغلی و معیشت آنان را نشانه رفته است
بیش از ۱۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی از ۵ استان کشور، با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر کار به تاثیراتی که اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌‌ها بر زندگی آنان تحمیل کرده است اعتراض کردند.
آفرینش روزنامه سراسری صبح ایران
بیش از ۱۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی از ۵ استان کشور، با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر کار به تاثیراتی که اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌‌ها بر زندگی آنان تحمیل کرده است اعتراض کردند.
آفتاب: بیش از ۱۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی از ۵ استان کشور، با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر کار به تاثیراتی که اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌‌ها بر زندگی آنان تحمیل کرده است اعتراض کردند.
سایت پول نیوز اصلی> خبرگزاری پول نیوز ۱۳۹۱/۰۳/۲۸, ۹:۳۷:۰۱
نامه ۱۰ هزار کارگر به وزیر کار
بیش از ۱۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی از ۵ استان کشور، با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر کار به تاثیراتی که اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌‌ها بر زندگی آنان تحمیل کرده است اعتراض کردند.
منبع خبری(سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران)