اگرقصد توهین داشت چی؟

در حاشیه فتواهای آیات عظام علیه شاهین نجفی و آزادی بیان
بیش از یک هفته از صدور فتوای قتل شاهین نجفی خواننده جوان رپ توسط آیت اله صافی گلپایگانی می گذرد. موضوع کماکان داغ و در صدر اخبار مدیای رسمی و غیر رسمی فارسی زبان قرار دارد. اتفاقا برای رفع هرگونه سوتعبیر وسواستنباط از فتوای داده شده توسط صافی گلپایگانی، آیت اله مکارم شیرازی با تاکید مجدد و با تعیین جایزه چند صد هزار دلاری، رفع ابهام را متذکر و آب پاکی بر روی همه شبهات ریخت.
اما بدنبال این فتاوی حجج اسلام موج وسیعی به پشتیبانی و حمایت از شاهین نجفی و در دفاع ازآزادی بی قید و شرط بیان و نقد مذهب ودر اعتراض و مخالفت علیه این اقدام ارتجاعی و تهدید آشکار به قتل؛ چه د رایران و چه در سطح بین المللی از جانب احزاب مترقی و کمونیست و نیز تشکل های آزادیخواه و همچنین افراد منفرد صورت گرفت که قابل انتظار و بسیار امید بخش بود. گسترش اعتراض و محکوم کردن این فتواها و تهدیدات آشکارارتجاعی آنچنان وسیع و پر دامنه بود که بعضی از رسانه های فارسی زبان نظیر بی بی سی و دویچه وله را مجبور به انعکاس خبر و مصاحبه با شاهین نجفی کرد.
مصاحبه بی بی سی با شاهین نجفی با سرتیتر ” قصد توهین به امامان شیعه را نداشته ام” تا چند روز بر صفحه اصلی سایت مذکور با خط درشت، بیننده را متوجه این مصاحبه میکرد. ظاهرا بی بی سی، قصدش از برجسته کردن این قسمت از مصاحبه با شاهین نجفی، مبرا کردن وی از توهین به ائمه و مقدسات دینی و نشان دادن این است که شاهین نجفی قصد بدی نداشته است. او به ائمه اطهارو امامان شیعه توهینی نکرده، بلکه منظورش نشان دادن هنرو زیبایی های موسیقی رپ بوده است.
بنظر میرسد که بی بی سی با این کار خود، بظاهر قصد نجات جان شاهین نجفی را دارد. بهمین خاطر با برجسته کردن سر تیتر مصاحبه اش، سیگنال های معینی را به مخاطبین خود- بخوان سنن اسلام و آیات عظام- می دهد. اما غافل از اینکه با اینکار؛ در مقابل ترور و ذبح کردن آزادی بیان و نقد مذهب را درهمین فضا و کانتکس معین قربانی این فتوا میکند وبعد، ساکت و خاموش میماند. درست نظیر بسیاری از تشکل های ملی – مذهبی و باصطلاح سکولار، که برخی از آنها مفتخر به دریافت جایزه حقوق بشر هم شده اند. وگر نه حساب سلطنت طلبان و انحلال طلبان ورانده شدگان از قدرت معلوم است.
بیایید اصلا فرض کنیم که شاهین نجفی در این شعر و ترانه خود؛ عمدا قصد توهین و بی حرمتی به امامان شیعه و ائمه اطهار را داشته است. آنوقت تکلیف چیست؟ آیا بی بی سی و رسانه های مشابه چه خواهند گفت؟ آیا از جان و حرمت شاهین نجفی دفاع خواهند کرد؟ بنظر بسیار بعید می آید. اینکارها در اولویت و برنامه آنها قرار ندارد.
تجربه نشان داده است که برای اینگونه رسانه ها؛ دفاع ضمنی و توجیه سنتها و آداب ورسوم ارتجاعی- بخوان در قالب احترام به عقاید مذهبی و شعائر دینی- بویژه در این گونه جوامع همیشه در اولویت سیاست و برنامه شان بوده است. و معمولا اینکاررا، با توسل به فقه شیعه و با بیان اقوال امامان و مثله کردن آزادی بیان و نقد مذهب وبا توسل به سنن پوسیده اسلامی انجام داده اند.
تاریخ فتوا و ترور اسلامی به بهانه توهین به مقدسات دینی قدمتی به اندازه حکومت منحوس جمهوری اسلامی دارد. مورد شاهین نجفی، نه اولین و نه آخرین آنهاست. تا زمانیکه این آزادی وجود دارد که عقاید دینی و دستگاه مذهبی را مورد نقد و سوال قرار داد، این تهدید نیز به جای خود باقی است. قتل رافق تقی نویسنده و منتقد آذربایجانی با فتوای همین آیات عظام و بدست عوامل آنها در باکو صورت گرفت.
آنجا، هم رافق تقی و هم آزادی نقد به مذهب و شریعت هر دو قربانی شدند. اما اینجا، این موج گسترده مبارزاتی به پشتیبانی از شاهین نجفی و آزادی بیان و علیه فتاوی امامان و ارتجاع اسلامی استوار خواهد ایستاد. این را ما همه آزادی خواهان و آزاد اندیشان تضمین خواهیم کرد.
هوشیار سروش
۱۷مه ۲۰۱۲