اول ماه مه در امریکا به همت جنبش ۹۹ در صدیها یک قدم به جلو کشیده شد!

گزارشی کوتاه از اول ماه مه در امریکا

مقدمه:

در مقالات قبلیم در موضوع جنبش ۹۹ در صدیها، تاکید داشتم که این جنبش به جهت خصلت خود ، پایان ناپذیر است. عروج و نزولهای موقتی خواهد داشت اما از حرکت بازنخواهد ایستاد. چرا؟ چون پایه هایش در نارضایتی از وضع موجود است. وضعی که بهبود پذیر نیست. سرمایه داری به ته خط خود رسیده. برای بقای بیشترش دیگر نمی تواند به جاهای دیگر بحرانش را صادر کند چون دیگر جای دیگری باقی نمانده! لذا یک راه دارد و آن راه اینست که “کمربندهای کارگران” و مردم خودیش را در کشورهای غربی سفت تر کند. راهی ندارد جز اینکه شمشیر را از رو ببندد و از مردم “خودی” بخواهد که عارفانه فقیر شدن و بی آیندگی و کاهش سطح زندگی را بپذیرند! اینست که جنبش ۹۹ در صدیها بعنوان سمبل نارضایتی اکثریت مطلق جامعه راهی بجز تداوم و نهایتا شکستن نظم موجود برایش نیست. گرایشات راست و آنارشیستی دیر یا زود باید از جلوی این جنبش برداشته شوند. تحزب سیاسی مستقل جنبشهای اعتراضی باید به جلو کشیده شوند و پله های نهائی سنگر بندی در مقابل نظام سرمایه داری ساخته شوند.

من بعنوان یکی از ناظران و فعالین جنبش ۹۹ در صدیها آنچه در اول ماه مه در واشنگتن دی سی شاهد بودم، همه امید بود. همه شور و شوقی وصف ناپذیر بود از دیدن فعالینی که می دانند چه می خواهند و می دانند با جامعه چگونه ارتباط برقرار کنند و خواستهای بخشهای مختلف جامعه را در بستر بزرگتر جنبش مطالباتی مردم فرموله کنند. جنبش ۹۹ در صدیها در اول ماه مه امسال یک قدم بسیار بزرگ برداشت و اول ماه مه را با خودش در فضای امریکا محکمتر به جلو کشید.

فعالین این جنبش فراخوان اعتصاب سراسری دادند. این اعتصاب بطور واقعی اتفاق نیفتاد اما دهها شهر امریکا حرکتی بسیار سازمانیافته را از سوی صده ها هزار نفر به چشم دید و این واقعه ای بسیار مهم در تاریخ آمریکا بود. از دید من و هر ادم منصفی که در این صحنه ها حاضر بود ، یک چیز بیشتر مسلم شد : جنبش ۹۹ در صدیها ، خاموش شدنی نیست و مرتب دارد فضای بیشتری در سیاست آمریکا را اشغال می کند. اجازه بدهید چند نکته را بعنوان گزارش، البته با محدودیتهای وقتی که داشتم خدمتتان ارائه دهم:

(۱)ترس حاکمان از فراخوان اعتصاب عمومی اول ماه مه!

 

نشانه هائی بود که حاکمان امریکا از اول ماه مه امسال بشدت واهمه دارند:

الف: عکس العمل مدیای امریکا:

صبح روز اول ماه مه اگر کسی مدیای اصلی امریکا یعنی سی ان ان یا فاکس چنل را نگاه می کرد می توانست بروشنی ببیند که حاکمان امریکا چقدر نگران اول ماه مه امسال هستند! مرتب داشتند احتمال اعتصاب را اعلام می کردند و از مردم می خواستند که :” درست است ما نمی خواهیم به شما بگوئیم چه کنید اما ایا دست از کار کشیدن راه درست اعلام خواستهای شماست؟”

خواننده عزیز توجه کند که اینها مردم را در مدیایشان خطاب دادند و رسما نگرانی خودشان از اعتصاب عمومی را اعلام کردند!پاسخ اینها البته مشکل نیست! روز اول ماه مه باید ۹۹ در صدیها نشان بدهند که بطور واقع حیات جامعه دست انهاست. اعتصاب یعنی اعلام وجود طبقه کارگر. سلاح برنده ای که همیشه کارفرماها از ان وحشت داشتند. اول ماه امسال در دل حاکمان امریکا وحشت انداخت و اینرا هر کس که مدیای امریکا را دنبال کرده باشد بخوبی دید!

