براى لغو اعدام ما نیاز به سازماندهى توده اى جامعه و مردم داریم / مصاحبه ایسکرا با نسان نودینیان

متن پیاده شده مصاحبه تلویزیون ایسکرا با نسان نودینیان

آوات فرخی:  دو جوان در سی و یکم اردیبهشت توسط جنایتکاران  جمهوری اسلامی در زندان سنندج اعدام شدند. اعدام این دو نفر در خلا و بدون اطلاع افکار عمومی انجام شد. جمهوری اسلامی  در آرامش ویژه خودش در واقع بدون فشار جامعه جهانی، جنایتکارانه این دو جوان را اعدام  کرد. کمیته کردستان این اعدام رابا انتشار اطلاعیه ای محکوم  کرد. به نظر شما چرا جمهوری اسلامی به این شکل این اعدامها را انجام میدهد. چه اهدافی دارد؟

نسان نودینیان: من هم به خانواده این دو اعدامی صابر و وریا از اهالی جوانرود به خانواده و بستگان آنها تسلیت میگویم. این اعدام از آن موارد نادری است که خبر رسانی نشد. دستگیری، محکومیت و اعدام آنها در خلا  انجام شد. افکار عمومی در سطح ایران و جهان در جریان این اعدامها قرار نگرفتند. تا کنون ما شاهدیم که موارد زیادی از دستگیریها و محکومین به  اعدام از کانال خانواده ها و وکلای آنها به افکار عمومی اطلاع داده شده و اقدامات بین المللی در دفاع و برای نجات جان آنها از طریق مراجعه به نهاد و ارگانهای مدافع حقوق انسان و مخالف اعدام، انجام شده است. اعدام این دو جوان موردی نادر است. امیدوارم تکرار نشود و خانواده و وکلای کسانیکه دستگیر و یا به اعدام محکوم میشوند افکار عمومی، احزاب سیاسی، کمیته علیه اعدام و نهادهای جهانی علیه اعدام را در جریان بگذارند. و با اینکار پوشش خبری وسیعی را انجام دهند. تا کنون موارد زیادی را ما شاهد بوده ایم که با تلاشهای جامعه جهانی و مدافعین لغو اعدام جمهوری اسلامی زیر منکنه فشار قرار گرفته و اعمال اعدام لغو و یا برای سالها در حالت تعلیق قرار گرفته است. و البته با انجام هر اعدام در واقع با هر قتل عمدی که جمهوری اسلامی انجام میدهد تنفر و انزجار مردم و خانواده اعدامیها در شکل وسیع و بشکل علنی علیه جمهوری جنایتکار اسلامی انجام شده و موج نارضایتی ها در اشکال مختلف و در شکل تظاهرات و تجمع های بزرگ در مقابل  زندانها ابراز شده است.

آوات فرخی: در این جا میخواهم  به مساله زانیار و لقمان بپردازیم، متاسفانه خطر اعدام زانیار و لقمان را کماکان تهدید میکند. چه اطلاعی از وضعیت آنها دارید؟

نسان نودینیان: بلی درست است کماکان خطر اعدام روی سر این دو جوان زانیار و لقمان است. اینها هر آن ممکن است توسط جنایتکاران کثیف اسلامی اعدام شوند. اقدامات تاکنونی ما تاثیرات خوب خود را گذاشته است. با بردن لقمان و زانیار مرادی برای یک دادگاهی دیگر ما کمیته علیه اعدام و سنگسار و من طی اطلاعیه هایی از مردم خواستیم هوشیار باشند و به اقدامات تاکنونی که برای لغو اعدام این دو جوان شروع کرده اند، شدت عمل بیشتری بدهند. از آنها خواستیم که از طرق مختلف به این اقدامات و بشکل کنکرت تری بپردازند. در یکسال گذشته مردم شهر و شهرکهای مریوان و سروآباد و جوانان این شهر به اقدامی انقلابی جمع آوری امضا و طومار اعتراضی پرداخته  صدها امضا در شکل ارسال به مقامات رژیم اسلامی انجام شده است. ما مصرا از مردم میخواهیم که نگذارند لقمان و زانیار اعدام شوند. نفس اقدامات و هوشیاری مردم تا این لحظه دست جنایتکار جمهوری اسلامی و مقامات آنرا برای اجرای این احکام را کوتاه کرده است. مساله مهم این است که هم اکنون جامعه جهانی در مقابل اجرای این احکام است. اقدامات کمیته مبارزه علیه سنگسار و اعدام و اقدامات کل اپوزیسیون در حمایت از لغو اعدام این دو جوان کماکان ادامه دارد و همچنانکه شما هم اشاره کردید، اعتراضات مردم در داخل ایران بویژه اعتراضاتی که مردم و جوانان شهر مریوان انجام داده اند و همچنین اقدامات بین المللی تاثیرات معین داشته است. همینجا این را اضافه کنم که برای لغو اعدام زانیار و لقمان از طرف شخصیتهای شناخته شده کمونیست شهر مریوان، مجید حسینی، محمد مراد امنیی، اسد نودینیان، و عبدالله کهنه پوشی(عبه شیخ عزیز) طی اطلاعیه هایی از مردم مریوان خواسته اند که برای نجات جان لقمان و زانیار مرادی بسیج شوند. و به اشکال مختلف برای لغو اعدام آنها مبارزه کنند.

