شاهین نجفى یک ترانه سروده, همین…..

دوستی فیسبوکی زیر یادداشت من در باره ماجرای «فتوا » کلمه ای تأیید آمیز نوشته بود و بعد چند سطر به شاهین نجفی و ترانه اش نیش زده بود … که ”توهین به مقدسات و کذا..» .من چند روز این صفحه را باز نکرده بودم, پوزش می خواهم پاسخم دیر شد. حالا که یادداشت «منطقی» ایشان را دیدم, خودم را موظف می دانم, برحسب عقایدم, نکات زیر را به صورت فشرده و چکیده هم که شده , در این باب یادآوری کنم. نه برای ایشون, بلکه به طور کلی برای روشن شدن عقیده خودم برای همه خوانندگان. البته اگر کسانی معترض اند و بحث تفصیلی داشتند, لازم دیدم در بحث شرکت می کنم.

حالا نکات جدا جدا اشاره شده را یک جا می آورم که دستکم ایستار شخصی ام روشن باشد:

•۱- دفاع از آزادی بیان و حقوق بشر دیگران , ( و به ویژه مورد حمله متعصّبان فاشیسم مذهبی و غیرمذهبی واقع شدگان) شاخص و معیار طرفداری از آزادی بیان و حقوق بشر به طور کلی است,-

‎۲- کم و کیف رابطه فکری, ادبی و هنری افراد و گروهها با این و آن پیامبر و امام و «مقدسات» دینی و ایدئولوژیک به طور کلی, مربوط به خودشان است, جزء حقوق فردی و به طورکلی جزیی از اصل آزادی دین و مذهب, یا بی دینی و لامذهبی است,,

‎۳- این که چه کاری را توهین حساب کنیم و چه رفتاری را اهانت به مذهب و مقدسات دینی, این البته امری است مربوط به پذیرفتن میزانهای مدرن و مدرنیته, مربوط به فرهنگ و اداب مورد توجه و احترام خود ما. وگرنه خلط مبحث می شود و هرکس دنبال عقب ماندگیهای خود در می ماند. مثال: نزد جمعیت انبوه هندوآن (یک میلیارد یا بیشتر…) گاو موجود مقدسی است, (ضمنا نزد ایرانیان باستان هم نوعی تقدس داشت), گاو را طبق اصول یا فروع دین هندوآن نباید آزار داد, چه رسد به کشتن و خوردن گوشت آن. اما میلیاردها انسان غیر هندو( از جمله ما ایرانیان) گاو را می کشند , گوشتش را می خورند و هیچ از این توهین بزرگ به مذهب هندوآن باکشان هم نیست!. خیلی اهمیّت دارد که آن صدها میلیون هندو یقه گاو کشان و گوش گاو خوران را نمی گیرند, ما هم به روی خودمان نمی آوریم. بنابراین بهترست کمی بیشتر تأمل داشته باشیم, در امور مربوط به دین و مذهب / یا لامذهبی و نیز آداب و … به تساهل و مدارای حداکثر توصیه کنیم و زود توی چاله «توهین به مقدسات» نیفتیم. وگرنه مشابه گاوکشی و گوشت خوری و …صدها مثال دیگر هم از فضائل خودمان می توان آورد. .

‎۴- من که اصلاً مذهبی نیستم, لامذهبم و لاییک , اما جانب انصاف را نگه می دارم و از آزار و اذیت دیگر اندیشان حتی المقدور پرهیز دارم و به آداب معتقدان به مذاهب و ادیان با فاصله و احترام رفتار می کنم ( البته تا جایی که آنها حقوق بشر این جانب و دیگر انسانها را نیز مراعات کنند) ,

•لذا در مورد کار طنز یا رپ طنزآلود شاهین نجفی نیز باید منصفانه نظر دهم و این حرف منست : تا آن جا که از شعر و کار آقای شاهین نجفی- که ایشان را نه دیده و نه می شناسم- آگاه شده ام, هیچگونه توهین و اسائه ادبی در ترانه رپ ایشان نیافته ام, بلکه ساده و انسانی با امام شیعه چندم (؟)سخن می گوید و از خمینی و بقایایش و اعمال آنها شکوه می کند , ملودیک با ریتم رپ خودش. به همین سادگی.

‎۵- فراموش نکنیم که ما در قرن بیستم و اکنون در قرن بیست و یکم جریانات رسمی کلیسایی داشته ایم و داریم که تلاش کرده و می کنند با موزیک رپ و دیگر شاخه های موزیک جوان پسند مدرن و پست مدرن, با انواع و اقسام طنز و شوخی و حتی هزل, هوشمندانه توده جوان ممالک خود را به کلیسا دعوت کنند, در سالنهای کلیسایی کنسرت رپ برگزار کنند و با توده جوانان و موزیک و ترانه های مورد علاقه و درخواست آنها همراهی و همدلی نشان دهند. حالا ماموتهای وحشی و درعین حال صاحب قدرت حاکم بر میهن سوخته و دلسوخته خودمان – در بحران و ورشکستگی- خیلی زور می زنند یک جریان متعصّب و وحشی به راه اندازند, آنهم در و ضعیّت حضیض, مانند دوران شکست در جنگ و ویرانی ۸ ساله دهه نخست(همان دهه طلایی معروف امام) که آن موج وحشیگری فتوای قتل سلمان رشدی را خمینی راه انداخت. ما, همه ما ایرانیان آزاده, از معتقدان به مذاهب الهی, تا لامذهبان و دهریون و …همه باید بهوش باشیم و بلافاصله این تمهید کهنه و نخ نمای پیرآخوندهای وحشی و قدرتمدار و میلیارد را افشاء کنیم, این دیگر اما و اگر و ۵۰ در صدی موضع گرفتن ندارد..

‎۶- آخوندهای قدرتمدار, معمولا در این جور مواقع یقه صاحبان قدرت و نفوذ و امکانات گسترده شرکتهای بزرگ را نمی گیرند, مانند دیگر جبّاران ضعیف کش هستند, آن زمان یقه یک تک نویسنده هندی – پاکستانی را گرفتند و حالا یقه یک تک هموطن جوان مقیم کلن ما را. این جنبه ماجرا هم می باید همه را حساس کند و اعتراض برانگیزد. دفاع از حق آزادی بیان هنری یک نفر در مقابل یک رژیم تروریستی که ماموتهای وحشی میلیارد و صاحب قدرتش را , با خیل وحوش آماده به قتل, به جان یک جوان با گیتارش و صدا و ترانه اش انداخته, به نظرمن بدیهی است, به همین سادگی که عرض می کنم.اما اصل قضیه را در آخر می نویسم:. .

•نابود باد نظامی که بودش بر مرگ و نیستی آدمیان و هنر و موسیقی و آزادی و طبیعت و هرچه زندگیست سوار شده. از تخریب و کشتن و شکنجه و اعدام…. تغذیه می کند. نابود باد نظام ولایت مطلقه فقیه.

•اینست چکیده اصول و میزانهای این جانب در باب گرفتاری کنونی شاهین نجفی, ترانه اش و این فتوای قتلش..