٢٠ سالی بعد، هنوز کارگران

ژان بلانژه قهوه ای تعارف کرد و بعد با عرض معذرت رفت فنجان ها را شست. با نوعی شرمساری  گفت:مستخدم این دفتر من سالخورده است، دلم نمی‌خواهد کار زیادی به او تحمیل کنم.
دفتر یکی از قدرتمند تزین و مؤثرترین سندیکاهای کارگری جهان ث.ژ.ت، به دلیل رادیکالیسم بیشتر و سازشکاری کمترش نسبت به سندیکاهای آلمان و سوئد که اعضا بیشتری دارند، ساختمانی عظیم و با شکوه در یکی از حومه های پاریس است.

مبارزه علیه راسیسم و نژادپرستی برای بسیاری از افراد و احزاب یک مد روز است. برای کارگران معنا و مفهوم دیگری دارد. حتی اگر زبان هم دیگر را نفهمند، در نگاه‌ها و خطوط صورت هم دیگر رنج ها و امید های مشترک را می خوانند.

در تحلیل‌هایی در رابطه با انتخابات فرانسه به رأی بالای مارین لوپن، راست هیتلری، اشاره می کنند. بسیار لازم است. اما، کارگزان هنوز هستند. شخصأ چندان نگران نیستم. نباید از مساله اصلی، بیکاری و فقر، تشکل و اتحاد خونی کارگران، دور شد.

به هر حال این روز ها اتفاقات خوبی می افتد. انتخاب اولاند، با بهتر حذف سارکوزی، تب  ۳۷٫۵ درجه فرانسوی بود. در اسپانیا و انگلیس و پرتقال به حدود ۴۰  درجه رسید. بانوی آهنین و حقه باز آلمان هم که همین امروز یک شکست انتخاباتی مهم خورد و مشت محکمی دریافت کرد !

این‌ها همه علائمی است که تاریخ و دنیا و آینده چشمک زنان برای ما می فرستند.

ضمیمه : ۴ صفحه مصاحبه با عضو رهبری ث. ژ. ت سال ۱۹۹۲

صفحه ۱

صفحه ۲

صفحه ۳

صفحه ۴