روز کارگر نگاه ها بکجا باید دوخته شود

افق اعتراض و حق طلبانه؛

در شهرهای کردستان، اول ماه مه امسال افق اعتراضی و حق طلبانه جدیدی به سنت جنبش اعتراضی کارگری افزوده است. تحرک آگاهانه و شکل سازماندهی مراسم اول ماه مه در تعداد زیادی از شهرها و بویژه در شهر سنندج بر متن تسلط فکری و پاینبدی فعالین جنبش کارگری و فعالین سیاسی به مکانیسم های کارا و کارساز متحد کردن کارگران و خانواده های کارگری، با اتخاذ تصمیم های سریع و بموقع،  به انجام رسید.

 در دل اختناق و استبداد سیاسی حاکم در ایران تدارک و برپایی مراسم های اول ماه مه و بر افراشتن پرچم سرخ و مطالبات مهم و فوری جنبش کارگری و مزدبگیران جامعه، صدور قطعنامه که بیان واقعیتهای زندگی روز مره و مشکلات امروز جنبش کارگری را در مقابل دولت و کارفرماها قرار داد، به اندازه کافی پیشروی و  ابراز وجود اجتماعی ـ اعتراضی طبقه کارگر و مزدبگیران جامعه را در دل اوضاع  کنونی به صحنه سیاسی آورد.

پیام صاحب جامعه؛  

جمهوری اسلامی در روز کارگر بازنده اصلی صحنه سیاسی جامعه کردستان بود. روز کارگر و برپایی مارش و صدای حق طلبانه کارگران در شهرهای کردستان مشت محکمی بود بر صورت کثیف و سرکوبگر رژیم اسلامی در ایران. با وجود تهدیدات و گرو کشی از کارگران و اعمال توطئه های ضد کارگری نیروهای اطلاعات و امنیتی جمهوری اسلامی، کارگران با اتکا به تجارب ارزنده چند سال گذاشته توانستند در مقابل رژیم اسلامی بایستند و عملا در صحنه اجتماعی ـ سیاسی در روزکارگر بعنوان برنده اصلی مارشهای اعتراضی خود را به نمایش بگذارند.

از حدود دو سال گذشته آلترناتیو سازی یا امید بستن به حملات نظامی امریکا  ـ اسرائیل و راه حل های لیبی و عراق در میان اپوزیسون ناسیونالیست و احزاب و دارو دسته های قومی در کردستان در جریان است. کپی سازی ایجاد حکومت منطقه(هه ریم) و برپایی پارلمان کردی و کسب قدرت سیاسی احزاب و جریانات ناسیونالیستی با راه حل امریکایی در فضای سیاسی و محافل و شخصیتهای ناسیونالیست و کرد، نسبتا بالا بود. بوق کردن در عرق ملی و راه حل ناسیونالیستی برای مساله کرد را میخواهند بر فضای سیاسی جامعه کردستان مسلط کنند. اما، جشن و مراسم و مارشهای روز کارگر در شهرهای کردستان و مارش عظیم کارگران در حمایت مردم شهر سنندج بر ادعاهای پوچ و ناسالم آنها مهر باطل زد. صدای اعتراض و حق طلبی کارگران و حمایت وسیع شهروندان از آنها بار دیگر بر این واقعیت تاکید گذاشت که هر تحول سیاسی در ایران و کردستان بدون دخالت صاحب اصلی جامعه طبقه کارگر غیرممکن است.

پیشینه کارگران سنندج در بی بی سی؛

بی بی سی هم نتوانست در مقابل ابراز وجود و مارش روز جهانی کارگر در سنندج سکوت کند و پیشینه این اعتراضات را به رشد مارکسیسم و کمونیسم ربط داد. همین اندازه از بازگویی این پیشینه پر افتخار و جا گرفتن جایگاه مراسم های اول ماه مه در سالهای ١٣۶۴ ببعد که همزمان است با عروج یک کمونیسم معترض و حق طلبانه که به طبع در شکل مراسمهای اول ماه مه و بشکل علنی ابراز وجود کرد، کافی است که بورژوازی و ناسیونالیستها بفهمند که قدرت اجتماعی طبقه کارگر و کمونیسم در کجای جامعه نهفته است.  من شخصا مفتخرم که توانسته ام با دسترسی به اسناد و تجارب برپایی جنبشهای اول ماه مه از سالهای ١٣۵٧ ببعد تصویر زنده و مستند از مراسمهای اول ماه مه در کردستان بویژه سنندج را در کتابی بعنوان “جنبش اول ماه مه در کردستان” را منتشر کنم. مراجعه به این کتاب واقعیاتهای امروز رشد جنبش برپایی اول ماه مه و قدرت طبقاتی و میزان خودآگاهی این طبقه را میتوان دید و به آن افتخار کرد.

مارش روز کارگر امسال در سنندج خوشبختانه به آرشیو بی بی سی در مورد رشد چپ گرایی و مارکسیسم برگی پر افتخار اضافه کرد.

هر درجه پیشروی و برپایی  جشن و راه پیمایی های روز کارگر در اوضاع پر تحول سیاسی در ایران به پشتوانه و خمیر مایه اتحاد، همبستگی و قدرت جنبش کارگری و به نفع فضای سوسیالیستی و چپ جامعه تمام میشود. اینها مکانیسم جابجا کردن نیرو و اعتماد به جنبشهایی است که امروز در جامعه ایران در مقابل هجوم وحشیانه رژیم اسلامی ایستاده اند، و از طرف دیگر اعلام آمادگی این جنبشها بویژه جنبش کارگری در مقابله با بورژوازی و دولت آنها نیز میباشد.

سرنوشت مثبت و مقدرات کمونیستی ما، قدرت گیری جریانات کمونیست کارگری و چپ در گرو این تحرکات و خود آگاهی های طبقاتی و سیاسی است که در دل جامعه ریشه دارد و هر بار به بهانه و به مناسبتی این پرچم در مقابل جامعه قرار داده خواهد شد. امروز این پیام هنوز ضعیف است، اما فردا با رشد این جنبش و اعتراضات است که قوی تر از گذشته ابراز وجود خواهد کرد.

امروز در دل این موقعیتهای مثبت باید برای پیشروی و تحکیم دستاوردهای کنونی، فعالین کارگری و رهبران عملی در شهر و مراکز کارگری میتوانند بر ایجاد و گسترش تشکل پذیری کارگران بیافزایند. ایجاد  مجمع عمومی در مراکز کار و دخالت هر چه بیشتر کارگران و مطلع کردن آنها از مطالبات کارگران و بالا بردن میزان همبستگی و آماده کردن آنها برای اعتصابات و رسیدن به مطالباتی که در قطعنامه روز کارگر امسال مطرح شده است، از اقدامات روتین و پایه ای خواهد بود.

نسان نودینیان

١٧ اردیبهشت ١٣٩١

۶ مه ٢٠١٢