جامعه متجدد و متمدن،انسانی سوئد در مقابل ارزشهای برابر مسئول است.

بدون شک برنامه ۲۰۱۲۰۵۱۶ ماه مه چهارشنبه شب اوپدراگ گرانسکنینک که در ساعت ۸ هشت شب از شبکه اول تلویزیون سراسری سوئد پخش شد، مبنی بر تبعیض، برتری مرد بر زن را که نمایندگان مساجد بزرگ سوئد طبق قوانین شرع و کتابهای آسمانی از چند همسری واینکه زن حق تعیین سرنوشتش را ندارد. زنان باید منکر احساسات جسمانی خود شوند و در برابر تجاوزها و بدرفتاریها، سکوت اختیار کنند. شهروندان جامعه سوئد را با نگرانیها و ابهامات زیادی روبرو کرده است. اظهار این عقاید ارتجاعی ضد زن از جانب هر مقام اداری و قانونی و یا هر فرقه مذهبی که باشد برخورد جدیی را طلب میکند و باید محکوم گردد. کار کرد مذهب بویژه در بیش از سه دهه اخیر به یمن تحرکات جریانات اسلامی و در قدرت بودن مذهب در ایران و عربستان ماهیت فوق ارتجاعی آن را برای هر ناظر آگاه روشن نموده است و تداعی کننده کشتار زنان، کودکان و دیگر انسانها است، تداعی کننده و نافی هر درجه از ترقیخواهی و آزاد اندیشی است. مذهب و سنن کور همیشه مانعی بر سر راه آزادی و رهایی انسان بوده اند. مذهب همیشه چماق دست صاحبان قدرت بوده است. اگر خودش بر مسند قدرت نبوده باشد، مجیزگوی آن بوده است. زنان همیشه بیشترین آزار را از دست مذهب و سنن کشیده اند و میکشند.

عملکرد این جریانات و قشریون مذهبی هر کجا که ذره ای نفوذ و قدرت اجرایی داشتند، جامعه مدنی را به قهقرا کشانده اند. تروریسم، بمب گذاری، اعدام، سنگسار در ملا عام، نقض عضو پا و دست بریدن، چشم درآوردن، اسید پاشیدن، آدمکشی، فتوای قتل نویسندگان و هنرمندان لائیک مانند سلمان رشدی، تسلیمه نسرین، لارش ویلکس ، ریبوار احمد، شاهین نجفی و غیره را صادر کردن و جو رعب و وحشت را دامن زدن، کار روتین این جماعت است.
سیاستمداران و مسئولین دولتی تصمیم گیرندگان دایر کردن اماکن مذهبی در سوئد باید از پشت درهای بسته خود بیرون بیایند و به عملکرد این جریانات سیاه ارتجاعی نگاهی بندازند و در حین تصمیم گیری فکری بحال امنیت و مانع آزادی زنان و پیشرفت و ترقیخواهی حاکم بر جامعه کنند. آزادی بیان، آزادی و برابری زن و مرد و رفاهیات و غیره این دستاوردها محصول تلاش و مبارزات طولانی انسانهای شریف این جامعه است و به آسانی نمیتوان شانه از زیر بار مسئولیت خالی کرد و در چشم میلیونها انسان آزادیخواه و متجدد در سوئد خاک پاشید.

این طلبهای طوفیلی آدمکش و ضد مدرنیسم تحت عنوان احترام به مذاهب و فرهنگهای گوناگون کل جامعه و ارزشها و سنتهای انسانی تثبیت شده را با استانداردهای مترقیانه اش زیر سئوال برده و به آن بی احترامی میکنند و این جامعه را تهدید میکنند.تا همینجا همه مساجد و دیگر نهادهای اسلامی با حمایت و پشتیبانی دولت سوئد نقش بسیار مخربی را علیه پناهجویان و پناهندگان گریخته و فراری از جهنمهای «کشورهای اسلامی» ایفا کرده اند. اما به وضوح میتوان دید که جامعه سوئد دست بگریبان معضلات پایه ای و بسیار تعیین کننده با اسلام و تحرکات اسلامی است. دولت سوئد خود زیر بغل اسلام را گرفته است، آنرا تقویت کرده و میکند، نسبیت فرهنگی چیزی جز همین معنا را برای آنها نداشته است، اما همین امروز معضلات حاصل این سیاستها ریش خود آنها را هم گرفته است. این امامان مرتجع مبلغ کثیفترین سموم خرافی و ضد انسانی، علیه مساوات طلبی زن و مرد، علیه حقوق کودکان و در جهت انزوای هر چه بیشتر جمعیت خارجی تبار بوده اند. در این مستند اوپدراگ گرانسکنینک چهارشنبه شب این جنبه ها مورد اعتراض نیست و جایی در طرح دولت ندارد. سرنوشت جنجال فعلی بر سر مساجد و امامان به هر کجا برسد، برای ما مردمی که زخمهای حکومت مذهبی را کماکان با خود حمل میکنیم، برای ما مردمی که در دور دستهای فرار از آن جهنم یکبار دیگر هیولای سیستم اسلامی را جلوی رویمان قرار داده اند، این یک کشمش حیاتی و جدی است. این مساجد و امامان و نهادهای پشت سر آنها، اسلام پروری دولت و خروارها پولی که برای سیستم صرف میشود یقه ما را گرفته است و باید جلویش ایستاد. باید به کل این اماکن و نهادها معترض شد. تجربه همگی ما در مقابل ظرفیتهای جریانات اسلامی و در مقابل ظرفیتهای سیاستهای نسبیت فرهنگی حکم میکند که هیچ عرصه ای را نباید خالی گذاشت. ما میتوانیم جلوی رشد و نفوذ جریانات مرتجع اسلامی را از همین لحظه قطع کنیم. ما پناهندگان و پناهجویانی که از جهنم رژیم جمهوری اسلامی گریخته ایم، با تجربه زنده از یک حکومت اوباش و آدمکش اسلامی و با تجربه زنده از محتوای واقعی از قشریون و جریانات اسلامی میتوانیم نقش مهمی را در کشمش برای یک جامعه عاری از دست اندازی مذهب و بخصوص مذهب اسلام ایفا کنیم.