ب: عکس العمل پلیس محلی و امنیتی امریکا:

حداقل دو عمل پیشگیرانه از سوی پلیس و دستگاه امنیتی امریکا انجام شد که ما اطلاع داریم:

 اولا: دستگیری پیشگیرانه برخی از فعالین ۹۹ در صدیها شب قبل اول ماه مه در نیویورک و بازجوئی انها که حداقل سه موردش در سایتهای اینترنتی منعکس است. پلیس محلی اعلام کرده بود می خواهد “مطمئن شود برنامه اینها چیست”! اما بطور واقع این بخشی از عملیات سازمانیافته ضد اول ماه مه حاکمیت اکریکا بود که هوشیارانه اما هراسناک داشت تدارک خودش را می چید!

دوما: دستگیری ۵ نفر توسط مقامات اف بی آی (پلیس امنیتی فدرال امریکا) در اوکلند در روز دوشنبه ( روز قبل از اول ماه مه) به اتهام تلاش برای بمب گذاری:

در اوکلند ، ۵ نفر که گفته می شود وابسته به آنارشیستها هستند، توسط اف بی آی دستگیر شدند. ادعا شده که اینها تلاش داشتند زیر پلی در بزرگراه، بمب کار بگذارند و در حال مکالمه بودند برای انفجار سایر اهداف از جکله دفاتر کوکلوس کلانها(نژاد پرستان سفید پوست) و همانینطور دفتر مرکزی بانک فدارل رزرو. دستگیری این عده روز دوشنبه (قبل از اول ماه مه) انجام شد. بر طبق اسناد ادعائی پلیس، این آنارشیستها قرار داشتند این سری عملیات را بعنوان “تظاهرات اول ماه مه و مخالفت با نظام موجود” انجام دهند. بنا به گزارشی دیگر، یکی از افراد دستگیر شده بنام براندون باکستر ، از افراد شناخته شده جنبش اشغال کلیولند است.”

از دید من این تاکتیکها کاملا سازمانیافته و در سطح کشوری دنبال شد تا به جهت روانی فعالین اول ماه مه را قبل از ورود به خیابانها بترساند و جامعه را از آنها دور کند. حکومت آمریکا و مدیای غول آسایش پتانسیلهای بسیار بالائی برای سرکوب و خنثی سازی جنیشهای اعتراضی دارند و بنظر می رسد با همین اطلاعات مقدماتی که بطور واقع از اول ماه مه امسال و فراخوان اعتصاب عمومی ترسیده بودند!

(۲) برخی گزارشات از اعتراضات سراسری اول ماه مه در امریکا:(۱)

ورود جنبش ۹۹ در صدیها به عرصه اول ماه مه یک پیروزی بزرگ برای این جنبش بود. در بسیاری شهرها ، تجمعات مشترک بین فعالین اتحادیه های کارگری و فعالین جنبش ۹۹ در صدیها انجام شد. فعالین کارگری از تریبونهای جنبش ۹۹ در صدیها استفاده کردند و خواستهای خود را اعلام کردند. پرشورترین همبسنگیها برای اوبین بار شکل گرفت. پرچک سرخ اول ماه مه، یاد آوری مبارزات کارگران شیکاگو، سمبلها و شخصیتهای کارگری آن سالها، همه و همه در تظاهرات و گردهمائیها بیاد آورده شدند و پیوند بین گذشته و حال دوباره برقرار شد. اجازه بدهید به چند گزارش اشاره کنم:

