سازمان سراسری کارگران سوئد و حمایت از فعال کارگری متقاضی پناهندگی از ایران

اخیرا واحد منطقه ای “ال.او”- سازمان سراسری کارگران سوئد- در استان استکهلم با انتشار تقاضا نامه ایی از اداره مهاجرت سوئد خواسته است که در حکم عدم پذیرش پناهنده سیاسی عزت دولت آبادی تجدید نظر کند. در این تقاضا نامه ضمن اشاره به فعالیتهای عزت در زمینه سازماندهی کارگری در ایران و با توجه به نقض حقوق کارگران ایران در جمهوری اسلامی و خطر دستگیری و زندان در ایران که عزت را تهدید می کند، از اداره مهاجرت خواسته شده در حکم عدم پذیرش عزت دولت آبادی به عنوان پناهنده سیاسی تجدیدنظر کند. 
برای ما که عزت دولت آبادی و فعالیتهای انسانی وی را از نزدیک می شناسیم هیچ چیز طبیعی تر از آن نیست که اداره مهاجرت سوئد با تقاضای پناهندگی وی موافقت کند و ایشان اجازه اقامت دائم در سوئد را دریافت کند. اقدام واحد منطقه ایی سازمان سراسری کارگران سوئد و دخالت این اتحادیه کارگری در پرونده پناهندگی عزت یک واقعه بسیار مهم و امیدوار کننده است. تلاش ما فعالین دفاع ار حقوق پناهندگی همواره این بوده است که با توضیف شرایط بی حقوقی در ایران و اذیت و آزار فعالین سیاسی و کارگری و سرکوب زنان و دانشجویان و بخش های مختلف مردم، دلایل فرار مردم از ایران و درخواست پناهندگی در یک کشور ثالث را برای آنها توصیح دهیم. هدف ما همیشه این بوده است که با بسیج افکار عمومی و سازمانها و نهادهای مردمی در کشورهای اروپایی بر روی دولت ها فشار بگذاریم که در سیاستهای سخت گیرانه و غیر انسانی خود در زمینه پناهندگی تجدید نظر کنند و راه را برای نجات زندگی هزاران انسان گریخته از خفقان و آزار سیاسی هموار نمائیم. در این بین دخالت سازمانها و اتحادیه های کارگری نقس بسیار مهمی دارد و می تواند جنبش دفاع از حق پناهندگی را با گامهای قوی تری به جلو سوق دهد.
از این نظر به اعتقاد من باید اقدام سازمان سراسری کارگران سوئد را ارج گذاشت و امید داشت که شاهد نمونه های بیشتری از چنین دخالتگریهایی از جانب اتحادیه ای کارگری باشیم. در زیر متن فارسی تقاضانامه واحد منطقه ای اتحادیه کارگران سوئد (ال.او) در استان استکهلم را ملاحظه می کنید. این متن را ناصر شیشه گر از سوئدی به فارسی ترجمه کرده است که همینجا از ایشان صمیمانه تشکر می کنم.
****** ****** ***** ******* ****** *****
تقاضا
جلوی اخراج عزت دولت آبادی را بگیرید!

واحد منطقه ای اتحادیه کارگران سوئد (ال.او) در استان استکهلم با این تقاضا به حکم عدم پذیرش عزت دولت آبادی به عنوان پناهنده سیاسی اعتراض میکند که در نتیجه آن او به ایران دیپورت و در آنجا به احتمال قریب به یقین آزادی اش سلب خواهد شد. ما نقض حقوق و آزادیهای دمکراتیک را در هر کجا و بر هر کسی که اعمال شود قویا مردود میشماریم.

در ایران امکان پیوستن به اتحادیه و فعالیت علنی در آن به شدت محدود است.
عزت دولت آبادی در ایران در رشته گاز و نفت کار میکرد. او به اتفاق سایر فعالین اتحادیه ای اتحادیه کارگران فلز را تأسیس کرد. فعالیت این اتحادیه ممنوع گشت و عزت و چند نفر دیگر دستگیر شدند. عزت از زندان آزاد شد اما مدت کوتاهی بعد از آن چند نفر از رفقایش دستگیر شدند و مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند.
عزت مجبور شد به سوئد فرار کند تا به همان سرنوشت دچار نشود.
او در سوئد فعالانه و به طرق مختلف تلاش ورزیده تا در مورد نقض حقوق فعالین اتحادیه ای در کشور خود افشاگری کند.
رژیم ایران به نحو سیستماتیکی با جنبش کارگری این کشور مبارزه میکند. در چندین مورد فعالین اتحادیه ای دستگیر و زندانی و تهدید شده اند.
آزادی تشکل در قانون اساسی تضمین شده، با این حال، هیچ یک از حقوق صنفی از حمایت قانون برخوردار نیست. قانون مقرر میدارد که همه محلهای کار یا باید به اصطلاح شورای بنگاه یا شورای اسلامی داشته باشند. دومی از حمایت مراجع قانونی و کارفرمایان برخوردار است. جایی که شورای اسلامی هست به هیچ اتحادیه ای اجازه فعالیت داده نمیشود. صدها فعال اتحادیه ای بدون هیچ محاکمه ای در زندان اند. کاربرد خشونت و شکنجه برای اقرار گرفتن به ارتکاب «جرائم» گوناگون امری است عادی.
ما با این تقاضانامه از اداره مهاجرت میخواهیم که در حکم عدم پذیرش عزت دولت آبادی به عنوان پناهنده سیاسی تجدیدنظر کند.

واحد منطقه ای ال.او در استان استکهلم