اشاره به یک نکته در همین رابطه به نظر من اهمیت دارد. همچنانکه در سوال قبلی شما اشاره کردید، پوشش خبری و اقدامات مقامات زندان در مورد دستگیر شدگان و انعکاس آن به خارج از زندان در سطح محلی و خارج از کشور بسیار با اهمیت است. ما موارد زیادی از تماس تلفنی لقمان و زانیار با مینا احدی را دیده ایم. مینا احدی این تماسها و وضعیت آنها را طی اطلاعیه هایی به افکار عمومی منتقل و عملا موج حمایت و پشتیبانی از لغو اعدام این دو جوان در سطح بین المللی وسیع و تا امروز بسیار موثر واقع شده است. من امیدوارم مردم مریوان همچنان هوشیارانه در مقابل اعدام بایستند. مردم کردستان میتوانند در مقابل هر اقدام جنایتکارانه و ضد انسانی مقامات جمهوری اسلامی بایستند. در سی سال گذشته با وجود تناسب قوای سیاسی و کشمکش سیاسی رژیم اسلامی با مردم در کردستان، ما شاهد اعدام در ملاعام نبوده ایم. اینکه در شهرهای کردستان در سی سال گذشته اعدام در شکل علنی و ملاعام انجام نشده از خوبی این رژیم جنایتکار نیست، بلکه دقیقا ناشی از تناسب قوا و وضعیت مبارزاتی است که مردم کردستان در برابر این جنایتکارها پیش برده اند.

در پایان این را اضافه کنم که اعدام قتل عمد است که توسط جمهوری اسلامی انجام میشود. این رژیم قاتل صدها هزار نفر در ایران است. مساله ما صرفا افشا گری نیست، بلکه مساله مهم و محوری برای ما سازماندهی توده های میلیونی در ایران و در کردستان علیه اعدام و تلاش و مبارزه توده ای برای لغو مجازات اعدام و سرنگونی این رژیم جنایتکار و قاتل است.

بعد از انجام این مصاحبه متوجه شدیم که از یکسال گذشته رژیم اسلامی خانواده کارکنان رادیو فردا را تحت فشار و دستگیری های متعدد قرار داده و از آنها خواسته است که به کارکنان رادیو فردا فشار بیاورند که از انعکاس آنچه مزدوران اطلاعات آنرا “انعکاس اخبار مربوط به دستگیری ها و اعدام ها است صرفنظر کنند” خوشبختانه کارکنان رادیو فردا اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی از انعکاس این عرصه از پوشش خبری کوتاه نخواهند آمد.

به همین دلیل ما اصرار داریم که تمام اقدامات، تحرکات، اعلام احکام زندان و اعدام،  توسط مردم، خانواده هایی که عزیزانشان در زندان های رژیم اسلامی هستند، وکلا و نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران  به خارج از کشور به احزاب اپوزیسیون، به رادیوها و نهادهای مخالف اعدام و کمیته علیه اعدام گزارش شود. از زندانیان بخواهند که با ما تماس بگیرند،  کمیته علیه اعدام و  و کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری را در جریان پرونده های خود قرار دهند. این عرصه ای است که بلحاظ بین المللی جمهوری اسلامی جنایتکار و سازمانهای ضد انسانی و تصمیمات کثیف مقامات این رژیم را تحت منگنه فشار قرار خواهد داد. *