مردان محجبه و زنان “بد حجاب”

سناریوى اطلاعات جمهورى اسلامى بدنبال دستگیرى مجید توکلى و کمپین محجبه "ما همه مجید هستیم"٬ رویدادى بود که کنه ارتجاع فکرى و فرهنگى جنبش ملى اسلامى را در مقابل چشم همگان قرار داد. اما در وراى کل این ماجرا آنچه که بیش از پیش خود را نمایان کرد قدرت و اهمیت جنبش آزادى زن در ایران بود. 

نیروهاى امنیتى جمهورى اسلامى مجید توکلى را بدنبال سخنرانى در دانشگاه گرفتند. این دستگیرى همراه بود با سناریوئى اسلامى- مردانه- زن ستیزانه مبنى بر محجبه بودن مجید توکلى هنگام فرار و سپس عکسهاى او را همراه با چادر و چارچوق منتشر کردند. این سناریوى مضحک و ارتجاعى البته در مقابل شعور سیاسى مردم آزادیخواه ایران سه دقیقه دوام نیاورد. جامعه ایران جمهورى اسلامى و فرهنگ سیاسى منحط و ضد زن اش را خوب میشناسد و بویژه در ایندوره هر سیاست رژیم اسلامى را با روشهاى سلبى به شکست کشانده است. 

دستگیرى مجید توکلى ادامه دستگیرى دهها نفر در همین روز و هزاران نفر در ماههاى اخیر است. یک سیاست روشن و سر راست در قبال دستگیرها و ارعاب اینست که؛ مجید توکلى و کلیه زندانیان سیاسى باید فورا آزاد شوند! اما این تمام قضیه نیست. باید سناریوى نیروهاى امنیتى را نیز پاسخ داد. هدف سناریوى اطلاعاتى جمهورى اسلامى روشن است. در نگرش اسلامى زن فرودست است. در فرهنگ و ادبیات مردسالار و اسلامى٬ "جاى زن بودن" نشان تحقیر "مرد" است. از عهد بوق تا دوره کلاه مخملى ها و بعد اسلامیون متفرقه٬ رایج بوده که براى اثبات "مردانگى" و عهد به وفا میگفتند که سبیل را میزنند و جایش "سرخاب" میمالند! این فرهنگ منحط در ایران خود را به سطح قوانین رساند و با سرکوب خونین زنان آزادیخواه و انقلاب ۵٧ نظام آپارتاید جنسى را برقرار کرد. این نظام طى سه دهه زنان را سرکوب کرده و تلاش کرده جامعه را عقب ببرد و اسلامیزه کند٬ زن را از صحنه جامعه به "اندرونى" و پستو پرت کند٬ اما نه فقط نتوانسته است بلکه مقابله با آزادمنشى و برابرى طلبى زنان کار هر روزه و بیوقفه ارتش ضد زن اسلامى است. 

اتفاق شیرین و از نظر کمونیسم کارگرى قابل پیش بینى که در تحولات اخیر ایران افتاد اینبود که زنان بعنوان یک جنبش غیر قابل حذف سیاسى و وسیع و آوانگارد جلوى صحنه قرار گرفتند و مهر خود را بر آن زدند. این حقیقت درخود به معنى شکست زن ستیزى عمیق جمهورى اسلامى و نظم آپارتاید جنسى است. جمهورى اسلامى با نگرش شوونیستى و ضد زن و سرمایه گذارى روى عقب مانده ترین فرهنگ حاشیه اى جامعه٬ بزعم خود با سناریوى محجبه کردن مجید توکلى دو کار را با هم انجام داده است؛ اول٬ پاسخى مفلوک به اعتراض قدرتمند زنان داده است و دوم بنا به فرهنگ زن ستیز اسلامى و کلاه مخملى و لمپنیستى خود مجید توکلى را بزعم خود "تحقیر" کرده است. این جمهورى اسلامى است و انتظار بیشترى از آن٬ هر جناحش٬ تنها بیان یک توهم مهلک سیاسى است. 