اعتراض ما مردم آزادیخواه و برابری طلب در مقابل جریانات ارتجاعی اسلامی چیزی جز خواستهای متمدنانه و سکولار و جامعه انسانی نیست. ما خواهان این هستیم که دست مذهب از همه شئونات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزش کوتاه شود. تراشیدن هویت مذهبی برای همه انسانها باید یک جرم بحساب بیاید. مذهب یک امر خصوصی و برای بزرگسالان است. ما خواهان آن هستیم که همه گونه کمکهای مالی، سیاسی، معنوی به تمام فعالیتهای مذهبی و مشخصا فعالیتهای اسلامی بطور کامل و فورا قطع شود. پرنیسپ و اصول یک جامعه سکولار غیر مذهبی که در قانون اساسی سوئد پیش بینی شده است باید بطور کامل در مورد همه شهروندان و از جمله پناهندگان و پناهجویان صدق کند. این اماکن و مساجد مانع جدی و آنتی تز انتگراسیون پناهنده و خارجی در سوئد است و ایجاد این نهادها کمک فوقالعاده ای به رشد راسیسم در میان شهروندان سوئدی و پناهندگان است. این حداقل انتظاری است که از یک جامعه متمدن و متجدد امروزی میتوان انتظار داشت. اسلام در تشابه با سایر مذاهب، یک انتخاب آزاد فردی برای انسانهای بالغ میباشد. هر گونه دخالت جریانات اسلامی در فعل و انفعالات رسمی در جامعه از جمله در مدارس و در رابطه با کودکان باید مطلقا ممنوع گردد. مبارزه برای شناساندن این معضلات و دفاع از برابری انسانها وظیفه همه سازمانها، نهادها و انسانهای شریف و آزادیخواه و برابری طلب است که به تلاش همه جانبه و متحد برای پایان دادن به این نابرابریها در ادامه تلاش و مبارزه برای جامعه ای انسانی تر؛ مسائل زیر از اهمیت فوق العاده ای برخورداردارند.
بر این اساس:
۱: جلوگیری از ازدواجهای زود رس و تحمیلی، لغو قانون ازدواج در سن ۱۵ سالگی برای دختران خارجی.
۲: ممنوعیت ختنه کودکان.
۳: ممنوعیت حجاب برای کودکان کمتر از ۱۶ سال.
۴: والدین حق ندارند مانع شرکت کودکانشان از شرکت در فعالیتهای ورزشی مثل شنا، ژمیناستیک، و یا شرکت در کلاسهای موسیقی، بیولوژی و آموزش جنسی در مدارس شوند.
۵: جلوگیری وتحقیق در مورد ترک تحصیل دختران خارجی.
۶: مذهب امر خصوصی افراد بزرگسال است. الغای مدارس مذهبی برای کودکان، ممنوعیت آموزش بر اساس مذهب و تعصباتی که منجر به تربیت دوگانه دختر و پسر خارجی میشود، بنحوی که دختر بمثابه زن، « شرف وآبروی خانواده» و پسر بعنوان مرد، نگهبان و حافظ آبروی خانواده بار میاید.
۷: کمک و سرمایه گذاری موثر برای انتگره شدن افراد، بویژه برای دختران و زنان خارجی در جامعه.
۸: اشد مجازات برای تمامی افراد که مرتکب قتلهای ناموسی میشوند. هیچگونه تخفیفی در این مجازاتها بخاطر تعلقات مذهبی و فرهنگی نباید داده شو .
۹: ایجاد مراکز اظطراری و قابل دسترس از افراد متخصص در مهد کودکری؛ مدارس؛ مراکز کار برای زنان و دخترانی که مورد اذیت و آازار قرار میگیرند و همیهنطور برای پسران پناهنده و پناهجو که در شرایط روحی و تربیتی نامناسبی قرار میگیرند.
۱۰: حق پناهندگی برای زنان ؛ دختران و کودکانی که از مذهب و سنن ارتجاعی میگریزند.
۱۱: لغو قانون دو سال انتظار برای اخذ اقامت برای زنانی که بخاطر پیوند ازدواج به سوئد میایند.
توفیق محمدی
۳۰ ژوئن ۲۰۱۲