تظاهرات اول ماه مه در امریکا امسال بسیار وسیعتر از سالهای گذشته انجام شد. مداخله گری جنبش ۹۹ در صدیها دلیل اصلی جلو کشیدن اول ماه مه به فضای امریکا بود. درگیریهای پلیس با مردم، استفاده از گازهای اشک آور، دستگیریهای شبانه، آتشسوزیها و اعلام دستگیری چند نفر بعنوان بمب گذار ، صحنه های متفاوتی از اول ماه مه امریکا رقم زدند. در طی این روز، ۶۶ نفر در تظاهرات اول ماه مه در امریکا دستگیر شدند که ۳۰ نفر این دستگیر شدگان از نیویورک بودند.

روز اول ماه مه امسال در امریکا ، فعالین جنبش ۹۹ در صدیها در همه جا حاضر بودند.راهیپیمائی جلوی کاخ سفید،تا مان هتن نیویورک، شهر سیاتل در شمال  غرب آمریکا تا شیکاگو در مقابل شعبه های بانک آمریکا. محلهای تجارت و رفت و آمد مردم توسط فعالین جنبش اشغال در بسیاری نقاط مرکزی شهرها بطور موقت بسته شد، درگیری با پلیس دستگیریهای متعددی داشت.

در غرب امریکا از سیاتل تا شهرهای جنوبی تر پورتلند و اوکلند تا شیکاگو تا شمال شرق امریکا مثل نیویورک و واشنگتن دی سی.فعالین جنبش اشغال همه جا اعلام کردند که با حکومت یک در صد جامعه به سرنوشتشان مخالفند. سمبلهای این حکومت در واشنگتن دی سی و بانکها و ایستگاههای پلیس را موضوع تظاهرات خود قرار دادند.

جکی دیسالوو استاد زبان انگلیسی و فعال جنبش اشغال می گوید:”این عروج تازه جنبش اشغال است ما فراخوانهای دیگری در راه داریم”

در واشنگتن دی سی :

تجمع پارک مالکم ایکس و پرچمهای سرخ اول ماه مه به راهپیمائی خیابانی بسوی کاخ سفید انجامید. سخنرنیهای فعالین جنبش اشغال با فعالین جنبشهای اتحادیه ای امریکا (آی اف آل –ُی آی او و آمیگلند ترانزیت یونیون) در هم امیخت. در مقابل یک شعبه بانک ، تظاهرکنندگان مقداری زغال سنگ ریختند به نشانه مخالفت با آن بانک با کارفرمایان صاحب معادن زغال سنگ. در مثابل دفتر بانک آمریکا تابلوی بزرگی قرار دادند که رویش نوشته شده بود :”برای فروش”(به نشانه مخالفت با پس گرفتن خانه ها از مردم مقروض به بانکها). راب برن یکی از اهالی منطقه واسنگتن دی سی در سخنرانیش گفت:” امیدورام عصر جدیدی شروع شده باشد. مردم دارند حرف می زنند و عمل مستقل انجام می دهند”.

یکی از فعالین جنبش اشغال در بلند گو گفت:”سیاستمداران ادعا می کنند که اقتصاد دارد بهبود پیدا می کند اما برای ما مردم، برای کارگران هیچ بهبودی دیده نمی شود. دستمزدها بالا نرفته اند و گرانی و فقر بیستر می شود”

در نیویورک :

، تظاهرکنندگان ابتدا در برایانت پارک تجمع کردند وصف طولانی آنها به سرعت تا ترمینال مرکزی کشیده شد. پلاکاردهای مردم : ” به ثروتمندان مالیات ببندید” از دور دیده می شد. تجمع مردم در مقابل رستورانهای زنجیره های چیپوتل و کاپیتال گریل و فریاد ” مردم بایستید و مبارزه کنید” در فضا طنین انداخت. طبلها به صدا در آمد و فضای شهر نیویورک بدست مردم معترض به نظم موجود افتاد. گیتاریستها می خواندند ” این سرزمین از آن شماست”!