اما کمپین محجبه "ما همه مجید هستیم" پائى در دنیاى اسلامیون حکومتى و پائى در دنیاى نگرش گروه فشارى اسلامیون اصلاح طلب و تلاش براى آشتى دادن فشار آزادیخواهى جنبش آزادى زن در ایران با قوانین و سمبلهاى اسلامى دارد. اگر بهترین تلقى این کمپین را مبنا قرار دهیم٬ تنها میتوان به این جنبه اشاره کرد که اگر جمهورى اسلامى تلاش دارد با سیاست محجبه کردن مجید توکلى او را "تحقیر" کند٬ ما با کمپین محجبه "ما همه مجید هستیم" پاسخ میدهیم و آنرا شکست میدهیم. اما این توجیه مفروضات سیاسى روشنى دارد. مفروضاتى که پاى این کمپین را در دنیاى همان فرهنگ منحط اسلامى قرار میدهد. بگذارید بپرسیم اگر این آقایان بدرست براین باورند که جمهورى اسلامى با انتشار عکس محجبه مجید خواسته است او و زنان را "تحقیر" کند٬ چرا نگفتند؛ مرگ بر حکومت ضد زن! نابود باد نظام آپارتاید جنسى! نه به حجاب! حجاب پوشش نیست٬ پرچم اسارت اسلامى زن است! چرا نگفتند بزودى در خیابانها و میدانهاى ایران حجاب سوزان راه مى اندازیم! چرا نگفتند جایگاه و نقش جنبش آزادى زن در ایران بسیار وسیع تر و معتبر تر از آنست که بتوان با این لات بازیهاى اسلامى آن را خدشه دار کرد! چرا شناعت حجاب بعنوان پرچم جنبش اسلام سیاسى را نکوبیدند؟ چرا خودشان کمپین محجبه شدن راه انداختند؟ این آقایان و خانمها که در خارج کشور و آمریکا زندگى میکنند چرا بجاى محجبه شدن دامن و دکلته و لباسهاى شیک زنانه نپوشیدند و یا آگاهانه آرایش نکردند و فریاد نزدند؛ زنده باد مبارزه قهرمانانه زنان براى آزادى و برابرى؟ چرا نگفتند "ما زن و مرد جنگیم٬ بجنگ تا بجنگیم"؟

کمپین محجبه "ما همه مجید هستیم"٬ بعنوان یک حرکت سیاسى٬ همان دیدگاهى را دارد که میگوید امروز مسئله زنان حجاب نیست. همان دیدگاهى است که با قوانین و سمبلهاى اسلامى بعنوان زرادخانه ضد زن تمایز بنیادى ندارد و مدعى است که اسلام با حقوق زن تناقض ندارد. همان دیدگاهى که تلاش دارد جنبش آزادى زن را در چهارچوبهاى اصلاح طلبان حکومتى اسیر کند و بیشتر نگران "رادیکالیسم" زنان است تا "تحقیر" اسلامى- لومپنیستى زنان و مردان مبارز. این خط آگاهانه با دعواى سى ساله برسر لغو حجاب اجبارى و خواست دهها میلیونى آزادى پوشش در آن کشور خود را تداعى نمیکند! 

سناریوى جمهورى اسلامى فقط و فقط بیان وحشتش از قدرت و نقش زنان در جنبش اعتراضى براى سرنگونى است. در کنار سرکوب خیابانى و تجاوز دسته جمعى اسلامى در زندانها٬ این اقدام یک جنگ روانى با زنان است. میخواهد وحشت واقعى شان را از زنان با سرخ نگهداشتن صورت شان بپوشانند. حکومت مرتجع اسلامى بحدى مفلوک شده است که دیگر "ارزشهاى اسلامى" براى خودش هم بیمعنى است. حجابى که قرار بود با "خطاب فاط