مدتی بعد صدها فعال اتحادیه های کارگری به تجمع تظاهرکنندگان پیوستند و به سمت وال استرین راهیپیمائی کردند.

در مانهتن نیویورک نزدیک به ۲۰ هزار نفر راهپیمائی کردند. فعالین جنبش اشغال به همراه خانواده هایشان در خیابانها راهپیمائی کردند. دانشجویان دانشگاهها از فعالین روز اول ماه مه در نیویورک بودند.

در لس آنجلس:

 چندین هزار نفر به خیابانها ریختند و از چار سو، طبق برنامه قبلی به مرکز شهر در میدان پرشینگ وارد شدند. فعالین جنبش اشغال به کارکنان فرودگاه بین المللی  لس آنجلس پیوستند که قصد داشتند پروازهای این فرودگاه را متوقف کنند. ترمینال شماره ۴ این فرودگاه در روز اول ماه مه بمدت یکساعت بسته شد. مردم لس آنجلس اول ماه مه امسال را سمبلی داستند که جنبش اشغال را به خواستهای کارگران پیوند داد.

(۳)ادامه نقش مخرب آنارشیستها در تظاهرات اول ماه مه(۲و۳و۴و۵)

من در مقالات متعددی در گذشته از خطر تاثیر بسیار مخرب آنارشیستها در جنبشهای اعتراضی معاصر صحبت کرده بودم. (۲و۳). متاسفانه اول ماه امسال هم آنارشیستها در جاهای مختلف تلاش کردند که با ایجاد آتشسوزی و حتی بمب گذاری ، جنبش مسلمت آمیز مردم را تخریب کنند و در جنگ روانی حکومت آمریکا بر علیه فعالین جنبش ۹۹ در صدیها بعنوان سلاح موثر بکار رفتند.(۴و۵). در سیاتل آمریکا آتشسوزیهاو شکستن شیشه ها و حمله به مقرهای پلیس گزارش شده و توسط مدیای حاکمیت مرتب نشان داده شد. همینطور عکسهای دستگیرشدگان متهم به بمب گذاری که بر طبق ادعای پلیس اینها قرار داشتند در سری انفجاری مراکز نژاد پرستان و بانک فدرال را منفجر کنند.

تاریخ اول ماه مه در امریکا متاسفانه با بخون کشیده شدن اعتراضات توسط پلیس به بهانه فعالیتهای  باندهای مشکوک و عملیات انفجاری و آتشسوزیها توسط آنارشیستها مشخص شده است. این بخشی از اثر مخرب آنارشیزم در خراب کردن چهره جنبش ۹۹ در صدیهاست. بخش دیگرش، حتی وقتی به این کارها مشغول نیستند، اینست که با تحزب مردم مخالفت می کنند و مردم را در جلو کشیدن قدرت سیاسیشان بطور عملی بلاک می کنند.

آنها که در تظاهرات اول ماه مه امسال شرکت کردند بخوبی دیدند که از نگرانیهای فعالین ۹۹ در صدیها همین دخالت آنارشیستها و دادن بهانه بدست پلیس و حاکمیت آمریکا بود. مردم عادی از چنین آتشسوزیها و حملاتی به ایستگاههای پلیس حمایت نمی کنند.

جنبش ۹۹ در صدیها و افق مبارزات آینده:

اول ماه مه امسال به رغم اینکه بطور واقعی در آمریکا اعتصاب سراسری بوقوع نپیوست، اما جنبش ۹۹ در صدیها، یک قدم جلوتر گذاشت. تظاهرات سازمانیافته در بیش از صد شهر آمریکا در این روز ، تاریخ سیاسی آمریکا را تغییر داد. حکومت آمریکا بطور واقعی به خودش لرزید و عملیات پیشگیرانه انجام داد. صحنه های شناخته شده برای جنگ روانی بر علیه فعالین اول ماه مه راه انداخت. از مردم خواست که به اعتصاب نپیوندند! اعتصاب عمومی از ترسناکترین کابوسهای نظام حاکمه امریکاست.

جنبش ۹۹ در صدیها در اول ماه مه امسال تجدید عهدی کرد که باز نخواهد ایستاد. دستهایش را و آغوشش را به فعالین کارگری باز کرد. تظاهرات مشترک و نشستهای مشترک بین فعالین جوان این جنبش و فعالین اتحادیه ها، نوید روزهای بزرگتر را می دهد.

مردم امریکا از زبان گیتاریستهای نیویورک اعلام کردند که :”این سرزمین مال ماست”. اعلام کردند که اون یک در صد حاکم را نمی خواهند و اون نظامی که آنها را به گوشه فقر و بی آیندگی کشانده ، شناخته اند.

 عزمشان برای پبروزیهای بیشتر، جزم تر باد!

زنده باد اول ماه مه! زنده باد جنبش ۹۹ در صدیها!

منابع دیگر:

(۱) گزارشات تظاهرات اول ماه مه –جنبش ۹۹ در صدیها در امریکا:

http://www.guardian.co.uk/world/2012/may/01/may-day-occupy-protests-live

http://www.csmonitor.com/USA/Politics/2012/0502/Occupy-2012-Day-1-of-protests-yields-a-mixed-review-video

http://www.lasvegassun.com/news/2012/may/01/infusion-occupy-movement-may-day-march-numbers-hol/

(۲) سعید صالحی نیا: آنارشیزم راه رهائی انسانیت نیست! در حاشیه تاثیر آنارشیستها بر منحرف کردن اعتراضات ضد سرمایه

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/7690-1390-06-04-09-48-26.html

(۳)سعید صالحی نیا: حمایت از آنارشیزم یا نقد آنارشیزم؟! پاسخی به رفیق عباس گویا

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/7775-1390-06-18-05-49-03.html

(۴) گزارشات از خشونت انارشیستها در سیاتل امریکا در اول ماه مه

http://www.dailykos.com/story/2012/05/03/1088521/-Anarchist-try-to-hijack-Occupy-Seattle-s-May-Day-event

http://www.noahbonn.com/2012/05/anarchists-response-to-seattles-may-day.html

(۵)دستگیری ۵ انارشیست در امریکا برای تلاش جهت انفجار یک پل

http://www.clevescene.com/scene-and-heard/archives/2012/05/01/five-anarchists-arrested-for-trying-to-blow-up-a-bridge-in-brecksville

http://www.splcenter.org/blog/2012/05/01/fbi-arrests-anarchists-in-plot-to-blow-up-cleveland-bridge/

سعید صالحی نیا: جنبش ۹۹ در صدیهای امریکا اول ماه مه را با اعتصای سراسری به امریکا باز می گرداند!

http://rowzane.com/index.php/articles-archiev/80-saeed-salehi/9719-b

سعید صالحی نیا: جنبش ۹۹ در صدیها و جنبش “هودیها” در حاشیه عروج جنبش وسیع ضد نژادپرستی در امریکا

http://rowzane.com/index.php/articles-archiev/80-saeed-salehi/9461–qq

سعید صالحی نیا: از نزدیکتر با جنبش اشغال آمریکا، افقها و معضلاتش

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/8015-1390-07-16-20-32-29.html

سعید صالحی نیا: ملاحظاتی در باره اعلامیه مهم جنبش ۹۹ در صد امریکا و فراخوانش برای برگذاری مجمع عمومی سراسری

http://rowzane.com/index.php/articles-archiev/80-saeed-salehi/8335-1390-08-27-22-31-23

سعید صالحی نیا: آغاز تقابل جنبش ۹۹ در صدیها با آنارشیستها تجربه اوکلند کالیفرنیا

http://rowzane.com/index.php/articles-archiev/80-saeed-salehi/8253-b

http://www.washingtonpost.com/local/occupy-movement-returns-for-may-day-protests-in-dc-new-york-and-around-us/2012/05/01/gIQASDqQvT_story.html